Kamil Bodnár / 29. 07. 2003, 00:00
Aktualizované! Na Protimonopolný úrad SR (PMÚ) prišla šokujúca žiadosť ST ohľadom preskúmania možného zneužitia dominantného postavenia spoločnosťou Orange Slovensko z dôvodu uvedenia Paušálu 30 Mini, ktorý Orange uviedol na trh v máji tohto roka! PMÚ začal v tejto veci správne konanie.
Zlodej kričí: Chyťte zlodeja!
Nad takýmto počínaním ST ostáva, podľa môjho názoru, až rozum stáť. De facto stále monopolný prevádzkovateľ hlasovej komunikácie, svojim správaním len potvrdzuje že reformovanosť je ťažký proces a žiaľ, prakticky skoro nezrealizovaný. Je preto len otázkou času, kedy ST napadnú spoločnosť Eurotel Bratislava pre nový Paušál 20+20Viac a označia ho za zneužitie „tieždominantného“ postavenia.
Info o Paušále 30 Mini: V mesačnom poplatku za Paušál 30 mini má užívateľ zahrnutých 30 voľných minút, ktoré môže čerpať na volania v rámci mobilnej siete Orange Slovensko, aj na volania do pevnej siete ST. Paušál umožňuje užívateľom v mobilnej sieti aj takzvané miestne volania, keď zákazník môže zo svojho mobilného telefónu volať v rámci zvýhodnenej primárnej oblasti, ktorú si vyberie po prevolaní predplatených minút. Ako zvýhodnenú primárnu oblasť si môže zákazník zvoliť ktorúkoľvek primárnu oblasť (UTO) Slovenských telekomunikácií.
Info o 20+20Viac: zákazníkovi ponúka celkovo 40 voľných minút (prvých 20 do sietí obidvoch mobilných oparátorov a ako bonus 20 voľných minút na pevnú linku) a k tomu aj 20 voľných SMS. Program si možno aktivovať na 24 mesiacov a akcia trvá do 31. augusta 2003.
Info o Programe ST Mini: v mesačnom poplatku je zahrnutých 30 voľných minút, ktoré je možné využiť na miestne a medzimestské volania vo vlastnej sieti.
AKTUALIZOVANÉ!
Spoločnosť Orange Slovensko musela stiahnuť reklamu propagujúcu službu Paušál 30 Mini spôsobom, ktorý sa vzťahuje k volaniu z pevných liniek. Vydaním tohto predbežného opatrenia tak Krajský súd (KS) v Bratislave vyhovel podaniu spoločnosti Slovenské telekomunikácie (ST).
Orange tak musel stiahnuť všetky reklamy, letáky a ďalšie druhy propagácie tejto služby, ktoré by boli v rozpore s uvedeným predbežným opatrením. Vedenie spoločnosti Orange považuje toto opatrenie za nezmyselné:"V zdôvodnení podania ST voči kampani namietali napríklad uvedenie zavádzajúcich informácií, diskrimináciu pri poskytovaní služby a predátorské chovanie našej firmy," uviedol riaditeľ Orange Slovensko pre stratégiu a regulačné vzťahy Ivan Marták. Orange pri tejto reklame použil DOVOLENÚ(!) porovnávaciu reklamu, čo sa zrejme morálne upadajúcim Slovenským Telekomunikáciam nepáčilo a konali tak, ako konali.
Za absolútny precedens na telekomunikačnom trhu označil Orange aj námietku predátorského konania, ktoré ST zdôvodnili údajným dotovaním nového paušálu, pretože je údajne stratový. "Poskytovanie služby Paušál 30 Mini je pre nás až nečakane ziskové," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko. Samotné posudzovanie ziskovosti, resp. neziskovosti toho-ktorého produktu zo strany ST je výkrikom znázorňujúcim štýl ich podnikania na slovenskom telekomunikačnom trhu a tým súvisiace pomalé (ne)zavádzanie nových technológií(ADSL pod.). Za zvláštne možno určite považovať aj to, že predbežné opatrenie vydal Krajský súd v Bratislave po tom, ako ST práve na tomto súde, avšak u iného senátu neuspeli pred niekoľkými týždňami s takmer rovnakým podaním (žeby ST horelo pod zadkom?) Prípadom Paušál 30 Mini sa však nezaoberal len súd a Telekomunikačný úrad. ST sa obrátili aj na Protimonopolný úrad SR (PMÚ), Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) a Úrad na ochranu osobných údajov. To je prinajmenšom divné a ako trefne poznamenal Lančarič: "Pozitívne je, že sa tým zatiaľ nezaoberal Úrad jadrového dozoru. Ale možno to príde.". Úrad na ochranu osobných údajov už podľa neho prešetrenie podania ukončil s negatívnym výsledkom, konanie na PMÚ pokračuje. Zo SOI zatiaľ nemá Orange odozvu.
Orange však predbežné opatrenie rešpektuje, no v reklamnej kampani pokračuje tak, aby bola v súlade s opatrením súdu. Firma zároveň zvažuje podniknutie právnych krokov. V reklame je pozmenený obsah a doplnený komentárom vysvetľujúcim jeho úpravu. Reklama tak získava na svojej intenzite, čo marketing ST nepredvídal. Tak teda čakajme aké (podľa môjho názoru ešte trápnejšie) to bude mať pokračovanie zo strany Slovenských telekomunikácií.
Kamil Bodnár
autor je členom občianskeho združenia Internet pre všetkých
---
Zákon č. 147/2001 Z.z. o reklame §4:
(1) Porovnávacou reklamou je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty.
(2) Porovnávacia reklama je prípustná ak:
a) porovnáva produkty, ktoré uspokojujú rovnaké potreby, alebo sú určené na rovnaký účel,
b) objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností produktov vrátane ich ceny,
c) dostatočne odlišuje súťažiteľov a ich produkty tak, aby nedošlo k ich zámene,
d) neznevažuje súťažiteľov, ich pomery, konanie, produkty alebo iné rozlišovacie znaky,
e) nevyužíva neoprávnene výhodu dobrého mena produktu alebo iné rozlišovacie znaky,
f) neprezentuje produkt ako napodobeninu alebo kópiu produktu, ktorý je chránený ochrannou známkou alebo obchodným menom,
g) nie je klamlivá.
(3) Iná porovnávacia reklama ako podľa ods. 2 nie je prípustná.
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk