Novela zákona by posilnila kompetencie TÚ SR a urýchlila liberalizáciu

Roman Vavro  /  27. 06. 2003, 00:00

Väčšina z nových celkovo sedemnástich držiteľov licencií na poskytovanie verejnej telefónnej služby prostredníctvom pevnej verejnej telekomunikačnej siete sa už obrátila na Slovenské telekomunikácie so žiadosťou o vzájomné prepojenie verejných telekomunikačných sietí. Podľa § 5 ods. 4 smernice č. 2002/19/EC sa regulátor, ktorým je v Slovenskej republike Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR), môže aktívne zapojiť do prebiehajúcich rokovaní o prepojení. Takéto konanie regulátora by v konečnom dôsledku mohlo znamenať urýchlenie celého procesu.

   Slovenským problémom je, že spomenutá smernica nie je zatiaľ zapracovaná do zákona o telekomunikáciách a tak nie je možné podľa nej postupovať. Súčasné znenie zákona o telekomunikáciách nedáva TÚ SR dostatočné kompetencie a úrad sa tak bez vlastného pričinenia stáva terčom kritiky. Posilnenie kompetencií úradu mala riešiť už novela zákona o telekomunikáciách, ktorú nepodpísal prezident a poslanci ju napokon už nepodporili. 21. mája 2003 Národná rada SR schválila ďalšiu navrhovanú novelu zákona o telekomunikáciách, ktorú prezident taktiež nepodpísal a vrátil NR SR.

   Podľa novely zákona o telekomunikáciách by TÚ SR mal pri vykonávaní regulácie právo z vlastného podnetu alebo na návrh aspoň jednej zo zmluvných strán vstupovať do rokovaní o uzatváraní zmlúv o vzájomnom prepojení, posudzovať ich prípravu, vyžadovať od zmluvných strán špecifikáciu otázok, ktoré musia zmluvy obsahovať, ako aj špecifikovať opatrenia v prípade zistených nedostatkov. Podľa doteraz platného zákona, TÚ SR nemá kompetenciu vstupovať do rokovaní o prepojení telekomunikačných sietí.

   Podľa zákona o telekomunikáciách majú telekomunikační operátori právo a povinnosť sa na požiadanie navzájom prepojiť. Vzájomné prepojenie sietí musí byť prístupné v obvyklých bodoch prepojenia a v kvalite, ktorá nie je horšia ako prevádzkovanie telekomunikačnej siete pre vlastnú potrebu prevádzkovateľa. Prevádzkovatelia verejných telekomunikačných sietí s významným vplyvom na telekomunikačnom trhu sú povinní umožniť prepojenie za technických požiadaviek vyplývajúcich z technických špecifikácií a z podmienok, ktoré nie sú diskriminujúce, v primeranej lehote a za primeraných zmluvných podmienok, pričom cena vzájomného prepojenia musí byť založená na ekonomicky oprávnených nákladoch...

  V čom je vlastne problém? Zákon doteraz nešpecifikuje napr. čo je to primeraná lehota, neexistuje v tejto veci vykonávajúci predpis či dokonca ani výklad zákona. Tento problém už mohla riešiť neschválená novela zákona o telekomunikáciách. Ak by ani do 90 dní od doručenia prvého návrhu na uzavretie zmluvy o prepojení alebo ak ani do 60 dní od zániku zmluvy o prepojení nedošlo napriek opakovaným návrhom na uzavretie zmluvy o prepojení k jej uzavretiu, bola by každá zo zmluvných strán oprávnená podať na úrad žiadosť o rozhodnutie v tejto veci. Úrad by uložil stranám povinnosť uzavrieť zmluvu o prepojení s uvedením dôvodov alebo by návrh s uvedením dôvodov zamietol.

   V súčasnosti sú zmluvné strany po uzavretí zmluvy povinné túto zmluvu poskytnúť úradu. Úrad zabezpečí zverejnenie oznámenia o uzavretí zmluvy a základné technické a ekonomické podmienky prepojenia vo vestníku ministerstva.

   TÚ SR je podľa zákona oprávnený pozastaviť výkon zmluvy, ak technické, prevádzkové alebo finančné podmienky zmluvy obmedzujú konkurenciu na telekomunikačnom trhu, poškodzujú iných prevádzkovateľov verejných telekomunikačných sietí alebo poskytovateľov verejných telekomunikačných služieb alebo ak obsah zmluvy je v rozpore s požiadavkami tohto zákona alebo udelených licencií. Ak je to potrebné, úrad môže určiť zmluvným stranám podrobné technické a prevádzkové podmienky prepájania verejných telekomunikačných sietí a pripájania osobitných telekomunikačných sietí na verejné telekomunikačné siete a metodiku výpočtu ceny alebo podielu na výnosoch za vzájomné prepojenie verejných telekomunikačných sietí.

   Podľa môjho názoru bola novela zákona v mnohých ohľadoch potrebná už oveľa skôr. Telekomunikačný úrad SR, ktorý musí rozhodovať podľa nedokonalej legislatívy sa dostáva do zbytočných problémov. Predložená novela zďaleka nerieši všetky nedokonalosti zákona, ale môže pomôcť vyriešiť aspoň v tomto čase tie najzásadnejšie. Pred schválením novely však bude potrebné ešte opraviť navrhované znenie § 22 ods. 4. Podľa novely by mal úrad prvý raz zverejniť vo vestníku TÚ SR rozhodnutie, ktorí prevádzkovatelia telekomunikačných činností majú významný vplyv na relevantnom telekomunikačnom trhu do 15 dní odo dňa účinnosti novely zákona. Tento termín je nevykonateľný, lebo je v rozpore so zákonom o správnom konaní. Zákon ustanovuje presné postupy a termíny podľa ktorých je TÚ SR povinný konať. Novela mení doterajší spôsob rozhodovania o významnom vplyve na trhu a preto TÚ SR bude môcť začať správne konanie až dňom účinnosti novely. Podľa zákona o správnom konaní má úrad lehotu 30 dní na vydanie rozhodnutia, lehota sa počíta dňom začatia konania. Vo zvlášť zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do 60 dní; ak nemôže vzhľadom na povahu veci rozhodnúť ani v tejto lehote, môže lehotu primerane predĺžiť odvolací orgán. Voči rozhodnutiu o významnom vplyve na telekomunikačnom trhu má operátor možnosť podať opravný prostriedok do 15 dní od doručenia rozhodnutia. Rozhodnutie tak nebude právoplatné a bude o ňom rozhodovať predseda TÚ SR. Predsedovi úradu bude plynúť ďalší termín na vydanie rozhodnutia... Vzhľadom na tieto fakty a výrobný čas vestníka bude potrebné termín 15 dní zmeniť.

   Ak by nebol schválený ani terajší návrh novely zákona, tak nevyhovujúci stav legislatívy by zmenil až zákon o elektronických komunikáciách, ktorý v roku 2004 nahraní zákon o telekomunikáciách. Účelom zákona o elektronických komunikáciách je implementácia nového regulačného rámca EÚ do právneho poriadku SR, ktorý sa bude v členských krajinách EÚ uplatňovať od 25. júla 2003.


Roman Vavro
Autor je hovorcom Telekomunikačného úradu SR.

Neprehliadnite: