Podľa očakávaní sa mobilné platby v priebehu štyroch rokov stanú ’bežnou realitou’ pre spotrebiteľov, ukazuje prieskum KPMG

Tlačový servis  /  27. 07. 2011, 00:00

Keďže sa spoločnosti ponáhľajú využiť masové zavádzanie inteligentných telefónov, tzv. smartphones, ako aj rýchly vývoj nových technológií, aby mohli ponúkať služby pre platobné transakcie prostredníctvom mobilných zariadení, lídri firiem sa domnievajú, že bude trvať štyri roky, kým bude používanie mobilného telefónu alebo iného mobilného zariadenia na realizáciu platieb alebo bankových transakcií široko akceptované spotrebiteľmi, tvrdí globálny prieskum, ktorý uskutočnila spoločnosť KPMG International medzi vedúcimi pracovníkmi firiem.

 

Prieskum s názvom 2011 KPMG Mobile Payments Outlook [Vyhliadky mobilných platieb na rok 2011 podľa KPMG], v ktorom KPMG oslovila takmer 1 000 vedúcich pracovníkov pôsobiacich najmä v odvetviach finančných služieb, technológie, telekomunikácií a maloobchodu na celom svete, zistil, že podľa názoru 83 percent respondentov budú mobilné platby predstavovať hlavnú líniu v priebehu štyroch rokov, v porovnaní len s deviatimi percentami respondentov, podľa ktorých už prevládajú v súčasnom období. Zároveň si 46 percent respondentov myslí, že platby prostredníctvom mobilných zariadení začnú prevládať v priebehu dvoch rokov.

“Domnievame sa, že explozívny rast inteligentných telefónov a nespočetné príležitosti povedú k tomu, že mobilné platby budú rásť oveľa rýchlejším tempom, ako predpokladajú naši respondenti,” uviedol Gary Matuszak, globálny vedúci kancelárie KPMG pre informácie, komunikácie a zábavu. “Je pripravené široké spektrum platobných transakcií, pričom kľúčoví hráči už poskytujú alebo uvádzajú na trh mobilné platby a záujem spotrebiteľov o využívanie mobilných platieb rastie spolu s pripravenosťou odvetvia nasadiť tieto služby.”

Sedemdesiatdva percent vedúcich pracovníkov uviedlo, že mobilné platby sú alebo v budúcnosti budú dosť dôležité, keďže špecializované online systémy môžu stavať na svojej vedúcej pozícii pri tomto druhu platieb, zatiaľ čo mobilné bankovníctvo a technológia near field communication (NFC) získajú podstatne väčšiu akceptáciu ako dnes. Päťdesiatosem percent respondentov uviedlo, že už majú vypracovanú stratégiu pre mobilný platobný styk.


“Zatiaľ čo medzi lídrami firiem vo všetkých geografických oblastiach a odvetviach existuje zhoda, že táto príležitosť má významnú hodnotu, medzi rozvinutými a rozvíjajúcimi sa krajinami existujú rozdiely v názoroch na druh a veľkosť tejto príležitosti, a to v závislosti od hĺbky a dosahu existujúcej finančnej infraštruktúry. Domnievame sa, že firmy, ktoré sú ochotné zapojiť sa do medziodvetvových partnerstiev a ‘co-opetition’, t.j. spolupráce v rámci konkurencie, skôr uspejú a budú dominovať na trhu v dôsledku zložitého súboru obchodných vzťahov, ktorý je potrebný pre zabezpečovanie mobilného platobného styku pre trh širokej spotreby,” povedal Matuszak.

 

Snaha o akceptáciu u zákazníkov a riešenie obáv
Zatiaľ čo väčšina lídrov firiem, ktorí sa zúčastnili prieskumu, si myslí, že spotrebitelia majú v súčasnosti obavy o bezpečnosť a súkromie pri používaní mobilných zariadení, zároveň sa domnievajú, že iné faktory predstavujú presvedčivejšie atribúty úspechu stratégie pre mobilný platobný styk. Konkrétne 81 percent respondentov sa domnieva, že najdôležitejším atribútom je pohodlie/dostupnosť, za ktorým nasleduje jednoduchosť/ľahkosť používania, ktorú považuje za dôležitú 73 percent respondentov, ďalej bezpečnosť (57 percent) a nízke náklady (43 percent).
 

Lídri firiem na celom svete považujú bezpečnosť za hlavnú výzvu pri vytváraní stratégií pre mobilné platby. S odstupom na druhom mieste je technológia a zavádzanie technológie, za ktorou nasleduje súkromie.

“Lídri firiem chápu, že ak si spotrebitelia budú vyberať poskytovateľa podľa bezpečnosti, rozhodujúcu úlohu môže zohrávať jeho povesť, pričom akékoľvek poškodenie obchodnej značky môže vyjsť poriadne draho a dokonca zásadne zabrzdiť jej rozvoj,” uviedol Pavol Adamec, riaditeľ oddelenia Rizík a správy spoločnosti, KPMG na Slovensku. “V dôsledku toho si najvýznamnejšie spoločnosti osvojujú viaceré prístupy s cieľom zmierniť obavy zákazníkov o súkromie a bezpečnosť.”
 

“Prekvapujúcim výsledkom nášho prieskumu je absencia rozdielnych názorov v odvetviach aj geografických lokalitách, čo poukazuje na konsenzus, že mobilné platby sa považujú za príležitosť pre všetkých hráčov v komerčnom hodnotovom reťazci,” uviedol Matuszak.


Preteky o vedúcu pozíciu na trhu mobilných platieb
Keďže odvetvie mobilných platieb je pripravené na veľký skok v najbližších rokoch, očakáva sa, že významnú úlohu budú zohrávať viacerí hráči, aj keď na čele pelotónu sú podľa respondentov dve skupiny finančných inštitúcií. Podľa názoru lídrov firiem v globálnom meradle budú mať najdôležitejšiu úlohu banky, ktoré dosiahli najvyššie skóre, pokiaľ ide o ich významnosť v hodnotovom reťazci, ako aj spoločnosti vydávajúce kreditné karty. Respondenti prisúdili tretie miesto telekomunikačným spoločnostiam, ktoré skončili pred špecialistami na online platby (napr. PayPal, Boku, Obopay), mamutími poskytovateľmi online služieb (napr. Google, Facebook, Amazon), maloobchodníkmi a technologickými firmami. U respondentov v Spojených štátoch sa veľkí poskytovatelia online služieb umiestnili na tretej priečke, za ktorými nasledovali špecialisti na online platby a telekomunikačné spoločnosti s rovnakým skóre, a potom maloobchodníci a technologické firmy.

„Z pohľadu Slovenska môžu potenciálne globálne online spoločnosti hrať významnejšiu pozíciu ako vyplýva z nášho prieskumu . Slovenský trh je malý a akýkoľvek prístup, ktorý vyžaduje významné prispôsobenia sa požiadavkám a zvyklostiam používateľov, sa môže ukázať v konečnom dôsledku ako príliš nákladný z pohľadu možných výnosov na našom trhu. V prípade, že niektorý z globálnych špecialistov na online platby alebo služby získa vo svete dostatočné momentum pre svoje šírenie, náš trh a lokálne implementované riešenia môže potenciálne s ľahkosťou prevalcovať. Stačí sa pozrieť na na to, ako k nám prenikali a prenikajú globálni hráči typu Google, Facebook, PayPal, Salesforce a koľko úsilia stojí firmy vytvoriť a nebodaj udržať na trhu obdobné riešenia len pre náš trh.“ dodáva Pavol Adamec.
 

Druhy mobilných platieb
Úspech každej z týchto spoločností môže byť naviazaný na vyhliadky piatich existujúcich druhov platieb, ktoré zápasia o podiel na trhu. Respondenti v prieskume KPMG globálne vidia na čele pelotónu špecializované online systémy, vzhľadom na skutočnosť, že táto metóda už dosiahla podstatne vyššiu penetráciu ako ostatné alternatívy, pričom sa očakáva, že jej prienik sa bude ďalej posilňovať. Respondenti uviedli, že najlepšie vyhliadky na úspech majú špecializované online systémy, za ktorými nasleduje mobilné bankovníctvo, NFC, carrier billing a “mobilná peňaženka.”

“Z výsledkov prieskumu vyznieva, že všetky tieto druhy mobilných platieb získajú určitú akceptáciu, podľa nášho názoru najzaujímavejšiu a najsľubnejšiu príležitosť z hľadiska platobného styku však predstavuje mobilná peňaženka. Mobilná peňaženka má potenciál poskytovať viac ako samotné platby a teda byť súčasťou celého reťazca mobilného obchodovania, od zvažovania a poznania značky až po kúpu, získanie lojality zákazníkov po predaji a starostlivosť o nich,” povedal Tudor Aw, vedúci pre sektor technológie v KPMG Europe.

Mobilná peňaženka – využíva mobilné zariadenie ako peňaženku s informáciami o účtoch a transakciách, ktoré sú uložené na SIM karte tohto zariadenia.
Mobilné bankovníctvo – priamy prístup k bankovým službám a informáciám prostredníctvom mobilného zariadenia.
NFC – bezdrôtová komunikačná technológia s obmedzeným dosahom signálu (niekoľko milimetrov), ktorá umožňuje výmenu informácií medzi zariadeniami, t.j. medzi mobilným telefónom a zariadením na pulte obchodného miesta.
Špecializované on-line systémy – on-line systémy na spracovanie platieb, ako je Google checkout a PayPal.

Carrier billing – nákupy sa pripočítavajú k účtu za mobilný telefón.

Neprehliadnite: