Rastislav Mitašík / 14. 07. 2003, 00:00
Mobile payment je platenie tovaru a služieb prostredníctvom koncových prístrojov mobilnej telekomunikačnej siete. Tento spôsob platenia u nás rovnako ako i vo svete robí iba nesmelo prvé krôčky. Napriek tomu mu vačšina analytikov predpovedá trvalý rast. Je platenie mobilom bezpečné? Aké sú hlavné druhy a spôsoby realizácie mobilných platieb? Kde sú hlavné problémy pomalého nástupu platenia prostredníctvom mobilu? Aký vývoj môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať pri mobilných platbách?
Je platenie mobilom bezpečné?
Bezpečnosť možno posudzovať z dvoch hľadísk:
1, Hľadisko koncového užívatela:
Mám istotu že moje číslo nikto nezneužije? Mám istotu že moje transakcie budú dostatočne bezpečné a neprístupné vplyvu tretej strany? Mám istotu, že mnou operátorovy dodané údaje budú spracované v zmysle zákona o ochrane osobných údajov?
Všetky vyššie spomenuté riziká sa dajú eliminovať na úroveń rizika ktoré podstupujeme pri bežnom použivani platobných kariet. V pripade platenia cez internet je vždy hlavným problémom prenos dát cez nechránenú TCP/IP sieť.
V pripade mobilnej siete je interface medzi koncovým zariadením a najbližšou bázovou stanicou dostatočne bezpečný. Spojenie bázovej stanice s bankou je v rukách privátneho operátora, ktorý ručí za jeho bezpečnosť vlastnou značkou. Operátori už dnes manipulujú s obrovskými sumami na našich telefónnych úćtoch a prípady ich zneužitia alebo "hackerskeho útoku" prakticky neexistujú.
2, Oveľa zložitejšie je posúdiť bezpečnosť z hľadiska prevádzkovateľa služby, teda mobilného operátora. Prevádzka predplatených kariet je založená na online transakciách. Mesačné programy fungujú na báze úverovania klienta čo v spojení s možnosťami mobilných platieb vytvára vysoké riziko nezaplatenia. Čiastočne sa toto riziko dá eliminovať rôznymi limitmi výšky jednotlivej a celkovej sumy platieb . Riziko nezaplatenia však zostáva a vymáhanie množstva malých súm je neefektívne.
Aké sú hlavné druhy a spôsoby realizácie mobilných platieb?
Realizácie mobilných platieb možno deliť podľa viacerých hľadísk. Napríklad:
1) Spôsob prevádzky projektu:
Riešenia realizované priamo operátorom alebo formou spolupráce operátora s prevádzkovateľom riešenia.
2) Technické riešenie platby:
- riešenia založené na špeciálnom tarifovaní odchádzajúcej SMS v závislosti od čísla /adresáta/ na ktorú ju posielame.
- riešenia založené na špeciálnom tarifovaní v závisloti od množstva prenášaných dáť.(GPRS, UMTS prevádzka ) Napr. v závislosti od množstvo obrazu príp. hudby.
- riešenia založené na vyhodnotení obsahu prenášaných dát. Potom sa jedná o tzv. content charging realizovaný pomocou externej aplikacie. Napríklad formou analýzy obsahu SMS.
3) Časové hľadisko:
Okamžité /online/ riešenie alebo o časovo oneskorené zúčtovanie.
Najmä v prípade predplatených kariet operátori uprednostńujú okamžité zúčtovania.
4) Spôsob realizácie “platobného účtu“.
Právny rámec mobile payment projektu t.j. dohoda medzi koncovým užívateľom a prevádzkovateľom projektu, závisí od faktu či je platená čiastka odčítavaná z telefónneho účtu alebo z účtu v banke. Realizácia platieb založených na komunikácii s bankovým účtom je právne i technicky obtiažnejšia. Dodatočným negatívom bankového účtu je i menšia cieľová skupina - mladí ľudia nemajú bankový účet alebo nie sú ochotní uzatvárať zmluvný vzťah.
Pokročilé riešenia nepodporujú iba platenie mobilom, ale umožnujú i alternatívne formy platby za výrobok alebo službu.
Kde sú hlavné problémy pomalého nástupu platenia prostredníctvom mobilu?
Hlavné okruhy problémov:
Na prvom mieste spomeňme slovo business case teda vyhodnotenie finančnej návratnosti projektu. Momentálne benefit, ktorý má operátor teda dohodnuté percento z prevádzanej sumy nie je pre operátorov ani pre banky zaujímavý.
Na druhom mieste spomeňme ťažkosti právneho i technického charakteru vyplývajúce z nevyhnutnosti realizovať skutočné “end to end“ riešenia. Podnikanie s peniazmi klientov nie je doména mobilných operátorov a chybajúce knowhow v oblasti je u nich zreteľné.
Z hľadiska samotných užívateľov služby je hlavnou bariérou nedostatočná dôvera v bezpečnosť transakcií, utajanie dodaných osobných informácii, chýba reálna skúsenosť, chýba osobný kontakt. Koncovým užívateľom nepomáha ani komplikovanosť realizácie platby. Len si spomente koľko Vašich známych nevie napísať a poslať jednoduchú SMS.
Aký vývoj môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať pri mobilných platbách?
Pomalý nástup platenia prostredníctvom mobilu je problémom nedostatku dobrých projektov a až na druhom mieste problémom nedostatočnej infraštuktúry. Vývoj v oblasti mobilných platieb ide mílovými krokmi dopredu a tak ako sme zažili éry NMT, GSM, SMS. Myslím, že spolu s nadchádzajúcou érou technologií založených na IP prenose bude i dôležitosť mobile paymentu exponenciálne rásť. Vízia platenia mobilom v bežnom obchode sa pravdepodobne čoskoro naplní.
A ešte niečo zo života :
Včera poslala moja manželka svojej mame sms správu. Keď s ňou neskôr telefonovala medzi iným sa i spýtala či SMS dostala. Jej mama odpovedala, že dnes ešte "internet neotvárala " ... Rozhodne nechcem verejne dehonestovať mamu mojej manželky, inak vynikajúcu a múdru ženu s doktorským titulom. Chcel som iba demonštrovať kde sa v oblasti používania mobilov nachádzame, aby čitatel unesený možnosťami mobilných sietí zostal stáť pevne na zemi.
Rastislav Mitašík
rastislav.mitasik@inet.sk
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk