Odozva Telekomunikačného úradu SR k protestu proti zdražovaniu internetu

Peter Polakovič  /  06. 01. 2002, 00:00

Telekomunikacný úrad SR v prípade Slovenských telekomunikácií reguluje ceny služieb, ktoré priamo súvisia s poskytovaním telefónnej sluzby prostredníctvom pevnej telekomunikacnej siete. Jednou z podmienok privatizácie Slovenských telekomunikácií bolo vydanie rozhodnutia o regulácii cien...

Vyhlásenie hovorcu TÚ SR, ktoré sme dostali e-mailom: V prípade volania na císla 019XY nejde o regulovanú cenu. Poskytovatel sluzby musí poskytovat sluzbu v súlade so zákonom o cenách, t.j. nesmie byt dohodnutá neprimeraná cena. Cena musí vychádzat z opodstatnených nákladov a primeraného zisku. Ani v prípade analógového pripojenia cez modem sa nejedná o hlasový prenos. Ide o prenos dát.

Telekomunikacný úrad SR v prípade Slovenských telekomunikácií reguluje ceny sluzieb, ktoré priamo súvisia s poskytovaním telefónnej sluzby prostredníctvom pevnej telekomunikacnej siete. Jednou z podmienok privatizácie Slovenských telekomunikácií bolo vydanie rozhodnutia o regulácii cien, ktorým by bol regulovaný tzv. kos sluzieb. Tento spôsob regulácie je vo väcsine krajín EU ponímaný ako standard. Úrad vydal rozhodnutie o regulácii cien c. 223/2000 Z.z., http://www.teleoff.gov.sk/Ceny/223.pdf ktorým reguluje ceny metódou cenového kosa. Cielom takejto regulácie je, aby regulované ceny postupne, v horizonte piatich rokov, dosiahli takú výsku, ktorá odráza úroven nákladov súvisiacich
s poskytovaním týchto sluzieb (tzv. rebalancing). Podstatou metódy je, ze zvysovanie cien sa neposudzuje jednotlivo za kazdú sluzbu, ale posudzuje sa ako zvýsenie ceny celého kosa sluzieb, pricom do kosa sú zahrnuté ceny týchto sluzieb:

a) zriadenie hlavnej telefónnej stanice
b) mesacný nájom hlavnej telefónnej stanice (nezahrna nájom telefónneho
prístroja)
c) automaticky uskutocnené miestne volania
d) automaticky uskutocnené medzimestské volania
e) automaticky uskutocnené medzinárodné volania
f) automaticky uskutocnené volania z verejných telefónnych automatov.

Zvýsenie cien kosa sluzieb platných pre nasledujúce obdobie regulácie nesmie presiahnut percentuálnu zmenu indexu spotrebitelských cien (index inflácie) medzi jednotlivými obdobiami regulácie, zvýsenú o hodnotu faktora cenovej regulácie (hodnota faktora je 3 %).

Slovenské telekomunikácie sú povinné predlozit návrh regulovaných cien minimálne dva mesiace pred koncom obdobia regulácie cien, pricom obdobiami regulácie sú sestmesacné obdobia zacínajúce 1. januárom a 1. júlom kalendárneho roka. Táto povinnost bola splnená. Úrad môze navrhované ceny zamietnut v prípade, ze návrh je v rozpore s regulacným rozhodnutím úradu. Navrhované ceny sú v súlade s regulacným rozhodnutím úradu.

S pozdravom Roman Vavro, hovorca TÚ SR



Reakcia organizátorov protestu:


Vieme, že prenos dát nie je štátom regulovanou službou. V poskytovaní pripojenia na internet majú Slovenské telekomunikácie, a.s. (ST) v Slovenskej republike monopolné postavenie, čo znamená, že prenos dát nemôže byť vo viac ako v 95% prípadov uskutočnený inak ako pomocou pevnej telefónnej linky.

Sme presvedčení že ST neposkytujú svoje služby v oblasti pripojenia do internetu za primeranú cenu, čoho príkladom sú napríklad ceny za pripojenie do internetu v NSR, kde majú Deutsche Telecom výrazne menšie poplatky za svoje služby, či v susednej Českej republike, kde bude internet v slabej prevádzke dokonca lacnejší až o polovicu ! Odpoveď je aj v nedostatočnom konkurenčom prostredí, ktoré SR poskytuje ST, pričom tento trh neposkytuje nijakú protiváhu k službám ST, čo vytvára jednoznačné monopolné postavenie ST aj v oblasti pripojenia na internet.

Vyjadrujeme presvedčenie, že ST zavádzajú svojich zákazníkov vyhláseniami o opodstatnených nákladoch a primeranom zisku, pričom ST nikdy výšku svojich opodstatnených nákladov radšej nezverejnili. Pokiaľ Telekomunikačný úrad SR (TU) a ST presviedčajú uživateľov o rebalancingu, mali by výšku nákladov napr. na hodinové pripojenie do internetu jednoznačne zverejniť. Vo verejnosti totiž kolujú odhady, že výška nákladov ktoré musia znášať ST za hodinové pripojenie do internetu jedným užívateľom sa pohybuje na úrovni 5 Sk. TU či ST by mali tieto informácie buď vyvrátiť, alebo potvrdiť. Spolu s vyvrátením tejto informácie musia TU aj ST uverejniť naozajstnú výšku nákladov, ináč im verejnosť znovu neuverí a ST prídu o ďalšie množstvo zákazníkov a utrpia na povesti, s ním aj TU a hlavne Protimonpolný úrad SR (PU). Pri potvrdení týchto informácií bude jasné, že ST jednoznačne porušujú zákon o cenách, pretože neposkytujú svoje služby za primerané ceny.

Už súčasný stav nasvedčuje, že ST buď neinformovali o cenových zmenách internetu, alebo TU a PU na tieto zmeny nereagujú, čo by znamenalo porušenie zákonných povinností týchto úradov. Na tomto mieste Vám musíme pripomenúť, že od 1. januára 2002 ST zlúčili ceny pre slabú a víkendovú prevádzku, čo znamenalo zdraženie víkendového internetu pomocou dial up pripojenia pre všetkých používateľov o 12% a
pri ISDN pripojeniach sa cena zvýšila napríklad pri hodinovom pripojení o vyše 100% pre všetkých používateľov! Od 1. apríla 2002 ST pripravili šokujúci cenový posun dial up pripojenia pre podnikateľov v slabej a víkednovej prevádzke, napr. cena za prvú hodinu pripojenia výjde o 6 Sk viac, teda zaplatíme o 25% viac ako doteraz a od 1. júla 2002 všetky cenové zmeny platiace pre nebytových zákazníkov sa zavádzajú aj pre bytových zákazníkov, teda hlavne domácnosti. Pokiaľ si porovnáme cenu za spojenie do internetu vo víkendovej prevádzke v závere roka 2001 s cenou platnou od 1.7.2002, prídeme k šokujúcemu číslu - hodina internetu pre domácnosti cez víkend zdražie o vyše 40% ! Na túto zmenu sa nebytoví zákazníci pravdaže pripravia už od 1.4.2002.

Po piatich dňoch od spustenia internetovej petičnej akcie, v ktorej majú možnosť uživatelia internetu vyjadriť svoj protest proti jeho zdražovaniu a nečinnosti štátnych inštitúcií, sme v tejto oblasti zaznamenali obrovský záujem a reakcie internetových užívateľov, ale aj širokej verejnosti o túto problematiku, pričom z reakcií verejnosti vyplýva výrazné znepokojenie s cenovými zmenami, ktoré realizujú Slovenské Telekomunikácie v oblasti internetu a predpokladáme, že tieto zmeny veľmi negatívne ovplyvnia rozvoj informačnej spoločnosti v SR. V súčasnosti sme nezaznamenali žiadny hlas od návštevníkov internetu, ktorý by sa vyjadril proti protestnej akcii, ktorá vyjadruje nespokojnosť so zvyšovaním cien internetu na adrese
www.bystro.sk.

Neprehliadnite: