Infokomunikačné technológie pre styk občana s vládou vyžadujú centralizáciu

tasr  /  24. 06. 2003, 00:00

Fotodokumentácia! /Aj keď určitý pokrok v infokomunikačných technológiách ako nástroja kontaktu občana s vládou už nastal, aktivity informatizácie štátnej správy - eGovernment bude nevyhnutné centralizovať. Tým by sa styk občana s ústrednou a verejnou správou zjednodušil, zrýchlil a spriehľadnil. Zhodli na tom koaliční a opoziční politici, ktorí dnes v Bratislave diskutovali na tému Slovenské politické strany a eGovernment. Podujatie pripravilo Občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu (PPP).

V tomto volebnom období sa však už príslušná legislatíva na podporu eGovernmentu nepodarí plne realizovať, uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) Branislav Opaterný (ANO). V súčasnosti, zdôraznil, nie je vzhľadom na pomer politických síl možné zriadiť nové ministerstvo alebo inštalovať splnomocnenca vlády pre IT. Bude však nutné, povedal, eGovernment zo strany štátu koordinovať a stanoviť štandardy. V kontexte s nimi sa budú môcť predložené projekty vrátane tých, ktoré budú financované z fondov Európskej únie, v praxi aj posudzovať. To bude prístup vlády k riešeniu danej problematiky, ktorý sa premietne na úroveň VUC a obcí.

       Poslanec NR SR Maroš Kondrót (SMER) uviedol, že stratégiu informatizácie spoločnosti vláda SR síce má, ale chýba politická vôľa, aby sa aj realizovala. Generálny sekretár mladej politickej strany Ľudovej únie (ĽÚ) Maroš Hedera odporúčal inštalovať splnomocnenca pre spomínané záležitosti alebo zriadiť nadrezortný orgán. Expert HZDS na IT Jozef Kaffka (ĽS-HZDS) sa vyslovil za zriadenie orgánu, ktorý by zjednotil informačný systém v štáte. Taký orgán vylúči aktuálnu prax, že každé ministerstvo a orgán verejnej správy buduje vlastný informačný systém bez vzájomného prepojenia i komunikácie. Aby sa tak stalo, povedal, treba vybudovať infoinfraštruktúru a zabezpečiť návratnosť vynaložených prostriedkov.

      Podľa Stanislava Janiša (SDKÚ) asi 20-30 % občanov SR má prístup na internet. Informatizácia verejnej správy by mala priniesť efekty práve pre občana, ktorý si vybavuje doklady, podáva daňové priznanie, vybavuje občiansky preukaz a musí osobne absolvovať rad procedúr. Portále systému eGovernmentu by ich zrušili. Odporúčal, aby sa štát v realizácii informatizácie verejnej správy správal ako firma, a teda uplatnil systém manažérskeho riadenia tohto procesu. Štát musí vedieť, čo očakáva dovnútra i navonok od eGovernmentu, rovnako aj samospráva smerom k občanovi. V týchto infovzťahoch nesmie SR chýbať ani pohľad EÚ, dodal S. Janiš.

zdroj: TA SR

fotodokumentácia:

Neprehliadnite: