Tlačový servis / 26. 10. 2011, 00:00
V rebríčku ekonomického rastu prebrali Spojené štáty Číne 1. miesto, tá však naďalej zostáva najväčším výrobným trhom.
Veľkí svetoví výrobcovia sa počas najbližších dvoch rokov zamerajú na rast tržieb, s akcentom na nové produkty, strategické akvizície a aliancie, inovácie a zvyšovanie výrobnej kapacity na trhoch s vysokým rastom. Tieto ciele sú podporené vyššími investíciami do riadenia rizík dodávateľských sietí, čím sa zníži dopad trhovej nestability. Vyplýva to z prieskumu KPMG pod názvom 2011 Global Manufacturing Outlook.
Takmer 80 % z 220 opýtaných zástupcov svetových spoločností, ktoré dosahujú tržby aspoň 1 miliardu USD v každoročnom prieskume KPMG potvrdilo, že rast tržieb je väčšou prioritou ako kontrola nákladov, pričom sú mierne optimistickí vo vyhliadkach rastu počas nasledujúcich 12-24 mesiacov.
Pri porovnaní hlavných bodov rastovej stratégie v nasledovných dvoch rokoch s predošlými dvomi rokmi prieskum odhalil značný posun: 56 % výrobcov plánuje predávať nové produkty v najbližších dvoch rokoch na nových a existujúcich trhoch, v porovnaní s predchádzajúcimi 37 %.
Spojené štáty patria k najväčšiemu trhu čo sa týka očakávaného nárastu dopytu, tesne nasledované Čínou a Indiou. Brazília a Nemecko uzatvárajú prvú päťku. Viac ako polovica považuje rozvojové trhy za kľúčový bod ich stratégie.
Cenová volatilita nerastných surovín a vstupných materiálov ostáva najväčšou výzvou pre 44 % respondentov, v ďalšom poradí nasleduje zvýšená konkurencia, tlak na ceny ako aj neistý dopyt. Problém cenovej nestability je s 54 percentami ešte negatívnejšie vnímaný u ázijských výrobcov. V Spojených štátoch sa na prvé miesta dostali konkurencia a tlak na ceny.
„ Nedávne ekonomické udalosti v Európe a Spojených štátoch amerických do istej miery znížili optimizmus výrobcov. Avšak hospodárska neistota, politická nestabilita a živelné pohromy v ostatných rokoch naučili firmy, že tieto výzvy sa dajú prežiť so štíhlou a pružnou operatívnou štruktúrou, zlepšeným risk manažmentom a koncentráciou na inovácie,“ hovorí Martin Borský, Director spoločnosti KPMG na Slovensku. „Dnes vidíme, že napriek rastúcim výzvam na strane nákladov, sa výrobcovia snažia prispôsobiť svoje modely podnikania tak, aby uprednostnili rast tržieb.“
Strategické akvizície, investície do výrobnej kapacity a inovácia
V snahe o rast napriek nestálemu trhu, 39 % respondentov uviedlo, že budú rásť vďaka fúziám a akvizíciám (M&A), spoločným podnikom a alianciám a 30 % prostredníctvom zvýšenej výrobnej kapacity najmä na trhoch s vysokým rastom.
Rozširovanie sa a investovanie do inovácie a výskumu a vývoja je pre 35 % respondentov veľkou prioritou, v tesnom závese za trvalou prioritou týkajúcou sa riadenia nákladov. So obnoveným akcentom na inovácie mnoho účastníkov prieskumu uviedlo, že na rastúcich trhoch plánujú otvoriť tiež vývojové centrá.
„Mnohé spoločnosti vyšli z krízy rokov 2008-2010 so značne osekanými nákladmi, väčšou hotovosťou a likviditou a tiež so zaostrením svojej pozornosti na zákazníkov a trhy. Tí čo prežili dokážu definovať štandardy pre úspech na ďalších 5 rokov, “ povedal J. Dobbs.
Upratovanie dodávateľských sietí s cieľom rastu
Aby sa lepšie vysporiadali s volatilitou, 56 % výrobcov upravuje svoje modely dodávateľských sietí. Štandardizácia je jednou z najhlavnejších stratégií – 55 % respondentov plánuje štandardizovať výrobný proces, zatiaľ čo 45 % z nich bude vyžadovať štandardizované vstupy. Len niečo cez 40 % sa chce sústrediť na znižovanie nákladov pomocou skrátenia celkového cyklu vývoja produktov.
„ Podniky stále podrobne sledujú hotovostné výdavky a zatiaľ čo sa v súčasnosti kladie väčší dôraz na rast ako tomu bolo pred dvomi rokmi, mnohé firmy rozvíjajú spôsoby akými by ešte lepšie kontrolovali výdavky na rozvoj a očakávanú návratnosť investícií,“ povedal Doug Gates, riaditeľ oddelenia poradenstva a obchodnej efektivity v KPMG USA. „Taktiež sme zaznamenali zvýšený záujem o rozvoj globálnych dizajnových štandardov, o proces a systémy, ktoré umožňujú väčšiu flexibilitu dizajnu.“
Takmer polovica opýtaných tvrdí, že zainvestujú do technológie, aby zlepšili prehľadnosť dodávateľských sietí, najdôležitejšieho nástroja riadenia rizika. Ostatné opatrenia zahŕňajú pomoc dodávateľom pri rozvoji štandardov risk manažmentu a posúdení dodávateľských procesov.
„Základným pilierom plánovania sa stala príprava scenárov – činnosť, ktorá sa rozbehla v posledných 12-18 mesiacoch,“ povedal Eric Damotte, vedúci oddelenia Global Metals a partner KPMG v Španielsku. „ Moji klienti si uvedomili, že sa potrebujú zamerať na viaceré premenné ako kvantitatívne, tak aj kvalitatívne a plánovať nepredvídané udalosti.“
Gerhard Dauner, vedúci oddelenia Diversified Industrials for Europe a partner v KPMG Nemecko sa na tému väčšej kontroly a náhľadu do dodávateľského procesu vyjadril nasledovne: „Hovoríme o podnikateľskej inteligencii, no výzvy ju menia na schopnosť strategického a operatívneho plánovanie, aby podporili objavovanie objavujúcich sa trendov a pripravili firmu reagovať na regionálnej báze.“
Tohtoročný prieskum tiež sledoval, kam výrobcovia umiestňujú svoje kľúčové prevádzky. Vedúcu pozíciu si udržala Čína, nasledovaná USA, Indiou, Veľkou Britániou a Brazíliou.
Aj keď Čína zostáva lídrom ohľadom umiestňovania výroby, spoločnosti, ktoré majú záujem o výrobu v juhovýchodnej Ázii musia brať do úvahy rozdiely v partnerských modeloch v tomto regióne.
„Pri expandovaní do Ázie robia zahraničné firmy chybu keď predpokladajú, že model outsourcingu, ktorý zabehli v iných častiach sveta, bude rovnako fungovať aj tu,“ tvrdí Andy Williams, vedúci oddelenia Dviersified Industrials for Asia Pacific. „Ázia a Tichomorie oplýva neuveriteľným množstvom kultúr pod nálepkou jedného regiónu. Práve toto je dôvod, prečo by výrobcovia nemali jednostranne aplikovať tie isté riešenia, či už v celosvetovom alebo len v regionálnom meradle.“
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk