Ako sa tarifikujú volania z pevnej linky na mobil?

Matúš Serdula  /  29. 08. 2003, 00:00

Čitateľ denníka Inet.sk redakcii nedávno poskytol informáciu, podľa ktorej mali byť volania z pevnej linky na mobil spoplatňované aj v tom prípade, že nedôjde k spojeniu. Túto informáciu mal potvrdenú aj z informačnej linky ST. Po zavolaní na 0800 123 456 sme dostali rovnaké informácie. Platíme za volanie z pevnej linky na mobil aj vtedy, ak nikto mobil nezdvihne? ST info linka by vám ešte nedávno odpovedala ÁNO.

Pracovníkovi info linky sme položili otázku: “Ak volám z pevnej linky ST na mobil (Eurotel, Orange), a ten komu volám mobil nezdvihne ale mobil bude iba vyzváňať bez zapnutia odkazovej služby, platím za takéto volanie?” Odpoveď znela ÁNO. Na info linke nám poskytli dokonca aj zdôvodnenie. Takéto volanie malo byť tarifikované, pretože pri ňom dochádza k prepojeniu do inej siete, teda siete mobilného operátora.

Túto informáciu sme si overili v ST na odbore externej komunikácie. Hovorca ST pán Radoslav Bielka uviedol: "Uvedená situácia mohla nastať len pri presmerovanom volaní, nie v prípade priameho volania."

Spojenie hovoru (zostavenie spojenia) je definované takzvaným "prihlásením". V prípade, ak je hovor ukončený v sieti Slovenských telekomunikácií, a.s. (miestne a medzimestské volania), garantujú Slovenské telekomunikácie ,a.s., že "prihlásenie" je zhodné s okamihom zostavenia spojenia, t.j. s okamihom, kedy sa prihlási volaný účastník (respektíve odkazová schránka, fax a pod.).

V prípade ak je hovor smerovaný do inej siete (napríklad do mobilnej siete, alebo v prípade medzinárodného volania), vtedy Slovenské telekomunikácie ,a.s., dostávajú "prihlásenie" od príslušného operátora, v ktorého sieti je hovor ukončený. Tento operátor definuje moment prihlásenia. Slovenské telekomunikácie ,a.s., nemajú v takomto prípade možnosť iným spôsobom zistiť, kedy dochádza k prijatiu volania (mobilným účastníkom), jedine prostredníctvom už zmieneného "prihlásenia" generovaného druhou stranou (mobilným operátorom).

V prípade, že hovor z inej siete je ukončený v sieti Slovenských telekomunikácií ,a.s., tie posielajú "prihlásenie" voči mobilným operátorom v okamihu, keď skutočne dôjde k prihláseniu volaného účastníka v pevnej sieti. Spoločnosť samozrejme očakáva podobne korektný prístup, aj v prípade volaní ukončených v sieťach týchto operátorov.

Vo vyššie spomínaných prípadoch nemajú Slovenské telekomunikácie ,a.s., možnosť automaticky zabrániť nekorektnému posielaniu prihlásenia. Neexistujú totiž žiadne technické prostriedky, ktoré by takéto "prihlásenie" ignorovali a riadili sa pri tarifikácii skutočným prihlásením volaného mobilného účastníka."


Pán Peter Tóth zo spoločnosti Orange potvrdil, že tarifikácia začína až po prijatí hovoru: "Hovor sa tarifikuje len v prípade, že volaný účastník hovor prijme alebo keď je hovor presmerovaný do odkazovej schránky. Počas vyzváňania nedochádza k tarifikácii hovoru."

Matúš Serdula

---

Tarifa ST a Všeobecné podmienky ST hovoria

Dĺžka spojenia je doba od začiatku spojenia do konca spojenia. Začiatok spojenia je:
a) pri spojení medzi telefónnymi prípojkami okamih, keď sa volaná telefónna prípojka prihlásila,
b) pri spojení uskutočnenom z Infotelu alebo VTH okamih zriadenia spojenia medzi volajúcim užívateľom a volanou telefónnou prípojkou,
c) pri spojení na účet volaného okamih zriadenia spojenia, keď na volanej telefónnej prípojke bol vyslovený súhlas s úhradou objednaného spojenia,
d) pri konferenčnom spojení okamih, keď bolo zriadené spojenie medzi volajúcim užívateľom a všetkými volanými telefónnymi prípojkami.

Koniec spojenia je okamih, keď volajúci užívateľ zloží slúchadlo, alebo keď spojenie bolo zrušené operátorom.

V zmysle Všeobecných podmienok sú ceny za automaticky uskutočnené volania z telefónnej prípojky určované podľa detailného záznamu verejnej telefónnej ústredne, ktorý obsahuje informáciu o volaní, v závislosti od druhu volania, dĺžke trvania volania, dobe v ktorej sa volanie uskutočnilo a to prostredníctvom stanovených cien za tarifnú jednotku. Záznam obsahuje detailné informácie o úspešných a neúspešných odchádzajúcich a prichádzajúcich volaniach. Pre účtovanie ceny za automaticky uskutočnené volania z telefónnej prípojky sa berie iba taký detailný záznam, ktorý obsahuje informáciu o úspešnom prichádzajúcom a odchádzajúcom volaní. Pre stanovenie celkovej výšky ceny za automaticky uskutočnené volania je rozhodujúci počet tarifných jednotiek vykázaných príslušným zariadením ST, pokiaľ nebola zistená chyba ovplyvňujúca počet tarifných jednotiek a cenou za tarifnú jednotku. Cena za tarifnú jednotku je jednoznačne určená druhom volania, dobou v ktorej bolo volanie uskutočnené a vybraným volacím programom.

Pri automaticky uskutočnených volaniach je časový interval tarifovania určený nasledovne: prvý interval je 60 sekúnd a potom nasledovné intervaly sú s dĺžkou 1 sekunda. Cena za volanie sa účtuje pre prvý interval ako cena za celú minútu volania a potom za každý nasledujúci 1/60 z ceny za minútu volania.

Neprehliadnite: