Katarína Ragáčová / 30. 09. 2003, 00:00
Keď väčšina zamestnávateľov prestala vyplácať mzdy v hotovosti a rozhodla sa posielať ich na bankové účty, vzťah banky a klientov sa rýchlo zmenil. Peňažné ústavy ako kamenné pokladnice sa stávajú minulosťou. Kým ešte prednedávnom sme sa o obrate na bežných účtoch dozvedali len z pravidelného výpisu, dnes máme aj iné možnosti. Alternatívne distribučné kanály preferujú banky i klienti. Peňažné ústavy ich zvýhodňujú nižšími poplatkami a odbremeňujú tak nápory v pobočkách.
Obchodné miesta sa stávajú skôr poradenskými centrami určenými na vybavovanie úverov, poskytovanie investičných či poistných služieb. Rutinné operácie predsa môžeme uskutočniť prostredníctvom bankomatov, internetového bankovníctva, telefónnych centier alebo GSM bankovníctva. Práve nástup mobilných telefónov možno zmení vzťah k bankám. Platenie za tovary a služby cez mobil už nie je hudbou budúcnosti.
Pasivita nestačí
Mobil dávno neslúži len na telefonovanie. Prepracované menu, zaujímavý dizajn, spojenie hodiniek, diára, telefónneho zoznamu, herne a odkazovača v jednom ho predurčuje aj na iné funkcie. Spolupráca operátorov a bankových domov sa prejavila už koncom minulého storočia zasielaním SMS správ o zostatkoch na účte. Vývoj však napreduje a z pasívneho nástroja na prijímanie správ sa telefón stáva aktívnou súčasťou bankovníctva. Slúži na vyžiadanie informácií i podávanie jednoduchých platobných príkazov.
Banky koncom 90. rokov rýchlo zareagovali na nástup mobilných telefónov a začali so zákazníkmi komunikovať prostredníctvom SMS správ. Neskôr sa GSM banking stal prirodzenou súčasťou elektronického bankovníctva. V každom peňažnom ústave má iný názov, ale podstata zostáva. Ponúka možnosť permanentne disponovať s osobným účtom pomocou GSM siete. Najskôr bolo cieľom informovať klienta o zostatku alebo obratoch na účte. Krátka správa pípala na mobiloch v pravidelných intervaloch. Po roku 2000 už pasívne služby nestačili, klient si môže kedykoľvek vyžiadať informácie o zostatku na účte, obratoch, prípadne kurzovom lístku.
GSM bankovníctvo je služba, ktorú klienti skutočne využívajú vo veľkom. "Vzhľadom na penetráciu mobilných telefónov na Slovensku a úroveň ich rozvoja si myslíme, že GSM banking bude aj naďalej jedným z primárnych komunikačných kanálov slúžiacim na získavanie informácií o zostatkoch na účtoch a zadávanie platobných príkazov," hovorí vedúci oddelenia styku s verejnosťou UniBanky, a. s., Rudolf Gálik.
Jednoduché menu
Spolupráca s operátormi a nástup kariet s technológiou SIM Toolkit priniesli ďalšie novinky, najmä podávanie platobných príkazov ako aktívny nástroj mobilného bankovníctva. Hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová potvrdzuje, že banka zaznamenáva výrazne rastajúci záujem o využívanie alternatívnych distribučných kanálov. "Môžeme konštatovať, že trend smerom k elektronickému bankovníctvu je pozitívny. Výhody využívania alternatívnych kanálov sú nesporné vďaka pohodliu a poplatkom, ktoré zvýhodňujeme oproti službám priamo v obchodnom mieste banky," hovorí E. Güttlerová.
Na využívanie rozšíreného GSM bankovníctva prostredníctvom SIM Toolkit potrebuje zákazník telefón, ktorý podporuje uvedenú technológiu a špeciálnu SIM kartu so službou banking, bankovou aplikáciou napálenou priamo do karty. Pomocou jednoduchého menu sa môže informovať o aktuálnych zostatkoch, o kreditných i debetných obratoch. Zistí aktuálny kurzový lístok banky, ktorá prevádzkuje službu, môže aktivovať alebo deaktivovať zasielanie informácií a notifikácie.
"SIM karta je osobný predmet každého užívateľa, nosíme ju stále so sebou. Umožňuje rýchlu komunikáciu s bankou, aj preto ju najviac využívajú retailoví klienti. Potrebujú totiž čo najrýchlejšie uskutočniť obchody. Podnikatelia naopak dlhodobo plánujú svoje cash flow," hovorí riaditeľ odboru informačných technológií OTP Banky Slovensko, a. s., György Wittmann.
Bezpečnosť služby je implementovaná šifrovaním všetkých odchádzajúcich SMS správ jedinečnou 128-bitovou šifrou a nie je možné ju prečítať. "Vstup do bankovej aplikácie je chránený aj doplnkovým bankovým PIN číslom (BPIN), ktoré si nastavuje klient a môže ho kedykoľvek zmeniť," vysvetľuje hovorkyňa Poštovej banky, a. s., Tatiana Maková.
Pripravení na nóvum
Využívanie mobilu ako informačného nástroja sa u nás teda udomácnilo. Ako je to však s platbami za tovar a služby? Vedúci sekcie produktov a služieb EuroTelu Norbert Príhoda hovorí, že miesto na platenie cez mobil sa nájde najmä tam, kde neexistujú dostatočné alebo cenovo výhodné alternatívy. Nedá sa napríklad platiť kartou aj v hotovosti tak ako pri inkasách, pravidelných platbách, rezerváciách či internetových predajoch. "Vždy však treba myslieť na to, aký prínos bude mať operácia pre zákazníka, obchodníka, operátora a v konečnom dôsledku i pre banku ako uschovávateľa peňazí," hovorí N. Príhoda.
Operátor sa preto snaží nájsť obchodný model vhodný pre všetky zúčastnené strany. Často sa diskutuje o tom, či v uvádzanom reťazci nevynechať banku. Jej funkciu by nahradil operátor, ktorý by vytvoril akýsi druhý účet na čerpanie prostriedkov.
N. Príhoda však nepovažuje tento model za šťastný: "Nechceme nahradiť banku, za lepší spôsob považujeme spoluprácu." Dodáva, že by bolo zaujímavé pripraviť ho podobne od obidvoch operátorov, ak chceme, aby bolo riešenie výhodné aj pre obchodníkov.
Platenie za tovary mobilným telefónom ponúka Orange už dlhší čas ako službu založenú na platobných kartách a spolupráci banky, operátora, obchodníka a kartovej spoločnosti. Záujemca musí byť užívateľom spoločnosti Orange Slovensko, a. s., a musí vlastniť platobnú kartu EuroCard/MasterCard alebo VISA, ktorú vydali domáce a zahraničné banky, prípadne platobnú kartu typu ZBK, Maestro či VISA Electron vydanú vybranými bankami. Takisto podpisuje zmluvu o poskytovaní služby Orange teleplatba.
Podľa slov hovorcu spoločnosti Orange Slovensko Petra Tótha sa v súčasnosti rozmáha platenie mobilným telefónom za tovary a služby pri nákupoch cez internet. Obchodnými partnermi sú najmä kvetinárstva, obchody s počítačmi a príslušenstvom, pravidelne môžu zákazníci uhrádzať poplatky za káblovú televíziu, prípadne splácať tovar zakúpený na splátky.
"Spôsob platby cez telefón má niekoľko výhod. Najdôležitejšia je bezpečnosť. Užívateľ pri nákupe neudáva číslo platobnej karty, pretože celá transakcia sa uskutočňuje v bezpečnom internom prostredí partnerskej banky," hovorí P. Tóth. Čo sa týka platieb za tovary v kamenných obchodoch, Orange zatiaľ takého partnera nemá. "Rozšírenie tejto služby závisí len od obchodných partnerov. Ak by niektorý prejavil záujem, bolo by možné službu zrealizovať, sme pripravení aj na takúto funkcionalitu," dodáva P. Tóth. N. Príhoda však nepredpokladá masové rozšírenie platenia v klasických obchodoch. Tam sú podľa neho najvhodnejšou alternatívou platobné karty.
Informačný nástroj
Banky sú v používaní mobilov konzervatívnejšie. Generálny riaditeľ UniBanky, a. s., Jiří Kunert si myslí, že mobil nie je ideálny nástroj na transakčné aktívne bankovníctvo. Podľa neho je však ideálnym flexibilným inštrumentom na získanie a poskytovanie informácií.
Riaditeľ pre súkromnú klientelu, malé a stredné podniky ČSOB, a. s., Dirk Hinze tiež uznáva pohodlnosť pre klienta. Nepredpokladá však, že by sa platby za tovar a služby masovo rozšírili v najbližších mesiacoch. Podľa neho požiadavkám pohodlných, jednoduchých a bezpečných denných nákupov zodpovedajú platobné karty, najmä ak sú čipové. Mobilu však pripisuje dôležitú informačnú a komunikačnú úlohu.
Zástupca generálneho riaditeľa Tatra banky Miroslav Uličný prirovnáva vývoj v platbách mobilnými telefónmi k rozvoju platobných kariet. Ich vývoj trval desiatky rokov. Kým predtým banky využívali jedného vydavateľa kariet, dnes spolupracujú so všetkými medzinárodnými spoločnosťami. Podobne by to mohlo byť i s platením cez mobil. V tomto smere banka už urobila prvé kroky a spolupracuje s operátormi.
Predseda Predstavenstva VÚB Tomas Spurny vidí v používaní mobilov ako kreditných alebo debetných kariet budúcnosť. "Som presvedčený, že to ešte chvíľu potrvá, ale platby v obchodoch cez mobil sa stanú súčasťou každodenného života," predpovedá T. Spurny.
G. Wittmann vidí jedno z možných riešení v spo-lupráci peňažných ústavov a vytvorení akéhosi účtovného centra. O tom, či sa mobilný telefón stane bežne používanou elektronickou peňaženkou, rozhodnú najmä klienti. Ak budú mať záujem o využívanie takejto služby, aktéri na trhu sú pripravení.
Katarína Ragáčová
týždenník PROFIT
Využívanie GSM bankovníctva s kartou SIM Toolkit:
* zasielanie zostatkov,
* zasielanie obratov,
* kurzový lístok,
* notifikácie,
* jednoduchý príkaz na úhradu v korunách,
* aktivácia/deaktivácia zasielania informácií,
* zmena prístupových kódov.
Ďakujeme Profitu za možnosť uverejnenia článku na Inet.sk
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk