Digitalizácia vzdelávacieho obsahu je pre žiakov a učiteľov nevyhnutnosťou.

Tlačový servis  /  23. 11. 2010, 00:00

Od 8. do 16. novembra 2010 sa uskutočnil už šiesty ročník celoslovenskej Roadshow Moderný učiteľ, ktorú organizovala nezisková organizácia P-MAT. P-MAT je renomovaná dlhoročne pôsobiaca mimovládna organizácia poskytujúca služby v oblasti vzdelávania, výchovy a rozvoja telesnej kultúry na celom území SR.

Na roadshow, ktorá sa konala v šiestich mestách: Žiline, Prešove, Košiciach, Zvolene, Nitre a Bratislave sa zúčastnilo rekordných 850 učiteľov. Na podujatí okrem iných prednášali aj Roman Baranovič, generálny riaditeľ Ústavu informácií a prognóz školstva.

Roman Baranovič vystúpil s prezentáciou s názvom Učiteľ v digitálnom svete (žiakov), v ktorej poukázal na fakt, aký vplyv majú digitálne technológie na žiakov a ako je dôležité, aby učitelia držali so žiakmi "krok".

V tejto súvislosti výrazne rezonovala aj otázka urýchleného sprístupnenia moderného vzdelávacieho obsahu v digitálnej podobe pre žiakov a učiteľov všetkých slovenských škôl. Ako nedávno potvrdili predstavitelia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, digitalizácia a sprístupňovanie digitálneho učiva sa malo začať realizovať už v týchto dňoch.  Na digitalizáciu učebných predmetov bol vypracovaný národný projekt v rozsahu približne 35 miliónov Eur financovaný prevažne z európskych fondov, ktorý pripravoval ešte minister Ján Mikolaj. Projekt mal vyriešiť problémy slovenských škôl, sprístupniť digitálny obsah všetkým školám a okrem iného riešiť problémy s nedostatkom kvalitných učebníc a ďalších učebných pomôcok. Úrad pre verejné obstarávanie ale dňa 29. októbra 2010 rozhodol o zrušení verejného obstarávania k tomuto projektu. Podľa nedávno zverejnených informácií sa ministerstvo školstva rozhodlo projekt zrušiť a začať ho pripravovať nanovo.

Digitálny vzdelávací obsah sedemnástich predmetov malo tvoriť niekoľko desaťtisíc multimediálnych objektov, usporiadateľných do vzdelávacích lekcií, obsahovať mal texty, videosekvencie, audiosekvencie, 3D a 2D animácie, simulačné cvičenia a edukačné hry, obrázky i fotografie.

Odborná verejnosť samozrejme víta zrušenie problémového tendra. Hlasy učiteľov, ktorí sa zúčastnili na roadshow, ale znejú jednoznačne: „Očakávame, že ministerstvo školstva bude tento problém prioritne riešiť. Okrem tlačenia učebníc, ktoré ministerstvo aj tak nestíha včas realizovať, by sa mal školám zakúpiť použiteľný digitálny obsah.“ Podľa odborníkov však nová príprava národného projektu môže zabrať viac ako jeden rok. V praxi to znamená, že sprístupnenie digitálneho učiva školám, učiteľom a žiakom by sa posunulo o ďalší minimálne jeden, ale skôr o dva roky, čo pre školy predstavuje vážny problém. Niekoľko škôl, sa však už mohlo zapojiť do pilotného projektu Dátového centra ministerstva školstva (DC) a do projektov Modernizácia vzdelávacieho procesu na ZŠ a SŠ (MVP), prostredníctvom ktorých už môžu digitálny obsah využívať a učiť moderne.

„Digitalizácia vzdelávania je predsa prioritou programového vyhlásenia vlády SR. V školskej praxi už existujú komplexné riešenia digitálneho obsahu, ktoré zďaleka nestoja desiatky miliónov Eur a je možno ich začať v školách okamžite používať“, povedala v tejto súvislosti Doc. RNDr. Beáta Brestenská, CSc., prodekanka prírodovedeckej fakulty UK.

Jedna z učiteliek, ktorá prezentovala výsledky svojej práce s digitálnym obsahom na roadshow, Gabriela Kuklišová zo ZŠ J. J. Thurzu v Detve, dodáva: „U nás v škole používame digitálny obsah umiestnený v dátovom centre ministerstva školstva. Digitálne spracované učivo nám pomáha riešiť problém s nedostatkom učebníc a u našich žiakov sme dosiahli o veľa väčší záujem o štúdium, keďže vyučovacie hodiny sú teraz záživnejšie a interaktívnejšie. V konečnom dôsledku dosahujú naši žiaci aj lepšie študijné výsledky.“ Učiteľská verejnosť bude pozorne sledovať, ako rýchlo sa Ministerstvo školstva vysporiada so zbabraným Mikolajovým tendrom a ako rýchlo a účinne zareaguje.

Neprehliadnite: