Región CEE - perspektívny trh pre ďalší rozvoj mobilného internetu

Tlačový servis  /  19. 01. 2012, 00:00

Podľa dát z výskumu gemiusTraffic je počet zobrazení stránok generovaných mobilnými zariadeniami stále omnoho nižší než počet zobrazení z počítačov, avšak dynamicky rastie. Na trhoch strednej a východnej Európy sa tento počet v auguste 2011 pohyboval na stránkach zapojených do výskumu gemiusTraffic na úrovni 2%. Výnimkou je avšak Slovensko s takmer štvorpercentným podielom mobilných zobrazení stránok. Najpoužívanejšími mobilnými zariadeniami pre pripojenie k internetu sú v regióne CEE iPad a iPhone.

 

Aká je situácia na trhu s mobilným internetom v strednej a východnej Európe? V posledných mesiacoch sme mohli pozorovať rastúci podiel zobrazení webových stránok z mobilných zariadení a boom tabletov a smartphonov. Môžeme konečne povedať, že rok 2012 bude v regióne CEE patriť mobilnému internetu? Tempo rastu mobilného internetu je v posledných mesiacoch veľmi rýchle nielen v strednej a východnej, ale tiež v západnej Európe. Napríklad v Dánsku dosahoval podiel mobilných zobrazení stránok na weboch meraných spoločnosťou Gemius v septembri 2010 2,20%, ale o rok neskôr to bolo už 7%. V Českej republike dosahuje podiel týchto zobrazení na webových stránkach, zapojených do výskumu gemiusTraffic, 2,1%.

Obr. 1. Podiel zobrazení stránok generovaných z mobilných zariadení na webových stránkach, zapojených do výskumu gemiusTraffic, vo vybraných štátoch.

Zdroj: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011

Z dát spoločnosti Gemius vyplýva, že sa iPad stal v roku 2011 najobľúbenejším mobilným zariadením pre pripojenie k internetu v regióne strednej a východnej Európy. Viac než pätina mobilných zobrazení stránok generovaných na weboch, monitorovaných spoločnosťou Gemius pochádza z iPadu. Tento počet sa od januára do septembra 2011 zvýšil o 8 percentuálnych bodov a silnú pozíciu iPadu môžeme pozorovať vo všetkých štátoch regiónu CEE, v ktorých Gemius meria návštevnosť stránok. Na druhom mieste tohto rebríčku figuruje iPhone (13,9% zobrazení). Prístroje od konkurenčnej spoločnosti, Samsung, GT - i9000 (Galaxy S) a GT - i9100 (Galaxy SII) zaznamenali iba okolo dvoch percent všetkých zobrazení stránok pochádzajúcich z mobilných zariadení.

Ako sa správajú užívatelia mobilného internetu a ako tí, ktorí používajú klasické počítače? Podľa dát gemiusTraffic z Českej republiky, Slovenska, Bulharska, Ruska, Poľska, Maďarska, Ukrajiny a Slovinska, sú užívatelia mobilného internetu aktívni od skorých ranných hodín až do neskorého večera, pričom najvyšší počet zobrazení stránok z mobilných zariadení je generovaný večer, okolo 21 hodiny. Z toho môžeme usudzovať, že užívatelia internetu začínajú a končia deň prehliadaním internetu z mobilných zariadení, avšak cez deň používajú skôr klasické počítače. Toto zistenie môže byť užitočné napríklad pri plánovaní reklamných kampaní, kedy klasické online kampane sa doplnia mobilnými reklamnými kampaňami.

Obr. 2. Priemerný podiel mobilných a klasických zobrazení stránok generovaný vo vybraných štátoch (ČR, Slovensko, Bulharsko, Rusko, Poľsko, Maďarsko, Ukrajina, Slovinsko) na stránkach zapojených do výskumu gemiusTraffic

 

Zdroj: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011

Mobilný internet sa, vďaka svoje dostupnosti, nižším cenám mobilných zariadení a vyššej rýchlosti pripojenia a prenosu dát, stáva v strednej a východnej Európe stále populárnejší. Tento segment trhu má pred sebou budúcnosť a systematicky sa rozvíja: ešte pred niekoľkými rokmi boli potenciálni investori do mobilných reklamných formátov či aplikácií skôr opatrnejší, dnes je to dynamicky sa rozvíjajúce odvetvie, ktoré mení náš pohľad na surfovanie po internete.

Neprehliadnite: