Malé a stredné firmy v Európe odkladajú digitalizáciu

Tlačový servis  /  20. 10. 2011, 00:00

Menšie firmy nemajú informácie o digitálnych riešeniach, boja sa o bezpečnosť a nevidia úžitok pre svojich zákazníkov.

 

Výhody digitálneho sveta ako obchodovanie cez internet, elektronická fakturácia alebo tzv. cloud computing ešte stále nedorazili medzi európske malé a stredné podniky. Naviac v dobe, keď je podľa Európskej komisie internet najrýchlejšie rastúcim predajným kanálom v maloobchode. Ukazuje to najnovší prieskum Asociácie profesných účtovníkov ACCA s názvom Digitálna agenda pre európske malé a stredné firmy.

 

Z odpovedí 661 účastníkov celoeurópskeho prieskumu vyplynulo, že najväčšie problémy malých a stredných firiem s digitalizáciou sú v oblasti bezpečnosti riešení, užitočnosti pre ich zákazníkov a celkovej informovanosti o digitálnych nástrojoch. Kateřina Benešová, riaditeľka ACCA pre Česko, Slovensko a Maďarsko, k prieskumu povedala: “Výsledky prieskumu nás prekvapili. Digitálne riešenia ako elektronické faktúry alebo obchodovanie cez internet totiž predstavujú ako priestor pro úspory, tak i nové obchodné príležitosti, čo sú typické agendy menších firiem.”

 

Elektronické faktúry – Stredoeurópania chcú podporu štátu

Európska komisia odhaduje potenciál úspor prostredníctvom elektronickej fakturácie na interval 135-245 miliárd EUR ročne. Pritom podľa jej údajov má čisto elektronickú podobu len 5 percent faktúr, ktoré si medzi sebou v B2B vzťahoch vyměnia európske firmy.

 

Neinformovanosť o riešeniach elektronickej fakturácie je podľa firiem v prieskume ACCA hlavná bariéra jej zavedenia. Viac ako 20 percent firiem naviac uvádza, že elektronická fakturácia je pre nich zbytočná, pretože zákazníci alebo partneri ju nevyžadujú. Približne 10 percent firiem vidí nedostatok nákladovo efektívnych riešení pre elektronickú fakturáciu.

 

V strednej a východnej Európe sú však argumenty hovoriace proti elektronickej fakturácii iné. Skoro 20 percent respondentov tu uvádza, že intervencie vlád pri rozširovaní efakturácie sú nedostatočné (v západnej Európe necelých 5 percent). Približne 15 percent firiem si sťažuje na jej cenovú dostupnosť (v západnej Európe sotva 3 percentá).

 

Obchodovanie pomocou internetu (e-commerce)

Internet nepozná hranice. Môže preto byť strategickým predajným kanálom pre menšie firmy, ktoré sú často geograficky oslabené voči tým veľkým. “Pomocou internetu môžu malé firmy “vyrásť” cez noc. Môžu začať ponúkať svoje produkty napríklad v zahraničí a naplno využívať výhody spoločného europskeho trhu,” dodala Kateřina Benešová.

 

Najčastejšie prekážky využitia nástrojov e-commerce v segmente malých a stredných firiem sú nedostatok informácií, ale aj nezáujem zákazníkov, komplexita a cena riešení.

 

Financovanie firiem pomocou tzv. “social lending”

Turbulencie na trhu a hroziaci kolaps bankového systému v rokoch 2008 až 2010 radikálne zhoršili dostupnosť financií pre malé a stredné firmy. Vznikol preto fenomén s názvom “social lending”. Jedná sa o požičiavanie financií firmám zo strany jednotlivcov. Táto forma investovania sa odohráva na internete, kde príslušné platformy ponúkajú rôzne formy investovania a firmy sa uchádzajú o ich priazeň.

 

V prieskume ACCA však viac ako 20 percent respondentov uvádza bezpečnostné riziko ako bariéru rozvoja tejto formy digitalizácie. Stredné a menšie firmy sa tiež zhodujú na tom, že v tejto oblasti neexistuje dostatok špecialistov.

 

Z prieskumu ACCA ďalej vyplynulo:

 

  • Bezpečnosť nesmie byť podcenená ako prekážka digitalizácie menších firiem. V prieskume totiž bezpečnostné riziká digitalizácie zdôrazňovali práve tí, ktorí digitálne nástroje ako elektronické faktúry, e-commerce atd. už používajú.

  • Európska digitálna agenda by sa mala viac zjednotiť. Napríklad elektronická fakturácia je častá v severských štátoch. V strednej a východnej Európe je však skôr výnimkou.

Neprehliadnite: