Google a reklama

Tlačový servis  /  21. 06. 2011, 00:00

Internet predstavuje významný marketingový a predajný kanál. Firma, ktorá dnes nemá webovú prezentáciu na internete, akoby ani neexistovala.

 

Okrem reklamných nástrojov poskytuje internet firmám bezplatné nástroje na prieskum trhu a je dôležitým zdrojom dát  pre podnikateľské rozhodnutia. Zároveň majú k dispozícii online reklamu, pomocou ktorej ich zákazníci nájdu sami prostredníctvom vyhľadávania alebo surfovania na súvisiacich webových stránkach.

 

Reklama vs organické výsledky

Princíp fungovania online reklamy vo vyhľadávaní

Možnosti reklamy

 

1. Google AdWords

 

Reklamný program Google AdWords umožňuje zobraziť reklamu vo vyhľadávaní alebo v rámci Reklamnej siete Google, ktorú tvoria partnerské weby a video portál YouTube.

 

Reklama vo vyhľadávaní

 

je textová reklama cielená na vyhľadávané slová, či slovné spojenia užívateľov na Google. To znamená, že pokiaľ užívateľ zadá akékoľvek hľadané slovo, okrem výsledkov vyhľadávania v usporiadanom poradí sa mu zobrazia aj tzv. sponzorované odkazy. Užívateľa tak reklama neruší, naopak, má pridanú informačnú hodnotu, je relevantná.

 

Výhody reklamy AdWords:

  • relevantnosť informácií (reklama neobťažuje)

  • cena reklamy je určená zadávateľom reklamy počas aukcie (nie spoločnosťou Google)

  • platba len v prípade požadovanej aktivity, t.j. že používateľ skutočne klikne na reklamu zadávateľa alebo si objedná či kúpi jeho produkt

  • presnejšie cielenie i hodnotenie a vysoká návratnosť investícií

 

Ako AdWords funguje?

 

V rámci programu AdWords si zadávateľ reklamy určuje aj kľúčové slová. Pre každé kľúčové slovo je určená požadovaná cena, vždy ako má vstúpiť do aukcie. V praxi to znamená, že keď užívateľ zadá výraz do vyhľadávania, je spustená aukcia, ktorá určí, ktoré reklamy sa pre tento výraz zobrazia a v akom poradí. Systém služby AdWords pre každú aukciu vyhodnotí kľúčové slovo zadávateľa a vypočíta skóre kvality. Skóre kvality je založené na nedávnej výkonnosti kľúčového slova a reklamy, relevantnosti kľúčového slova a reklamy voči vyhľadávanému výrazu a iných faktoroch relevantnosti.

 

Relevantnejšou štatistikou merania výkonnosti kľúčového slova je však odhad ceny za umiestnenie na prvej stránke. Tieto odhady zhruba zobrazujú, akú cenu by mal zadávateľ reklamy zaplatiť, aby definované kľúčové slová spúšťali zobrazovanie reklám na prvej stránke výsledkov vyhľadávania – skóre kvality. Tieto údaje poskytujú zadávateľovi reklamy oveľa realistickejší pohľad nato, ako je konkurencieschopné získanie značnej návštevnosti pre kľúčové slovo.

 

Zadávateľ reklamy tiež môže optimalizovať svoj AdWords účet tým, že nahradí všeobecné kľúčové slová viac špecifickými výrazmi, ktoré sú relevantnejšie pre ponúkaný produkt alebo službu.

 

Viac informácií na adwords.google.sk.

 

 

2. Reklamná sieť Google

 

Reklamná sieť Google  zahŕňa súbor partnerských webových stránok vrátane YouTube, ktoré  na svojich weboch zobrazujú reklamy AdWords. Tieto reklamy môžu byť v textovom, grafickom, video alebo multimediálnom formáte. Firmy, ktoré sa rozhodnú propagovať svoju značku a produkty/služby v Reklamnej sieti Google majú v zásade dve možnosti: inzerovať na konkrétnych vybraných weboch podľa témy, alebo cieliť na konkrétny segment respektíve cieľovú skupinu.

 


3. Google AdSense

 

Služba Google AdSense je bezplatný program, ktorý umožňuje vlastníkom online získavať príjmy tým, že predávajú reklamný priestor na svojich webových stránkach. Na Slovensku sú možné dva modely reklamy AdSense – prostredníctvom výsledkov vyhľadávania na stránke alebo monetizovania obsahu na webovej stránke.

 

 

 

AdSense pre vyhľadávanie

Uplatniť službu AdSense je možné umiestnením vyhľadávacieho okna Google na webovej stránke. Vždy, keď používateľ zadá hľadaný výraz, či slovné spojenie, zobrazia sa okrem výsledkov hľadania aj relevantné reklamy na základe zadaného výrazu. Kliknutie na takýto reklamný odkaz znamená príjem pre partnera služby AdSense ako aj pre spoločnosť Google.

 

AdSense pre obsah

V tomto prípade ide o textovú reklamu, ktorá je umiestnená priamo na webovej stránke, väčšinou v stĺpcovom formáte na ľavej alebo pravej strane stránky. Zobrazené reklamné odkazy sú relevantné z hľadiska obsahu webovej stránky.

 

Jednou z najväčších výhod AdSense je schopnosť generovať ďalšie príjmy, väčšina príjmov generovaných z takejto reklamy totiž zostáva partnerom služby AdSense.

Neprehliadnite: