Založili ste firmu, ktorej podnikanie sa týka internetu, alebo Vaši potenciálni klienti pravidelne používajú internet? Chcete jednoduchým spôsobom získavať klientov a propagovať sa na internete? Ak ste odpovedali na tieto otázky áno, zaujme vás dnešný článok, ktorý opisuje moje prvé skúsenosti s prácou v reklamnom systéme eTarget.
Článok som písal pre
internetový denník Inet.sk. Usúdil som, že by mohol obohatiť aj firemné stránky, keďže ide o skúsenosť za ktorú "môže" práve Verbal. Dúfam, že Vás text zaujme :).
Na začiatok upozorňujem, že tento článok nemá za účel vysvetliť, akým spôsobom eTarget presne funguje - tejto problematike som sa venovali v článku
Platené odkazy začínajú byť populárne aj na Slovensku.
Prečo eTarget?Nebudete
vedieť nič nové, keď napíšem, že propagácia firiem a ich produktov a
služieb na slovenskom internete je v porovnani s inymi typmi médií
veľmi slabá, objemom financií vynaložených na túto virtuálnu propagáciu
podvýživená a v očiach mediálnych stratégov skôr bezvýznamná. Preto
akúkoľvek internetovú reklamná kampaň, na ktorú je klient ochotný
venovať viac ako niekoľko 100tisíc korún, skúsenejší internetový
používateľ nemá šancu nezaznamenať, čoho príkladom môžu byť aj reklamné
kampane z týchto stránok (Nextra, UPC, ST, ...). Na internete propagujú
najmä firmy, ktorých podnikateľské aktivity sú s internetom aspoň v
úzkom prepojení a žiadnu reklamu na dámske hygienické potreby či pracie
prostriedky na slovenskom internete neuvidíte.
Systém
pay-per-click (platíte len za klik) od eTargetu umožňuje
propagovať produkty a služby firmám iným spôsobom - nemusíte si kupovať
grafickú reklamu vo forme bannerov, investovať peniaze do reklamnej
agentúry alebo dojednávať reklamnú kampaň (či zníženie cien) s každým
serverom zvlášť. Predstava, že Váš reklamný odkaz sa ako prvý zobrazí
vo významnej väčšine vyhľadávačov na Slovensku, je iste zaujímavá.
Spolu s argumentom, že vaše reklamné výdavky môžete mať neustále pod
kontrolou a všetko čo súvisí s reklamou cez eTarget si môžete upravovať
v jednoduchom prostredí, môže presvedčiť aj menších inzerentov, ktorí sa ešte pre inzerciu na internete nerozhodli, alebo jednoducho nemajú peniaze na grafickú propagáciu. Komu nestačia tieto argumenty, môže si systém bezplatne prezrieť a v obmedzenej podobe vyskúšať.
Registrácia a prvé skúsenostiRegistrácia
je mimoriadne jednoduchá - po vyplnení základných údajov (login, heslo,
email) a odsúhlasení podmienok používania eTargetu si môžete vložením nadpisu, popisu a www adresy vytvoriť prvý odkaz. K odkazu
priradíte kľúčové slová - systém eTarget Vám tu pomôže vyhľadať
najpoužívanejšie varianty slov:

Medzitým
na Vašu adresu príde registračný email eTargetu so všetkými
informáciami, ktoré na správny štart v používaní reklamného systému
potrebujete. Uložením kľúčových slov k Vášmu odkazu ste ukončili
registráciu - jednoduché, však?
V eTargete "bojujete" o
kľúčové slová, po ktorých zadaní do vyhľadávača sa zobrazí Váš odkaz, s
konkurenciou. Svoju cenovú ponuku na jednotlivé kľúčové slová
administrujete v jednoduchom prostredí:

Nie na každé kľúčové slovo neexistuje ponuka od ďaľšieho konkurenta. Napríklad za slovo "software" je niekto ochotný zaplatiť aj 20 Sk, pri slove "cms" sa ponuka začína na 15 Sk a najvyššia ponuka je 18 Sk. Akonáhle niekto z konkurentov za Vaše kľúčové slovo zaplatí viac, predbehne Vás v rebríčku a keď sa ocitnene mimo prvej 5ky, príde Vám email s upozornením, že Váš odkaz sa už pri danom kľúčovom slove či výraze prestalo zobrazovať vo vyhľadávačoch.
Ako
môžete vidieť na obrázku, v systéme má špeciálne postavene portál
Zoznam.sk - možno má aj viac vyhľadnaní kľúčových slov, ako všetci
jeho konkurenti spolu. Na Zozname sa zobrazujú len prvé tri reklamné
odkazy a v Zozname si asi zabezpečujú predaj niektorých lukratívnejších
slov sami, preto nie sú niektoré slová prístupné cez systém eTarget.
Vaše
reklamné odkazy uvidíte vo vyhľadávačoch až po zaplatení kreditu vo výške minimálne
1000,- Sk. Pozor, určite neposielajte menší finančný obnos. Platiť
môžete prevodom na účet vo vašej banke, platobnou kartou, alebo cez
internetbanking. Predtým je potrebné vyplniť fakturačné údaje. Komunikácia poradcov (či skôr poradkýň :) ) eTargetu je veľmi rýchla a bezproblémová. (Po registrácii v systéme eTarget v Českej republike ma na druhý deň ráno zobudil príjemný hlas pracovníčky eTargetu, ktorá ma oboznámila s aktuálnou akciou, ktorej venujem ďaľší odstavec článku.)
V Českej republike dostanete tisícku zadarmo
Po registrácii na etarget.sk sme sa vo firme rozhodli aj pre registráciu v Českej republike. Hoc sa eTarget zatiaľ u našich susedov ešte veľmi nevyužíva (zatiaľ je aplikovaný iba na štyroch vyhľadávačoch), motivoval nás bonus 1000,- korún českých, ktorý dostane k prvej platbe každý klient zaregistrovaný v slovenskej časti systému eTarget. Táto akcia platí (do konca decembra) aj naopak - ak ste používateľov etargetu v Českej republike, k registrácii v Slovenskej republike dostanete ako bonus tisícku.
Od nového roka prídu zmeny
1.1.2004 nastanú v systéme eTarget zmeny. Podľa informácie, ktorá mi včera prišla prostredníctvom emailu, ide o nasledovné:
1. Platené služby „Denný limit“ a „Autopilot“ v celkovej hodnote 600,- Sk, budú od 1. 1.
2004 zadarmo. Táto informácia ma veľmi nepotešila, keďže sme okamžite po zaregistrovaní sa do systému poctivo zaplatili aktivačný poplatok 300,- Sk za službu Denný limit ako v SR, tak aj v ČR. Na druhú stranu sme získali ako bonus 1000,- korún českých v eTargete v Českej republike. Len pre zaujímavosť - napríklad Google poskytuje vo svojom pay-par-click službu "denný limit" zadarmo.
2. eTarget spustí novú službu s názvom "eTarget – kontextové odkazy". Vaše
odkazy sa budú zobrazovať na ďaľších portáloch a to v kontexte s obsahom
zverejňovaných článkov, z ktorých čerpá eTarget kľúčové slová a k nim priraďuje
najreleventnejšie odkazy zo systému. Prvé kontextové odkazy
nájdete na www.sme.sk.
3. Zvýšenie ceny základnej ceny
kľúčových slov na 5 Sk (z pôvodných 3,- Sk na 5,- Sk). eTarget zvýšenie cien obhajuje priblížením cien služieb
k trhovým cenám online produktov. Dodávam, že na Slovensku to môže znamenať aj znížené používanie služieb eTargetu. Kto ale chce nadštandartnú reklamu, musí si zaplatiť.
4. Počet slov pri jednom odkaze je maximálne 30. Nakoľko počet odkazov
nie je obmedzený, majú klienti možnosť z odkazov obsahujúcich viac ako 30 slov preradiť menej relevantné slová k novo vytvoreným odkazom. Do 1. 3. 2004 bude systém
tolerovať viac ako 30 slov pri jednom odkaze, po tomto dátume budú slová
s najnižším CTR automaticky odstránené. Pozastavovaním málo relevantných slov eTarget zamedzí, aby relevantné odkazy
preplatil konkurent s nízkou relevanciou.
5. Do 1. 1. 2004 budú automaticky zo systému
odstránené slová, ktoré nie sú dlhodobo vyhľadávané. Touto funkciou umožní eTarget využívať efektívnejšie slová pri
odkazoch. Málo vyhľadávané slová budú od budúceho roku zo systému priebežne
odstraňované automaticky.
6. Od 1. 1. 2004 bude eTarget taktiež automaticky pozastavovať
kľúčové slová s nízkym CTR. Klienti budú mať samozrejme možnosť k týmto slovám vytvoriť lepšie,
relevantnejšie odkazy a tým zvýšiť ich účinnosť.
7. K prístupu na Vaše eTarget konto môžete využiť od 1. 1. 2004 aj mobilné telefóny podporujúce technologiu WAP. (Do systému sa prihlásite na
wap.etarget.sk.)
8. Od 1. 1. 2004 budú upravene bonusy za platby
nad 1.000,- Sk.
Tieto zmeny by mali podľa eTargetu zvýšiť efektívnosť investície do propagácie a majú priniesť klientom eTargetu viac vlastných klientov.
Jednoduchá použiteľnosť bez potreby veľkých rečí
Systém eTarget nepotrebuje veľa popisov - charakterizuje ho jednoduché
prostredie, ľahká navigácia a z toho vyplývajúca veľmi dobrá
použiteľnosť. Akonáhle sa rozhodnete eTarget skúsiť a browsovanie po
webových stránkach Vám nerobí problém, nemali by ste mať s eTargetom
žiadne problémy. eTarget nám ešte vo firemnej praxi ku konkrétnemu klientovi za krátky čas využívania systému a špecifickosti produktu nepomohol, stal sa ale významným nositeľom informácie o produkte a zvyšuje jeho konkurencieschopnosť. Aj napriek podľa môjho názoru na slovenské pomery vyššej základnej cene za kľúčové slovo (5 Sk od Nového roka) sa systém oplatí používať .
Neprehliadnite: