ST: Správy o účtovaní za neuskutočnené hovory do mobilných sietí sú zavádzajúce

Peter Polakovič  /  10. 01. 2004, 11:11

Slovenské telekomunikácie odmietajú obvinenia, že neoprávnene spoplatňujú neuskutočnené hovory do mobilných sietí. Informácie, ktoré sa objavili v niektorých médiách sa nezakladajú na pravde a sú zavádzajúce.

Z hľadiska podstaty problému treba povedať, že pri vytočení čísla účastníka v sieti mobilného operátora dochádza k prepojeniu dvoch telekomunikačných sietí, ktoré si informáciu o stave hovoru odovzdávajú prostredníctvom signalizačného systému. Prostredníctvom tohto systému sa vzájomne vymieňajú informácie o stave hovoru a vzájomne potvrdzujú aj požiadavky na vytvorenie spojenia s koncovým účastníkom. Rovnako je to aj so správami o stave vytvorenia spojenia a jeho ukončenia. V okamihu vytvorenia spojenia a jeho potvrdenia zo strany účastníka v sieti mobilného operátora dochádza k začatiu tarifovania hovoru. Signálnou správou je súčasne potvrdzované aj ukončenie hovoru a to obidvoma sieťami. Na základe tohto potvrdenia je potom ukončené tarifovanie hovoru a súčasne je hovor rozpojený.

V prípade takzvaného "prezvonenia" je v signalizačnom systéme siete mobilného operátora generovaná signalizačná správa o vyzváňaní na koncovom zariadení účastníka (mobilný telefón je prihlásený v sieti a nie je obsadený). V závislosti na type mobilného telefónu a na spôsobe poskytnutia služby zo strany siete mobilného operátora je v prípade stlačenia akéhokoľvek tlačidla (prípadne dovolania sa na záznamník alebo iné zariadenie), okrem tlačidla ukončenia alebo odmietnutia hovoru na mobilnom telefóne, generovaná správa o zostavení spojenia (t.j. zodvihnutie) a v takomto prípade dochádza k tarifovaniu hovoru.

Pri použití tlačidla na ukončenie alebo odmietnutie hovoru môžu nastať dva prípady v závislosti na aktivácii presmerovania do odkazovej schránky pre prípad obsadeného účastníka.

V prvom prípade - ak takáto služba nie je aktivovaná, pri použití spomínaného tlačidla dochádza k odmietnutiu hovoru a následne je generovaná správa o ukončení pokusu o spojenie bez prihlásenia a tým pádom aj tarifikácie volajúceho účastníka.

V druhom prípade - ak takáto služba presmerovania prichádzajúcich hovorov pre prípad obsadeného účastníka je aktivovaná a volaný účastník použije spomínané tlačidlo pre odmietnutie volania, je tento hovor okamžite presmerovaný do odkazovej schránky s následným generovaním správy o prihlásení volania a tento hovor je na základe tejto správy tarifovaný volajúcemu účastníkovi v zmysle platnej tarify.

(zdroj: tlačová správa ST)

Neprehliadnite: