Zákaz VoIP je pre Nextru neprijateľný

Peter Polakovič  /  28. 11. 2003, 00:00

ROZHOVOR / Nextra chápe podmienky zo strany ST určené vo veľkoobchodnej ponuke pre internetové služby ako priamy útok na naše VoIP služby, ktoré poskytujeme na základe platnej licencie vydanej TÚ SR - rezolútne tvrdí v stanovisku k aktuálnej veľkoobchodnej ponuke pre poskytovateľov dial-up pripojenia do internetu Juraj Ďurov, marketingový riaditeľ Nextry. Ochráni Nextra investície, ktoré do VoIP služieb v priebehu posledných 3 rokov vložila?

- Je súčasný systém predaja dial-upových služieb pre providerov málo motivujúci?

Áno, naozaj je málo motivujúci. Problém totiž nie je v samotných internetových dialupových produktoch. Tieto produkty sa štandardizovali a ich technická kvalita je na viac menej stabilnej a dostatočnej úrovni. Problém tiež nie je v cene, ktorá za posledné roky padla tak nízko, že jej ďalšie znižovanie sa už neočakáva. Problém je v tom, že zákazník platí Internetovému poskytovateľovi pár sto korún, ale Slovenským Telekomunikáciám platí za volania na 019xy tisíce. A problém je v tom, že marža na samotných internetových produktoch je príliš malá, aby dovoľovala jednotlivým ISP viac sa venovať a podporovať dialupové produkty.

- Ako pri predaji dial-upových služieb vnímate partnerstvo medzi ST a providermi?

Internetoví poskytovatelia nie sú pri predaji dialup produktov v žiadnom partnerskom vzťahu so Slovenskými Telekomunikáciami. Máme od ST objednané štandardné PRA prístupové okruhy, tak ako akýkoľvek iný zákazník. To znamená, že ISP nemali od ST žiaden veľkoobchodný produkt, ktorý by bol na dialup produkty určený.

- Pokúšali sa provideri a ST dohodnúť na systémoch ako revenue sharing ci reverse charging už v minulosti?

Áno pokúšali sa. Ako najzreteľnejší príklad by som uviedol Kiwwi, ktoré sa o to snažilo takmer 2 roky. Keďže sa im žiadna takáto dohoda s ST nepodarila, museli ukončíť svoje podnikanie v dialup segmente, ktoré bolo založené práve na predpoklade rozumného revenue sharing modelu.

- Prečo si myslíte že ST prišli s novou veľkoobchodnou ponukou pre dial-upové služby?

Z mojej strany by šlo len o špekulatívnu odpoveď. Túto otázku musíte položiť ST.

- Aké riziká a prínosy by pre Vás prinieslo zavedenie modelu reverse charging?

Na báze ponúknutého reverse charging modelu Nextra nie je schopná priniesť primeranú pridanú hodnotu pre zákazníka.

- Rokujete o novej veľkoobchodnej ponuke s ST, v akom stave sú rokovania?

Vypočuli sme si ich ponuku avšak podmienky za akých ju ponúkli sú pre Nextru neprijateľné.

- Vo veľkoobchodnej ponuke pre dial-up sa podľa týždenníka Trend viac krát spomína prísny zákaz používania služby na účely poskytovania VoIP. Čo si o tom myslíte? Pristúpili by ste na tento zákaz, či budete proti nemu bojovať? Považujete to za prejav dominantného postavenia ST a neschopnosti TÚ SR?

Zákaz VoIP je pre Nextru neprijateľný. Nextra poskytuje svojim zákazníkom dialup služby cez skrátené číslo 01915 a služby lacného telefonovania na báze protokolu VoIP cez skrátené číslo 01916. Ako podmienka pre reverse charging so strany ST je prejsť na nový typ prístupových okruhov, ktoré vylučujú poskytovanie VoIP služieb.

Nextra chápe takto postavené podmienky zo strany ST ako priamy útok na naše VoIP služby, ktoré poskytujeme na základe platnej licencie vydanej TÚ SR. Preto v tejto veci podnikáme kroky, ktoré by nám zabezpečili uchovanie dnešného status quo a tým ochránili investície, ktoré sme do VoIP služieb v priebehu posledných 3 rokov vložili.

Ďakujem za rozhovor.


Články k problematike:

GTS: Slovenské telekomunikácie nám predzvádzajú trápne divadlo

Za dial-up internet sa už nebude platiť telekomu?

Podľa nemeckého regulátora nový model účtovania dial-up zvýšil penetráciu netu

Zmenený číslovací plán počíta aj s novým modelom spoplatňovania dial-upu

Neprehliadnite: