Cestovný ruch na Slovensku podporí už aj služba Street View

Tlačový servis  /  31. 10. 2012, 00:00

Služba pomôže 88% turistov, ktorí hľadajú informácie o možnostiach cestovania a pobytu na Slovensku online

 

 

Google rozšíril obľúbenú službu Street View už aj o slovenské mestá a obce, ktorých panoramatické fotografie sú od dnešného dňa dostupné v rámci Máp Google (mapy.google.sk). Vďaka veľkému záujmu a podpore zo strany miestnych samospráv, ako aj samotných používateľov, Google počet miest rozšíril a používatelia sa tak môžu virtuálne poprechádzať po uliciach niekoľkých desiatok historicky, či kultúrne zaujímavých slovenských miest, mestečiek, či obcí. Pre firmy pôsobiace v oblasti cestovného ruchu je to ďalšia príležitosť, ako dať svetu o sebe vedieť a prilákať turistov z celého sveta, ktorí hľadajú informácie hlavne online, priamo k nim. Slovensko je 15. európskou krajinou, v ktorej bolo pomocou Street View technológie nasnímané takmer celé územie (google.sk/streetview).

 

Cestovný ruch je jedným z odvetví, ktoré internet zmenil v najväčšej miere. Podľa štatistiky Consumer Commerce Barometer (consumerbarometer.eu) hľadá až 88% návštevníkov Slovenska pred svojou cestou informácie online. 50% turistov sa pritom spolieha len na internet, pričom na Slovensku sú kľúčovým zdrojom informácií internetové vyhľadávače. Ide pritom o pracovné cesty, pobyty v hoteloch, lety na Slovensko alebo zájazdové balíčky. Pre firmy v cestovnom ruchu je tak online prezentácia (napr. webová stránka) kľúčovou súčasťou úspechu. Na strane druhej len 3% návštevníkov sa spoliehajú len na klasické offline zdroje (napr. katalógy).

 

Nie je tajomstvom, že cestovný ruch na Slovensku má ešte veľký nevyužitý potenciál. Na druhej strane, dnes je oveľa jednoduchšie pre kohokoľvek na svete doslova za pár minút získať informácie o svojej novej dovolenkovej destinácii na internete. Preto vítame každú takúto aktivitu súkromného sektora, ktorá nám môže pomôcť spropagovať Slovensko ako nádhernú krajinu hodnú návštevy,“ hovorí František Palko, štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

 

Slovenskí turisti pritom vo Vyhľadávači Google od začiatku roku 2012 najčastejšie vyhľadávali informácie o miestnych lyžiarskych strediskách, jaskyniach, botanických alebo zoologických záhradách či historických mestách (zdroj: Google, celý rebríček viď nižšie). Používatelia z celého sveta hľadajú na Googli Slovensko najčastejšie v súvislosti s Bratislavou, lyžovaním, horami, pričom často vyhľadávajú lety a informácie o možnostiach dovolenky na Slovensku (zdroj: Google, celý rebríček viď nižšie).

 

Na Slovensku máme za cieľ pomôcť ekonomike prostredníctvom podpory exportu, vrátane „vývozu“ našich kultúrnych a historických krás, ktorých máme neúrekom. Uvedenie služby Street View je tak pre nás ďalším dôležitým krokom,“ hovorí Rasťo Kulich, Country Manažér slovenského Googlu a pokračuje: „Práve online technológie, ktoré umožňujú prístup k rôznym informáciám a pomáhajú prekonať bežné bariéry, sú skvelým akcelerátorom cestovného ruchu. Pre používateľov zasa predstavujú veľmi užitočnú službu, ktorá im dokáže uľahčiť život.“

 

Službu Street View na Slovensku podporilo aj Združenie miest a obcí Slovenska, ako aj primátori a starostovia viacerých slovenských miest, pretože v nej vidia veľkú príležitosť pre prilákanie nových návštevníkov a rozvoj miestneho cestovného ruchu.

 

"Služba Street View umožní slovenským mestám a obciam doslova v úplne novej optike prezentovať svoj obraz ľuďom na celom svete,” hovorí Milan Muška, výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska a pokračuje: “ZMOS ako reprezentatívna organizácia samospráv na Slovensku s potešením víta túto iniciatívu, v očakávaní ďalšieho využívania nových technologickych nástrojov spoločnosti Google pre propagáciu Slovenska vo svete."

 

Street View je dôležitým online zdrojom informácií a jednou z najpopulárnejších funkcií na Mapách Google dostupnou už vo vyše 40 krajinách sveta. Vďaka tejto funkcii sa môžu používatelia virtuálne v 360 stupňovom pohľade preniesť na rôzne miesta a vychutnať si tak krásy z rôznych destinácií vrátane Slovenska. Špeciálne Street View autá mohli Slováci vidieť vo všetkých kútoch Slovenska, keď spolu prešli viac ako 40.000 kilometrov našich ciest, čo je viac, ako keby prešli okolo celej zemegule pozdĺž rovníka. Najsevernejšie nasnímali Oravskú Polhoru, najjužnejšie prešli obcou Patince, na východe sa im podarilo zachytiť Novú Sedlicu a najzápadnejším nafoteným miestom bola Devínska Nová Ves.

 

Počas leta tohto roku sa nám aj vďaka podpore samospráv a dobrému počasiu podarilo pomocou Street View áut zozbierať desaťtisíce kilometrov slovenských ulíc, ciest a najrôznejších lokalít,“ hovorí Jarda Bengl, produktový manažér Googlu a dodáva: „Veríme, že táto veľká Street View mapa bude skvelou inšpiráciu 'kam sa vybrať na výlet' pre všetkých priaznivcov cestovania na Slovensku aj v zahraničí.“

 

Firmy pôsobiace v cestovnom ruchu môžu navyše bezplatne využívať Street View API. To znamená, že túto technológiu môžu ľahko zakomponovať do svojej online prezentácie. Street View im tak okrem kľúčového prilákania turistov pomôže ponúkať tipy na zaujímavé výlety a informovať, ako sa k nim najľahšie dostať. Technológiu môžu rovnakým spôsobom využívať aj miestne médiá a zaujímavými tipmi na výlety podporovať rozvoj cestovného ruchu v regiónoch.

 

Vďaka internetu je Pelikan.sk úspešnou online travel spoločnosťou nielen na Slovensku, ale aj v celej strednej Európe. Práve online prostredie predstavuje pre slovenské spoločnosti jedinečnú príležitosť presadiť sa v zahraničí. Navyše, vďaka internetu a špeciálne službe Street View je možné ukázať svetu krásy Slovenska, čo ďalej podporí rozvoj turizmu a cestovania,“ hovorí Michal Repa, marketing a PR manažér pelikan.sk.

 

Používatelia Street View si môžu pomocou virtuálnej prechádzky jednoducho vybrať reštauráciu na večer, pripraviť si plán cesty, nájsť vhodné miesto na stretnutie, zorientovať sa v novej lokalite alebo len tak spoznávať doposiaľ nepoznané miesta. Na použitie funkcie Street View, ktorá je súčasťou Máp Google, stačí iba zazoomovať do najnižšej vrstvy máp alebo pretiahnuť oranžového panáčika "Pegmana" na ľavej strane mapy do modrou farbou vyznačených miest.

 

Zber panoramatických fotografií sa uskutočnil v priebehu letných mesiacov a následne niekoľko ďalších mesiacov boli fotografie spracované pomocou špeciálnej technológie vrátane automatického rozostrenia tvárí a ŠPZ áut, aby ich nebolo možné identifikovať a chránilo sa tak súkromie používateľov. Aj po spustení samotnej funkcie Street View je umožnené veľmi jednoduché dodatočné odstránenie obrázkov vďaka funkcii „Nahlásiť problém“ priamo na každej snímke. Na žiadosť používateľa bude možné úplne vymazať nielen jednotlivca, ale aj jeho dieťa, auto, či dokonca aj celý dom.

 

Technológia Street View sa využíva aj v špeciálnych projektoch, ako je mapovanieUNESCO pamiatok,pobrežia Amazonky,švajčiarskych Álp alebo interiérov galérií v rámciArt Projektu.

 

V prípade záujmu o viac informácií je pre službu Street View vytvorená špeciálna stránka ako pre médiá, tak aj pre verejnosť google.sk/streetview.

 

 

 

Doplňujúce informácie

 

Street View autá sa vydali do ulíc slovenských miest 11. apríla 2012.

 

Okrem plánovaných všetkých väčších miest (nad 50 tisíc obyvateľov) ako Bratislava, Žilina, Banská Bystrica, Poprad, či Prešov, bol zoznam v ďalšej vlne rozšírený aj o ďalšie historicky významné mestá ako Kremnica, Levoča, či Banská Štiavnica. Nakoniec sa autám podarilo zachytiť aj Sereď, Partizánske, či Bánovce nad Bebravou, na západnom Slovensku, Zvolen, Kysucké Nové Mesto, či Čadcu na strednom Slovensku a Starú Ľubovňu, Svidník, či Sninu na východe republiky.

 

Autá nevynechali ani verejne dostupné miesta v našich národných skvostoch, ako je napríklad Tatranský národný park, Pieninský národný park, či Národný park Slovenský Kras. Nasnímali okolie slovenských jazier a vodných nádrží ako je napríklad Zemplínska Šírava, Domaša, Liptovská Mara, či Gabčíkovo a nenechali si ujsť ani slovenské kúpeľné mestá vrátane Piešťan, Bardejovských kúpeľov, či Rajeckých a Trenčianskych Teplíc.

 

Najsevernejšie položené miesto, kam Street View autá zavítali je Oravská Polhora, tým najjužnejším sú Patince, najvýchodnejším Nová Sedlica a najzápadnejším Devínska Nová Ves.

 

 

Rebríček najhľadanejších výrazov z oblasti cestovného ruchu

zadaných do slovenského vyhľadávača Google (január - september 2012)

 

  1. Banská Štiavnica

  2. Prievidza

  3. Nové Zámky

  4. Botanická záhrada Košice

  5. Jasná

  6. Demänovská ľadová jaskyňa

  7. Zoo Bojnice

  8. Valčianska dolina

  9. Dobšinská ľadová jaskyňa

  10. Ski Makov

 

Rebríček najhľadanejších výrazov so slovom “Slovakia”

zadaných do vyhľadávača Google celosvetovo (január - september 2012)

  1. Bratislava Slovakia

  2. flights to Slovakia

  3. Slovakia map

  4. ski Slovakia

  5. Slovakia airport

  6. Slovakia airlines

  7. Slovakia travel

  8. air Slovakia

  9. Slovakia mountains

  10. Slovakia holidays

 

 

Tipy a rady ako možno využiť službu Street View v praktickom živote sú dostupné na nasledovných stránkach pre používateľov aj firmy.

 

Neprehliadnite: