Online nakupovanie v Rumunsku: oproti Slovensku je stále riskantné a málo populárne

Tlačový servis  /  06. 10. 2011, 00:00

Podľa štúdie E-commerce 2011, vykonanej medzi rumunskými užívateľmi internetu, je odvetvie e-commerce v Rumunsku stále v počiatočnej fáze vývoja. Takmer všetci užívatelia internetu z Rumunska počuli o možnosti nákupu na internete, avšak len o niečo málo viac než polovica z nich si nákup na internete vyskúšala.

 

44% rumunských užívateľov internetu považuje online nakupovanie za riskantné a iba tretina z nich za lacnejšie než nákup v kamennom obchode. V porovnaní s Rumunskom, je online nakupovanie na Slovensku omnoho populárnejšie: už 82% slovenských užívateľov internetu nakupuje online a iba štvrtina z nich sa ho obáva.

 

Porovnanie výsledkov najnovšej štúdie E-commerce z tohto roku s výsledkami z roku 2009 prináša zistenie, že sa za posledné dva roky počet rumunských užívateľov internetu, ktorí si vyskúšali online nakupovanie, zvýšil iba o dve percentá. Môže to znamenať, že popularita e-commerce v Rumunsku stagnuje a stále existujú isté prekážky, ktoré bránia v jeho rozvoji. Na druhú stranu počet užívateľov internetu, ktorí sa obávajú online nakupovania, mierne klesá, čo by mohlo naznačovať, že toto odvetvie má v Rumunsku potenciál rastu. V roku 2009 považovalo online nakupovanie za riskantné 48% rumunských užívateľov internetu, zatiaľ čo o dva roky neskôr už o štyri percentá menej. Pozitívnym trendom je tiež to, že si stále viac internetových užívateľov z Rumunska všíma výhody tejto metódy nakupovania: dve pätiny z nich považujú online nakupovanie za rýchlejšie a tretina za lacnejšie než nákup v kamennom obchode. Avšak v porovnaní so Slovenskom, kde je online nakupovanie pre takmer 60% užívateľov internetu lacnejšie a pre polovicu rýchlejšie než nákup v tradičnom obchode, je to pomerne nízky podiel.

 

Obr. 1. Názory rumunských užívateľov internetu na online nakupovanie.

 

Zdroj: gemiusReport: "E-commerce: trends and attitudes. Research into Romanian internet users”, jún 2011, Vzorka: Respondenti, ktorí počuli o online nakupovaní.

 

Počas nakupovania sa rumunskí užívatelia internetu zameriavajú väčšinou na nákup výrobkov tej najvyššej kvality a úsporu peňazí. Treťou najvýznamnejšou motiváciou je príjemné strávenie času, pričom napríklad pre ženy je tento faktor omnoho dôležitejší než finančná úspora. Hoci sa takmer polovica rumunských užívateľov internetu nemôže pochváliť skúsenosťami s online nakupovaním, mnoho z nich používa internet ako zdroj informácií o plánovaných nákupoch. Viac než polovica užívateľov internetu hľadá online informácie pred nákupom cestovných služieb alebo leteniek či lístkov na vlak a autobus.

 

Zadejte text nebo adresu webu nebo přeložte dokument.ZrušitPřeklad (anglicky > česky)Skúsenejší priaznivci online nakupovania z Rumunska dávajú prednosť nákupu v e-shopoch, pred nákupmi na e-aukciách či prostredníctvom zľavových serverov a internetových bazárov. I keď rumunskí užívatelia internetu považujú nákup na online aukciách za lacnejší než v e-shopoch, tak mnoho z nich uvádza aj ich nevýhody: nepravdivé informácie na webových stránkach a nespokojnosť s obdržaným produktom. Viac než 65% rumunských užívateľov internetu si niečo obstaralo v online obchodoch a hlavnou motiváciou pre nákup v e-shope bola možnosť doručenia tovaru domov. Medzi najobľúbenejšie kategórie výrobkov zakúpených na internete patrí spotrebná elektronika a domáce spotrebiče.

 

Aká bude budúcnosť e-commerce v Rumunsku? Raluca Georgescu, Country Manager Allegro Group Romania tvrdí, že toto odvetvie je v Rumunsku stále ešte v počiatočnej fáze rozvoja, ale jeho obľuba sa stále zvyšuje: “ Očakávame, že do odvetvia e-commerce v Rumunsku vstúpia v najbližšej dobe noví hráči, ktorí sa teraz pohybujú v oblasti tradičného predaja. Tento krok by mohol ovplyvniť rozvoj celého odvetvia e-commerce. Ďalším faktorom, ktorý by mal určite vplyv na zvýšenie popularity online nakupovania sú nové služby v oblasti platieb na internete. Tieto služby uľahčia a zabezpečia online platby a pomôžu prekonať hlavnú prekážku v rozvoji e-commerce, ktorou je nedostatok dôvery zákazníkov v e-shopy.“

Neprehliadnite: