Mobilné peňaženky prichádzajú do USA

Marek Poleč  /  12. 04. 2011, 14:09

Americký spotrebitelia čakajú na deň, kedy si budú môcť zaplatiť za tovar a služby svojim mobilným telefónom. Za virtuálne peniaze s využitím svojho mobilného telefónu si budú môcť kupovať tovar od kníh až po topánky.

O mobilných peňaženkách sa hovorí už niekoľko rokov. Vymysleli ich inžinieri a obchodníci, zďaleka však nie sú samozrejmosťou ani v USA. Mobilné peňaženky sa stále potýkajú s detskými chorobami akým je boj priemyselníkov, vkus spotrebiteľov či regulačné prekážky. To však neodradilo banky a telekomunikačné spoločnosti, aby sa mobilnými peňaženkami zaoberali.

Na nedávno skončenom veľtrhu CTIA Wireless sa poskytovatelia služieb ako Sprint Nextel či Visa Inc zaviazali mobilné peňaženky priniesť na trh. Výrobcovia vrátane HTC Corp a Nokia uviedli, že sú pripravení zabudovať do svojich telefónov lacné čipy, ktoré by pracovali podobne ako kreditné karty. Problémom však ostávajú transakčné poplatky. Spoločnosti vydávajúce kreditné karty si totiž zvykli účtovať poplatky za každú zrealizovanú transakciu a o tie by mali najnovšie záujem aj spoločnosti akou je napr. Research In Motion, či Apple Inc. Zainteresovaná je aj spoločnosť Google s jej partnermi, tá však prichádza s testovaním relatívne neskoro.

V systéme bude dôležitým zdrojom príjmom zisk z cielenej reklamy, pokiaľ sa táto dobre zacieli na spotrebiteľa. Aj pilotný projekt mobilnej peňaženky od spoločnosti Google bol založený na podobnom systéme, veľký úspech však nezaznamenal. Pomocou bezdrôtovej siete sa spoločnosť Google snažila zistiť aktuálnu polohu zákazníka a následne mu posielať kupóny pre konkrétne obchody. Sprint Nextel by tak mohol generovať príjmy z cielenej reklamy a upustiť od poplatkov za transakcie.

V minulom roku skúšala spoločnosť Visa Inc podobný systém v spolupráci s niekoľkými americkými bankami, vrátane Bank of America Corp a Wells Fargo & Co pričom oznámila, že systém bude komerčne dostupný koncom tohto roka. Aj spoločnosť Apple plánuje najbližšie predstaviť svoju stratégiu mobilných platieb. Má k tomu všetky predpoklady, pričom bonusom je aj 160 miliónov zákazníkov, ktorí nakupujú prostredníctvom svojich kreditných kariet v iTunes či App Store už teraz.

Zdroj: reuters.com

Neprehliadnite: