Tlačový servis / 02. 07. 2003, 00:00
Už od dnešného dňa nemusíte hľadať v pamäti, aké je číslo na hasičov, rýchlu zdravotnú pomoc alebo políciu. Postačí vám pamätať si číslo 112, ktoré svojím fungovaním plní funkciu integrovaného záchranného systému nielen v štátoch Európskej únie, ale už aj u nás.
Zavedenie integrovaného záchranného systému sa pre Slovensko z hľadiska integračného procesu stalo nevyhnutnosťou. Príslušná smernica Európskej únie svoje členské štáty zaväzuje k tomu, že koncoví užívatelia verejnej telefónnej služby, vrátane používateľov verejných telefónnych automatov musia mať možnosť dovolať sa na záchrannú službu prostredníctvom čísla 112. A teda, príslušné národné organizácie, medzi ktoré patrí Telekomunikačný úrad SR, Ministerstvo vnútra SR a Slovenské telekomunikácie, a.s., musia zabezpečiť adekvátne spracovanie núdzových volaní, ako aj informovať občanov o existencii núdzového čísla 112.
Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky zabezpečil v súlade so zákonom o integrovanom záchrannom systéme zriadenie linky tiesňového volania 112 v koordinačných strediskách. „Držitelia licencie na poskytovanie verejnej telefónnej služby sú povinní bezplatne poskytovať službu tiesňového volania,“ povedal Ing. Milan Luknár, predseda Telekomunikačného úradu SR. „Mobilní operátori sú povinní poskytnúť túto službu bez potreby vloženia SIM karty do telefónu,“ doplnil M. Luknár. „Nikomu však neodporúčam skúšať funkčnosť tejto služby, lebo krajský úrad môže za zneužitie linky tiesňového volania uložiť pokutu až 50 tisíc korún,“ upozornil M. Luknár.
Zodpovednosť za prevádzku liniek tiesňového volania 112 majú Slovenské telekomunikácie, a.s., ako poskytovateľ verejnej telekomunikačnej služby. „Slovenské telekomunikácie, a.s., vidia v zavedení jednotného telefónneho čísla 112 jednoznačný prínos pre všetkých občanov. Práve situácie, ktoré si voľbu tiesňového volania vyžadujú, nie sú emocionálne najľahšie a môže sa stať, že občan si nevie na to správne číslo v strese spomenúť, prípadne nevie, kam má svoje volanie skôr smerovať,“ uviedol Ing. Miroslav Majoroš, prezident spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s. Ako ďalej povedal, operátori takto budú môcť záchranné akcie ľahšie skoordinovať. „Podľa údajov z prenosu budú môcť zároveň urýchliť príchod príslušnej záchrannej jednotky na miesto zásahu,“ dodal M. Majoroš.
Slovenské telekomunikácie, a.s., zabezpečili správne naprogramovanie telefónnych ústrední v svojej sieti a zriadenie dočasnej hlásky na preskúšanie systému. Na základe objednávky krajským úradom dodali 8 ISDN liniek a zabezpečili správne smerovania volaní na príslušné koordinačné strediská na krajských úradoch. „Naša spoločnosť je však pripravená zabezpečiť prístup na čísla tiesňových volaní 112 aj z iných sietí v prípade, že iní operátori zabezpečia správne smerovanie volaní,“ dodal M. Majoroš. Telefonovanie na číslo 112 je pre všetkých zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s., bezplatné a prístup na uvedené volanie je aj prostredníctvom telefónnych automatov bez potreby používať mince, volacie karty alebo akékoľvek iné platobné prostriedky. Bezplatný prístup na tiesňové volanie 112 sú povinní zabezpečiť aj ostatní telekomunikační operátori.
Popri fungovaní jednotného tiesňového čísla 112 budú Slovenské telekomunikácie, a.s., na základe požiadavky Ministerstva vnútra SR naďalej bezplatne prevádzkovať aj pôvodné tiesňové linky 150, 155 a 158 až do roku 2007.
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk