Peter Polakovič / 05. 09. 2003, 00:00
Združenie poskytovateľov webhostingu poslalo otvorený list - stažnosť na nefunkčnosť a časté výpadky systému registrácie a správy slovenských domén SK-NIC v posledných dňoch. "Takéto výpadky a nedostatky funkčnosti systému výrazne poškodzujú ako nás, poskytovateľov internetových služieb, tak aj našich zákazníkov – držiteľov domén .sk a dokonca aj bežných užívateľov internetu," píše sa v otvorenom liste Združenia.
Otvorený list - Sťažnosť na nefunkčnosť SK-NIC a časté výpadky – uvádzame v plnom znení:
Vážené vedenie spoločnosti Euroweb Slovakia, a.s.,
Združenie poskytovateľov webhostingu, v mene svojich členov (firmy: Webglobe, s.r.o., EuroNet, s.r.o., Yegon, s.r.o., Zoner, s.r.o. a Weby.Slovenska.Sk, s.r.o.), ako aj v mene zákazníkov uvedených firiem, si dovoľuje vyjadriť znepokojenie nad vývojom funkčnosti a dostupnosti systému registrácie a správy ccTLD .sk (systému sk-nic) v posledných dňoch.
V poslednom období (cca. posledný mesiac) zaznamenal systém SK-NIC chvíľkové výpadky takmer každý deň, počas niektorých dní bol dokonca väčšinu času nedostupný a to predovšetkým v pracovnej dobe. Webová aplikácia, slúžiaca na správu domén .sk – www.sk-nic.sk, odpovedá chybovými hláseniami, alebo je pravidelne úplne nedostupná. Taktiež aktívne operácie na sk-nic.sk majú takú dlhú odozvu, že je práca v systéme sk-nic takmer nemožná. Ako príklad možno uviesť dni 18. 8. a 19. 8. 2003 (pondelok a utorok), kedy bol systém sk-nic takmer celé dva dni nefunkčný.
Dnes, 2.9.2003 sme dokonca zaregistrovali nedostatky v generovaní DNS zóny .sk. Zónové záznamy pravdepodobne neboli vygenerované vôbec alebo boli vygenerované chybne, čo spôsobilo nefunkčnosť prakticky celej zóny .sk – celého „slovenského Internetu“. Viac ako 2 hodiny neodpovedal žiaden zo serverov, zabezpečujúcich poskytovanie zónových informácii. Situácia, keď neodpovedá žiaden zo serverov znamená, že záložné servery nefungovali už dlhšie, prípadne boli neprofesionálne uložené na tej istej sieti, ktorej výpadok mal na ne dopad rovnako ako na primárny server. Núka sa i vysvetlenie, že žiadne záložné servery neexistujú.
Takéto výpadky a nedostatky funkčnosti systému výrazne poškodzujú ako nás, poskytovateľov internetových služieb, tak aj našich zákazníkov – držiteľov domén .sk a dokonca aj bežných užívateľov internetu.
Pri uvádzaní nového systému ste internetovú komunitu ubezpečovali, že firma s takým zázemím ako Euroweb Slovakia disponuje dostatočnými prostriedkami na to, aby dokázala funkčnosť takejto služby bezchybne zabezpečiť. Ukazuje sa však, že Vám to robí nemalé problémy.
Žiadame Vás preto týmto o okamžitú nápravu, v záujme funkčnosti slovenského Internetu. Dôrazne Vás žiadame o dostatočné hardwarové, softwarové aj personálne zabezpečenie takejto dôležitej služby, aby sa podobné výpadky už neopakovali. Keby ste aspoň časť príjmov, ktoré Vám plynú z registračných poplatkov (od spustenia nového systému doteraz je to bez DPH minimálne 10 mil. Sk), investovali do zabezpečenia a posilnenia služby sk-nic, k takýmto situáciam by nemuselo dochádzať.
Ďakujeme Vám za pochopenie a zostávame s pozdravom.
Igor Strečko
predseda ZPW
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk