Úspešné e-shopy sa bez optimalizácie výkonnosti stránok nezaobídu

Tlačový servis  /  04. 04. 2012, 00:00

Tvrdá konkurencia na poli e-commerce núti prevádzkovateľov internetových obchodov hľadať nové spôsoby, ako zvýšiť efektivitu predajov. Vzhľadom na pomerne nízkym maržiam a vysokým cenám marketingových kampaní na prilákanie nových zákazníkov je dlhodobo efektívnym riešením optimalizácia výkonnosti webových stránok. Cieľom tejto optimalizácie je redukovať situácie, kedy potenciálny zákazník odíde z webu bez uskutočnenia objednávky.

Optimalizácia výkonnosti e-shopov sa stala v posledných rokoch trendom najmä v západných krajinách a teraz po nej rastie dopyt aj v strednej Európe. Rad e-shopov totiž obsahuje prvky, ktoré užívateľa odradí v priebehu nákupného procesu a ich prevádzkovatelia si pritom tejto skutočnosti nie sú zvyčajne ani vedomí. Odhalenie problémov môže priniesť až prevedení vhodne zvolených testov, zameraných na správanie užívateľov. Testy odkryjú slabé miesta e-shopu, a umožní tak následné odstránenie kľúčových problémov. Výsledok sa okamžite prejavuje v náraste konverzného pomeru a obratu. Návratnosť investície je obvykle v rádoch mesiacov. 

Pre udržanie konkurencieschopnosti na trhu sa tak sofistikovaná optimalizácia stáva postupne nutnosťou. Ide o spôsob, ako môže prevádzkovateľ lepšie zhodnotiť doteraz vynaložené výdavky do marketingu (SEO / SEM, PPC kampane atď) a bez ďalších investícií do reklamných kampaní získať viac zákazníkov. Optimalizácia sa okrem hľadania problémov sústredí aj na skúmanie správanie a rozhodovanie návštevníkov či na nachádzanie nových možností, ako zákazníka presvedčiť. Výsledkom potom býva nárast výkonnosti webu v rádoch desiatok a niekedy až stoviek percent. 

Situáciu možno ilustrovať na niekoľkých príkladoch. Jedným je napríklad cestovný server Expedia.com, ktorému sa podarilo testy zistiť, že užívateľa pri zadávaní platobných údajov mate políčko vyžadujúce zadanie názvu spoločnosti. Odstránením tohto jediného poľa sa podarilo zvýšiť ročný zisk o 12 miliónov dolárov. Ďalším z príkladov môže byť spoločnosť Internet Mall, ktorá je prevádzkovateľom internetovej galérie MALL.CZ a MALL.SK. Tá sa nedávno rozhodla spolupracovať s firmou Optimics na optimalizácii výkonu stránok MALL.CZ.  

Spoločnosť Optimics pre zvýšenie výkonu stránok MALL.CZ uskutočnila najprv rozsiahle analýzy dát z webu i z interných systémov. To pomohlo identifikovať miesta pre zlepšenie. Následne potom využila najmä metód A/B testovanie, kedy sa v reálnej paralelnej prevádzke porovnávajú dve varianty určité stránky s ohľadom na ich výkonnosť. 

Internet Mall je veľkým inovátorom v oblasti elektronického obchodu. Vďaka investíciám do marketingových kampaní spojených s propagáciou nákupnej galérie MALL.CZ a MALL.SK získal vysokú pravidelnú návštevnosť a jeho ďalším krokom je docieliť čo najvyššieho konverzného pomeru. Teda vyššieho podielu ľudí, ktorí si pri návšteve webu skutočne objednajú nejaký tovar. 

„Od optimalizácie si vedľa väčšej spokojnosti návštevníkov sľubujeme predovšetkým dlhodobé zvýšenie výkonnosti obchodu MALL.CZ a to až v rádoch desiatok percent, čo sa pri neustále zvyšujúcej návštevnosti výrazne prejaví na celkovom náraste obratu,“ tvrdí Marek Liška, generálny riaditeľ MALL.CZ. „Jedná sa tak o investícii, ktorá sa by sa mala mnohonásobne vrátiť naspäť.“ 

Optimalizácia webu je nielen elegantným nástrojom, pomocou ktorého možno pri relatívne nízkych nákladoch realizovať zmeny vedúce k vyššej výkonnosti a lepšej použiteľnosti. Dobre optimalizované stránky sú príjemné aj pre návštevníkov, ktorí sú motivovaní k pohodlnejšiemu a jednoduchšiemu nákupu. Pre veľkých hráčov na trhu tak pôjde o ďalší krok, ktorý budú musieť uskutočniť k tomu, aby si aj naďalej udržali svoje postavenie.

Neprehliadnite: