Platené odkazy začínajú byť populárne aj na Slovensku

Peter Polakovič  /  23. 10. 2003, 00:00

Pred vyše rokom predstavila spoločnosť IT Planet systém platených odkazov nazvaný eTarget. Systém je založený na metóde pay-per-click, kedy do systému zadáte odkaz a platíte len za reálne získaného návštevníka vášho webu. Čo to vlastne ten eTarget je, ako funguje, čo na systém hovoria zástupcovia niektorých serverov a ako je spokojný so svojim produktom samotný prevádzkovateľ systému ... aj na tieto otázky sme sa v tomto článku pokúšali nájsť odpovede.

Čo to eTarget vlastne je a ako funguje?

eTarget je alternatívna forma reklamy, konkurencia ku klasickým grafickým bannerom. Fungovanie systému eTarget je naozaj zaujímavé. Len si predstavte - večer si vytvoríte textový odkaz, ktorý sa možno už ráno bude zobrazovať na 15-tich najväčších slovenských portáloch, väčšinou vyhľadávačov. Jedným zadaním na eTarget sa tak dostanete na prvé pozície vo výsledkoch vyhľadávania na najväčších slovenských portáloch. Textové odkazy majú pritom zvyčajne vyššií clickrate ako bežné reklamné bannery.

Váš odkaz, vložený do systému eTarget, sa zobrazí iba užívateľom, ktorí do vyhľadávania zadali Vami vybrané slová. Príklad: Ak sa Vaša firmá zaoberá webdesignom, zadáte si k odkazu slová ako: “webdesign”, “grafika”, či “web". Tým zabezpečíte aby sa Váš odkaz zobrazoval práve uživateľom, ktorí do vyhľadávania zadali jedno z týchto slov.

Systém obsahuje ale významný konkurenčný prvok - pozíciu odkazu na každé slovo určujete v tzv.aukcii slov. Pozícia odkazu na dané slovo záleží od ceny, ktorú za dané slovo ponúknete. Ak na slovo “webdesign” váš konkurent ponúka 4 Sk a Vy 4.50 Sk, váš odkaz sa zobrazí nad konkurenčným. Ak ponúkate za slovo menej ako 5 vašich konkurentov, váš odkaz sa na dané slovo nezobrazí. Táto technológia je tiež označovaná ako Pay Placement System.


Platíte iba za "odkliknutý" odkaz (... alebo čo je to pay-per-click)

Keď užívateľ, potenciálny zákazník, klikne na váš odkaz, odráta sa z Vášho kreditu cena slova, ktorú ste za slovo v aukcii ponúkli. Po anglicky sa tento systém nazýva pay-per-click (PPC). Okrem ceny za kliknutia, neplatíte eTargetu žiadne ďaľšie poplatky. V zahraničí patrí medzi najväčších prevádzkovateľov technológie PPC americký Overture, Google, FindWhat alebo britský Espotting a odkazy od nich sa zobrazujú na portáloch ako Yahoo!, Lycos, MSN, AOL, ale aj napríklad na vyhladávači Altavista. 

Princíp tejto technológie spočíva v zobrazení tzv.textového bannera zobrazovaného po zadaní konkrétneho kľúčového slova. Portály ako Zoznam a Atlas túto technológiu ponúkajú klientom aj na predplatenie si priestoru vo vyhľadávaní, pričom klienti platia aj za zobrazenie odkazu. Pri eTargete sa platí len za konkrétny klik.


Kde všade sa zobrazí Váš odkaz?

Asi prvý server, na ktorom začal eTarget "bežať", bol Superzoznam.sk. Postupne sa eTarget rozšíril na stránky ako sú Atlas.sk, Sme.sk, Zoohoo.sk a ďaľšie. Od októbra môžu záujemcovia inzerovať aj na na najnavštevovanejšom slovenskom portáli Zoznam.sk. Ten doplní linky vlastných paušálnych inzerentov v rámci výsledkov vyhľadávania v sekcii ,,Sponzorované odkazy“ o reklamné odkazy eTargetu. Pripojením Zoznamu vzrástol počet vzrástol na 15.

Ako Zoznam tak aj IT planet, prevádzkovateľ systému eTarget, rátajú so 100 percentným rastom počtu vyhľadávaní, čo vyjadruje pomer počtu vyhľadávaní prostredníctvom Zoznamu v porovnaní so zvyšnými vyhľadávačmi na Slovensku. Zadávatelia reklamy majú okrem iného aj možnosť zvoliť si štandardné reklamné prvky - sponzorované odkazy, viazané na kľúčové slovo či zvolenú sekciu Zoznam katalógu na obdobie niekoľkých mesiacov.


Pohľad dodávateľa výsledkov - generálneho riaditeľa spoločnosti IT Planet

Pre získanie podrobnejších informácií o systéme eTarget som sa spýtal p.Petra Vidoviča zopár otázok, ktoré napovedia niečo viac o miere používania systému, počte klientov a rentabilite investícií.

Aká je doterajšia miera používania eTargetu na slovenskom internete?
Peter Vidovič, IT Planet: Toto je veľmi relatívna otázka, na ktorú Vám môžem tiež len veľmi relatívne odpísať. Z nášho pohľadu je miera používania vyššia ako sme čakali. Je to nový druh reklamy, ktorý umožňuje inzerovať ako veľkým spoločnostiam, tak i malým živnostníkom a preto sa dosť ťažko odhaduje kapacita slovenského trhu pre takéto reklamné médium. Záujem o inzerovanie cez eTarget rastie - je to však viac otázka osväty ako samotného predaja tejto služby. Čiže, každý kto je v businesse aktívny a komu sa nám podarí vysvetliť ako to celé funguje, efektivitu a dynamiku produktu, bez váhania začne používať eTarget.

Koľko má eTarget (cca) klientov?
Peter Vidovič, IT Planet: eTarget má k dnešnému dňu viac ako 2000 registrovaných abonentov, z ktorých je veľmi veľké percento pravideľne platiacich zákazníkov.

Je biznis pay-per-click na slovensku ziskový, resp.vrátili (vracajú) sa vám investície do vývoja systému eTarget?
Peter Vidovič, IT Planet: Tento obchodý model je samozrejme zaujímavý, inak by sme sa do neho nepustili. Čo sa týka návratnosti resp. ziskovosti, tak tým že fungujeme v ČR aj v SR, sa investície do značnej miery rozložili. Investované peniaze a úsilie sa už začínajú vracať, no nechcem to zakríknuť. 


Pohľad zástupcov serverov, ktoré spolupracujú so spoločnosťou IT Planet - SME.sk a Superzoznam.sk

Je systém etarget pre zástupcov portálov zaujímavý? Pozitívne odpovede mi dali  p.Valér Kot, E-publishing & Online Services Executive SME.sk, a p.Milan Igrini, konateľ spoločnosti SZM s.r.o., ktorá prevádzkuje portál Superzoznam.sk.

Kedy ste aplikovali systém eTarget do Vašich vyhľadávacích služieb?

Valér Kot, SME.sk: Od októbra 2002 - čiže teraz je to rok, čo spolupracujeme s eTargetom (resp. IT Planet)
Milan Igrini, SZM.sk: Poviem pravdu - neviem, ale bolo to úplne na začiatku keď začal e-target fungovať, boli sme prvá veľká stránka...

Stali sa príjmy zo systému eTarget významnou súčasťou celkových príjmov Vášho servera?

Valér Kot, SME.sk: Nie, skôr naopak, v istom slovazmysle boli pre nás tieto príjmy sklamaním - očakávalo sa od toho viac. preto od októbra sme prijali určité úpravy, ktoré by mohli zeefektívnit click rate through prednostných výpisov z databazy eTarget
Milan Igrini, SZM.sk: Áno sú významnou súčasťou, aj keď v našom prípade sú samozrejme aj príjmy z iných typov inzercie, ktoré príjmy z e-targetu dosť prevyšujú.

Aké sú Vaše sksenosti so systemom eTarget?

Valér Kot, SME.sk: Vcelku mozno konštatovať spokojnosť - eTarget je solídny partner, pochopiteľne, nie všetkým výpadkom sa dá bezozvyšku vyvarovať, ale myslím, že robia maximum pre to, aby fungovali spoľahlivo a aby ich faktúry boli uhradené načas.
Milan Igrini, SZM.sk: S partnerom a komunikáciou nemáme žiadne problémy. Taktiež nie je problém s platbami. Výpadky systému sú vúčšinou dopredu nahlásené a krátkodobé, takže k vážnejším problémom zatiaľ nedošlo. Celkovo by som spoluprácu hodnotil určite ako dobrú.


Záverom...

O systéme eTarget sa v našich končinách ešte veľa nepopísalo, čo je škoda. Rád by som na tomto mieste zdôraznil, že mojim zámerom bolo najmä systém eTarget predstaviť a poskytnúť priestor niektorým stranám - ako prevádzkovateľovi systému, tak aj zástupcom serverom a tak aspoň troškou prispieť k zviditeľneniu systému eTarget. Ten sa po istom čase pre klientov osvedčil a tento obchodný model je naozaj zaujímavý a životaschopný. Spoločnosť IT Planet sa osvedčila ako spoľahlivý partner v realizácii elektronickej reklamy, druhý rok úspešne fungujú na našom trhu.

Zavedením eTargetu do Zoznamu sa ale môže čo to zmeniť, reklamný trh sa zdvojnásobil a klienti ktorí systém dosiaľ nevyužívali si ho ešte iste obľúbia. Tak len dúfať, aby išli všetko len k lepšiemu a aj týmto spôsobom sa dostalo na slovenský internet viac financií...


Peter Polakovič


(v článku boli použité informácie z www.etarget.sk a z tlačovej správy IT Planet a Zoznamu)



Odporúčame:

SME.sk: Internetová reklama PPC - „pay per click“
Trend: Platené odkazy sú efektívnejšie ako bannery
Stratégie: Pay Per Click po slovensky 



A čo hovoríte na eTarget Vy?

Neprehliadnite: