Zmluvy s operátormi uzatvárajte až po dôkladnom uvážení

Roman Vavro  /  15. 04. 2011, 00:00

Aj Vám sa už stalo, že ste z nepozornosti alebo pre nedostatok času uzatvorili zmluvu s telekomunikačným operátorom, ktorú ste neskôr ľutovali? Nie ste zďaleka sami, stalo sa to už aj novinárom, ktorí sa venujú tejto oblasti. Viete čo robiť, aby po čase neprišlo „nepríjemné vytriezvenie z eufórie“ a „hľadanie vinníka“?

Viete že... 

Na Slovensku má oprávnenie poskytovať elektronické komunikačné („telekomunikačné“) siete a/alebo služby viac ako 1140 podnikov („telekomunikačných operátorov“) rôznej veľkosti a s rôznou pôsobnosťou. Zoznam telekomunikačných operátorov je publikovaný na stránke Telekomunikačného úradu SR (TÚ SR). Napríklad oprávnenie poskytovať prístup k internetu malo v čase písania tohto článku 868 operátorov. V zozname sa nachádzajú aj takí, ktorí už majú zakázanú činnosť, spolu s dátumom zákazu činnosti, ďalej operátori, ktorí ešte nezačali činnosť a takí, ktorí poskytujú službu napr. len v jednej obci alebo na mestskom sídlisku.

Dôležité je problémom predchádzať

Operátori sa snažia potenciálnych záujemcov osloviť, zaujať a presvedčiť všetkými možnými prostriedkami. Aby ste neskôr neľutovali, tak si pred uzavretím zmluvy o pripojení dôkladne prečítajte zmluvu. S týmto v praxi problémy nebývajú. Problém býva v tom, že zmluva sa obvykle uzatvára s odkazom na všeobecné podmienky a tarifu („cenník“) a tie už číta podstatne menej záujemcov. Niekto sa nechá odradiť tým, že „je toho veľa“ alebo „je to malými písmenami“. Niekedy hrá úlohu aj časová tieseň, napr. „odskočil som si počas obeda vybaviť to“ alebo „bolo tam veľa ľudí a nechcel som zdržiavať“.

Niekedy sa záujemcovia uspokoja aj s neúplnými informáciami. Spoliehanie sa na informácie z reklamnej kampane, z článkov, publikovaných porovnaní a na ústne informácie predavačov, resp. obchodných zástupcov je cesta k budúcim problémom. Takto získané informácie sú neúplné. Akékoľvek nejasnosti si s operátorom vyjasnite ešte pred uzavretím zmluvy. Vždy uvážte, či sa za nejakú výhodu zaviažete využívať službu po určitý čas, alebo radšej budeme mať zmluvu bez časovej viazanosti. Ak sa zaviažete využívať službu po určitý čas, tak skoršie ukončenie zmluvy bude ťažšie a obvykle je spojené so zmluvnou pokutou.

 

Čo by ste ešte mali vedieť pred uzavretím zmluvy?

Záujemca má podľa zákona o elektronických komunikáciách právo a operátor povinnosť uzavrieť zmluvu, ak nie je zákonný dôvod na jej odmietnutie. Operátor má podľa zákona právo odmietnuť uzavretie zmluvy o pripojení, ak: „1. jej poskytovanie na požadovanom mieste alebo v požadovanom rozsahu je technicky neuskutočniteľné okrem poskytovania univerzálnej služby, 2. záujemca o ňu nedáva záruku, že bude dodržiavať zmluvu najmä preto, že je dlžníkom podniku alebo iného podniku, alebo niektorý z týchto podnikov už predtým odstúpil od zmluvy s ním alebo vypovedal s ním zmluvu, 3. záujemca nesúhlasí so všeobecnými podmienkami.“.

Podľa zákona o elektronických komunikáciách sú podstatnými časťami zmluvy o pripojení dohodnutý druh verejnej služby, miesto jej poskytovania a cena za službu. Ak nie je v zmluve určený čas poskytovania, platí, že sa služba bude poskytovať na neurčitý čas. Cenu za službu je možné uzavrieť aj odkazom na tarifu („cenník služieb“). Zmluvou o pripojení sa operátor zaväzuje účastníkovi zriadiť potrebný prístup k sieti a sprístupniť súvisiace služby. Súčasťou zmluvy sú všeobecné podmienky a tarifa.

Uzavretím zmluvy o pripojení deklarujete svoj súhlas s jej podmienkami. Pokiaľ nesúhlasíte so všeobecnými podmienkami služby, tak telekomunikačný operátor má zákonné právo odmietnuť uzavrieť zmluvu. Neskoršie vyjadrenia, že ste nevedeli, že vás o tom neinformovali, že ste s tým nesúhlasili a pod. už veľmi nepomôžu, preto dôkladne uvážte, akú zmluvu uzavriete.

Roman Vavro
Autor je tlačový hovorca Telekomunikačného úradu SR

Neprehliadnite: