Boj proti podvodnému konaniu počas finančnej krízy a po jej skončení

Tlačový servis  /  23. 08. 2011, 00:00

Mnohé spoločnosti uvádzajú zvýšený počet odhalených prípadov podvodného konania v rokoch 2009-2010, uvádza prieskum KPMG medzi manažérmi v krajinách strednej a východnej Európy. Väčšina respondentov naznačila, že pod toto zvýšenie sa podpísalo väčšie zameranie na riadenie rizík podvodov, a nie zvýšenie celkovej miery podvodného konania.

 

Stredná a východná Európa venuje zvýšenú pozornosť podvodnému konaniu

 

 

  • V rokoch 2009-2010 sa počet odhalených prípadov podvodného konania v mnohých spoločnostiach zvýšil, aj keď celková miera podvodného konania sa nezmenila

  • Zvýšené odhaľovanie podvodného konania sa obvykle pripisuje väčšiemu zameraniu na riadenie rizík podvodov po skončení finančnej krízy

  • Kríza motivovala 48% organizácií, aby investovali do posilnenia interných kontrolných mechanizmov s cieľom zlepšiť riadenie rizík podvodov; 43% firiem plánuje urobiť ďalšie zlepšenia v priebehu nasledujúcich dvoch rokov

 

Jimmy Helm, vedúci forenzného oddelenia KPMG pre strednú a východnú Európu, uviedol:

 

“Zdá sa, že výsledky prieskumu podporujú všeobecné zistenie, že podvodné konanie častejšie vychádza na povrch v čase recesie ako v čase rastu. Organizácie po skončení krízy zrejme venovali zvýšenú pozornosť riadeniu rizík podvodov, čo je v súlade s potrebou lepšie kontrolovať náklady v čase nedostatku zdrojov.”

 

Zatiaľ čo väčšina druhov podvodného konania, pri ktorých bol zaznamenaný nárast, sa týkalo podvodného konania, s ktorým sa bežne stretávame v obchodnom prostredí, je pozoruhodné, že 45% respondentov uvádza nárast "krádeží alebo únikov citlivých informácií" v hodnotenom období.

 

Ľubica Martauzová, manažérka forenzného oddelnia, KPMG na Slovensku uviedla:

 

“Za posledné roky sme zaznamenali zvýšený počet spoločností, ktoré nás oslovili s ponukou na asistenciu pri vyšetrovaní krádeží a únikov informácií. Je zrejmé, že treba nájsť rovnováhu medzi ochranou informačných aktív proti zneužitiu a možnosťou ich využívania v prospech podniku, ale mnohé spoločnosti tejto otázke jednoducho nevenujú dostatočnú pozornosť. Informácie o spoločnosti sú pre konkurenciu určite cennejšie v ťažkých hospodárskych časoch, pričom reštrukturalizácia v mnohých organizáciách poskytla nespokojným zamestnancom príležitosť a motiváciu pomáhať konkurencii získať tieto informácie.”

 

Takmer polovica respondentov (48%) uviedla, že kríza motivovala ich organizácie k tomu, aby investovali do posilnenia vnútorných kontrolných mechanizmov s cieľom zlepšiť riadenie rizík podvodov, pričom 43% predpokladá, že ich organizácia bude v nasledujúcich dvoch rokoch realizovať ďalšie zlepšenia.

 

Martauzová ďalej uviedla:

 

“Je zaujímavé, že väčšina zlepšení, ktoré boli urobené hneď po kríze, bola zameraná skôr na prevenciu podvodného konania, ako na odhaľovanie a riešenie podvodného konania, ku ktorému už došlo. Zatiaľ čo prevencia, odhaľovanie a riešenie podvodov sú nevyhnutné pre efektívnu stratégiu riadenia rizík, správne zvolené a implementované preventívne opatrenia majú určite najväčší potenciál na zlepšenie celkovej prosperity organizácie.”

Neprehliadnite: