Tlačový servis / 02. 11. 2012, 00:00
Búrka Sandy zoslabla potom, čo spustošila východné pobrežie USA a oblasti Karibiku. Podľa posledných bilancií si vyžiadala cez 70 obetí, zanechala viac než 8 miliónov ľudí bez elektriny a celkové škody sa odhadujú na desiatky miliárd dolárov.
Počas podobných katastrof je komunikácia potrebnejšia než kedykoľvek inokedy a mobilné siete tu hrajú kľúčovú úlohu.
Každý mobilný operátor, ktorý je vlastníkom rádiového spektra, musí mať vypracovaný krízový plán pre prípad „zásahu vyššej moci“ – mimoriadnej udalosti alebo okolnosti vymykajúcej sa ľudskej kontrole. Počas prírodnej katastrofy alebo závažnej udalosti musia byť chrbticové siete aj rádiové prístupové siete nadštandardne zabezpečené, aby zabezpečili kontinuitu mobilnej komunikácie.
Aniruddho Basu, riaditeľ pre ponuky základňových staníc Ericssonu, vyhlásil: „Chrbticové siete obsahujúce kľúčové informácie zákazníkov sú štandardne budované tak, aby fungovali aj v množstve podobných udalostí. Spravidla sú umiestnené v dobre chránených budovách alebo v podzemí, aby odolali poveternostným vplyvom a zemetraseniam, zatiaľ čo rádiové prístupové siete môžu byť náchylnejšie k poškodeniu.“
Dobrou správou však je, že rádiové prístupové siete sú navrhnuté s vyššou kapacitou, než vyžaduje bežná prevádzka, a s plynulým riadením sieťovej prevádzky, vďaka čomu sú schopní kompenzovať niektoré výpadky.
„Už len svojou veľkosťou a mierou pokrytia by sa rádiová prístupová sieť mala byť schopná vysporiadať s s niektorými výpadkami, pretože prevádzku nefunkčných základňových staníc prevezme viac staníc súčasne,“ uvádza Aniruddho Basu. „Vďaka dobre vyváženej sieti sme pri mimoriadnych udalostiach schopní presmerovať prevádzku a zabezpečiť, aby sieť ďalej fungovala.“
Aniruddho Basu opisuje, že pri mimoriadnych udalostiach sa vykonáva množstvo opatrení:
Chrbticová sieť je zabezpečená. Ak dôjde k výpadkom, je možné využiť napríklad mikrovlnné spojenie alebo náhradné antény. Niekedy je nasadené kontajnerové riešenie. Ericsson poskytuje poradenstvo, ako riešiť nepredvídateľné udalosti, dimenzovať sieť a plánovať. „Pokiaľ sieť prevádzkujete v krajine, ktorá má dobrú rozvodnú sieť, nepotrebujete mať záložné batérie, aj tak sú však k dispozícii alternatívy, napríklad palivové články alebo fotovoltaické panely pre chrbticové siete a rádiové prístupové siete,“ pokračuje Aniruddho Basu.
Ericsson je schopný vysielať k zákazníkom požadujúcim pomoc pri nepredvídateľných a mimoriadnych udalostiach tzv. tímy rýchlej reakcie. Tieto tímy sa dopravia do postihnutých oblastí a sprevádzkuje kontajnerové riešenia. Ericsson dodáva pre celú sieť rôzne riešenia napájania – mobilné siete napájané z rozvodnej siete alebo bez napojenia na rozvodnú sieť. Všeobecne je podľa Aniruddha Basua možné povedať, že pri mimoriadnych udalostiach je komunikácia jednou z priorít. „Fungujúca telekomunikačná sieť podstatne zjednodušuje možnosť spojiť sa s druhými a požiadať o pomoc. Komunikácia patrí k základným ľudským právam a je našou povinnosťou ju zabezpečiť,“ dodal Aniruddho Basu.
Za povšimnutie stojí, že ľudia vo svojich príspevkoch o búrke Sandy na Facebooku, Instagramu a Twitteru žiadajú priateľov a príbuzných, aby popísali svoju súčasnú situáciu, namiesto aby ich kontaktovali telefonicky. Tento poznatok zodpovedá zvyklostiam, ktoré vypozorovalo oddelenie Ericssonu, ktoré skúma správanie spotrebiteľov počas tejto a iných nedávnych prírodných katastrof, napríklad zemetraseniu, ktoré v roku 2011 postihlo Japonsko.
„Keďže takmer každý vlastní chytrý telefón, najmä vo významných metropolách, akou je napr. New York, kde náš prieskum trhu zistil 55% podiel užívateľov chytrých telefónov, sociálne média sa stávajú hlavným zdrojom informácií, ktoré sú potom odvysielané v masmédiách,“ hovorí Cecilia Atterwallová, riaditeľka oddelenia Ericssonu skúmajúceho správanie spotrebiteľov. „A nie len to…úrady v New Jersey nedávno začali na Twitteri zverejňovať správy o aktuálnej situácii určené tamojším občanom,“ dodáva riaditeľka.
Podľa zakladateľa Instagramu Kevina Systroma bolo behom búrky nazdieľaných 244 tisíc snímkov s tagom #sandy, ďalších 144 tisíc s tagom #hurricanesandy a desaťtisíce pod inými heslami. V niektorých momentoch tak užívatelia posielali do sveta 10 snímkov za sekundu.
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk