Šesť pilierov SharePointu

Roman Hesteric  /  03. 08. 2011, 13:05

V nasledujúcich šiestich pilieroch vás prevediem kľúčovými časťami SharePointu 2010.

Šesť pilierov SharePointu

V nasledujúcich šiestich pilieroch vás prevediem kľúčovými časťami SharePointu 2010. Nie všetci  používatelia používajú všetky tieto piliere. Niektoré firmy budú používať päť alebo šesť pilierov, niektoré by mohli použiť iba jeden.

Aby sme pochopili, čo je naozaj SharePoint, musíme pochopiť  veľmi ambiciózny plán Microsoftu. Je to myšlienka,  aby sa SharePoint stal jediným bodom pre všetky informácie, agregácie, vyhľadávanie a spoluprácu vo vašej organizácii. To je vznešený cieľ. Poďme ale pekne po poriadku.
 

6-pilierov

1. Sites - Stránky

Vytváranie a správa interných a externých webových stránok.
Stručne povedané, SharePoint 2010 prichádza s natívnym CMS - content management system pre web – WCM – Web Content Management:
 
stranly

Hlavné prednostu WCM:

  • Intuitívnejšie editácia obsahu – podobnost s editáciou  MS Office,
  • Lepšia podpora pre viacjazyčné webové stránky,
  • Lepšia organizácia a kategorizácia obsahu ,
  • Dodržiavanie webových štandardov ako XHTML a WCAG 2.0, zabezpečuje širšie spektrum internetových prehliadačov,
  • Vylepšené vyhľadávanie, najmä prostredníctvom FAST Search
  • Integrácia Web Analytics na kontrolu performance stránok
  • Personalizácie pomocou smerovania na cieľovú skupinu - Audience Targeting

 

2. Comunities - Spoločenstvá
 

Vytvorenie sociálne prostredie pre spoluprácu.  Ak ste na Facebooku a je to pravdepodobne preto, aby ste zostali v kontakte s priateľmi a rodinou a aby ste zostali mierne zdesení zo životov svojich starých spolužiakov na strednej škole. Ak ste na Twitter, je to asi jabbering s priateľmi a sledovania tém. Sociálne schopnosti, ako je Fcebook a Twitter sú stále bežnejšie pre mnoho z nás, ale najmä pre najmladšiu generáciu pracovníkov. Aktualizácie stavu a mikro správy sú už dlho dobu súčasťou nášho virtuálneho života. Prečo teda tieto schopnosti a návyky nevyužiť aj v pracovnom prostredí? Ak sa všetok tento sociálny obsah zjednotí na jednej zdieľanej pracovnej ploche vznikne moderný nástroj na zdieľanie informácií a vedomostí užitočných per všetkých.

SharePoint na  dosiahnutie tohto cieľa podporuje:

  • Možnosť vytvárania podrobných užívateľských profilov (zamestnanecké „Facebook“ stránky),
  • Využitie moderných nástrojov pre zdieľanie a spoluprácu, vrátane blogov, wiki,  a RSS kanály,
  • Vytváranie špeciálnych záujmových skupín (spoločenstiev), zdieľanie vedomostí a práca na projektoch,
  • Interaktivitu a zapojenie sa zamestnancov cez pripomienkovania a diskusie týkajúce sa obsahu položky a sociálne tagovanie / bookmarking obsahu,
  • Vytvorenie samostatných -  osobných webových priestorov,  dashboardu nazvaný MySites, kde môžu zamestnanci  sledovať vlastný obsah
  • SharePoint 2010 - Rich Profily užívateľov - podobný ako  „Facebook Stránky“ zamestnancov
  • Úspešní ľudia v organizáciách sa okrem svojich schopností a vedomostí spoliehajú na talent a vedomosti iných ľudí. MOSS - Sociálne nástroje, majú pomôcť ľuďom nájsť správne zdroje - ľudí, informácie aby nemuseli vždy začinať „od nuly“.

mysite

Na označenie zaujmavého obsahu umožňuje SharePoint tzv. „tagovanie-značkovanie obsahu“ a button „Páči sa mi“.  Podobne ako vo Facebook-u aj SharePoint umožnuje označenie obsahu, dokumentu značkou „Páči sa mi“, alebo je mozné priamo zapísať tzv. „vlastné značky“. Vlastné značky sa zobrazujú na osobných používateľských stránkach ako kľučové slové - keywords.

Označením dokumentu a pridaním značky “automatické testovaie” sa tento dokument objaví v na osobnej stránke použivateľa a kľúčové slovo sa zapíše do centrálnej taxonómie SherePoint servera na opätovné použitie.

tagging
 

docs-keywords

3. Content - Obsah

V novej verzii 2010 Microsoft výrazne zlepšil funkcie pre vytváranie a správu firemných dokumentov. Organizácie majú obvykle dva druhy obsahu: dokumenty, obsahujúce  informácie používané pri plnení úloh a činností, a záznamy.

Záznamy sa líšia od predchádzajúcej kategórie v tom, že sú to dokumenty a informácie, ktorých obsah nesmie byť zmenený, zvyčajne sú to  predpisy, a nariadenia.
SharePoint  poskytuje nástroje, ktoré vám pomôžu pracovať s oboma kategóriami:

  • Spravovať všetky vaše dokumenty a ďalšie  informácie, vrátane kontroly, kto smie čítať, resp. Aktualizovať ich obsah
  • Kategorizovať dokumenty. Kategorizácia umožnuje lepší prehľad  a jednoduchšie vyhľadávanie
  • Označiť dokument ako oficiálny záznamy a uzamknúť takýto dokument – „Declare record“

content

4. Search - vyhľadávanie

Je to taký „Google“ pre vašej interné dokumenty. Nezáleží na tom, ako veľké alebo malé je Vaša organizácii, ak budete potrebovať určité informácie alebo dokumenty, potrebujete ich okamžite. Informácie sú však zvyčajne rozptýlené v útrobách IS o a často  vaše vnútorné vyhľadávače nie sú veľmi účinné pri hľadaní toho správneho dokumentu.

SharePoint má dve úrovne vyhľadávania:
1.    Vstavané vyhľadávacie funkcie [Out of box vyhľadávanie] a
2.    SharePoint FAST Search, ktorý ponúka ďalšie funkcie.

Out of box vyhľadávanie SharePoint zahŕňa schopnosti:

  • Vyhľadávanie informácií a osôb,
  • Index obsahu a dát uložených mimo databázu služby SharePoint  - prehľadáva aj dokumenty uložené vo „filesysteme“,
  • Integrácia  Windows 7 Desktop Search na vyhľadanie informácií aj v rámci služby SharePoint
     

s1

s2

Pridanie FAST Search prináša vylepšenia, vrátane:

  • Zobrazenia miniatúr a náhľadov obsahu, vo výsledkoch vyhľadávania
  • Spresniť výsledky na základe používateľského profilu
  • Možnosť spresniť výsledky vyhľadávania pomocou filtrov, ako je miesto, Autor, Typ výsledku a podobne
     

 5. Insight - Analýzy

Reporting a pomoc pri rozhodovaní-business intelligence. Hlavným cieľom v každom podnikaní je byť stále o krok vpred pred konkurenciou. Softvér nazvaný „Business Intelligence“ tu hrá veľmi dôležitú úlohu. Business Intelligence  je predovšetkým o pomoci pri rozhodovaní a riešení vzniknutých problémov.

Boli doby, kedy ste potrebovali osobitnú úlohu  pre niekoho vo vašej organizácii, kto by zabezečoval zber dát a analýzy. Časy sa zmenili a SharePoint  poskytuje celý rad nástrojov, ktoré  túto schopnosť poskytujú aj  priemernému zamestnancovi.

SharePoint v tejto oblasti poskytuje:
 

  • Používať nástroje ako je Excel na zhromažďovanie a analyzovanie dát, ktoré sú uložené v SharePoint
  • Použite SharePoint Excel Services na vytvárať on-line správ a reportov
  • Ťahať za  informácie z rôznych systémov a zobrazovať ich v SharePoint-e
  • Vytvorenie panelov, scorecards a ďalších pohľadov na dáta. Zobrazovať kľúčové ukazovatele výkonnosti,  prístupné pre pracovníkov a manažérov

insight

6. Composities - Kompozity

Kompozity, alebo aj integrácia podnikových systémov:

composities

  • Veľkýou výhodou  SharePointu je jeho schopnosť komunikovať – čítať a modifikovať dáta uložené v iných podnikových systémoch Na jednom mieste teda budete môcť čítať a editovať dáta uložené v iných podnikových systémoch, pri súčasnej integrácií dát SharePointu.
  • Použitím BDC služby - Business Data Connectivity (BDC, teraz ECT – External Content type) - môžete vytvárať on-line formuláre, ktoré aktualizujú databázy SharePointu alebo aktualizujú externé databázy. Takýmto spôsobom sa umožní zamestnancom, ktorí nemajú úplný prístup k iným podnikovým aplikáciám čítať resp. editovať vybrané časti dát uložené externe.
     

 Nabudúce: Architektúra SharePointu

Neprehliadnite: