S ubúdajúcim optimizmom globálne oživenie stráca lesk

Tlačový servis  /  23. 11. 2010, 00:00

Zdá sa, že rodiace sa globálne ekonomické oživenie stratilo iskru, pretože podniky na celom svete v súčasnosti menia svoje očakávania zvýšenej aktivity v nasledujúcom roku.

Najnovší prieskum Pulse – Vyhliadky globálneho biznisu (Global Business Outlook) spoločnosti KPMG International ukazuje, že v globálnom meradle je podnikateľský optimizmus týkajúci sa budúcnosti na najnižšom bode za 12 mesiacov.

 

Najnovší prieskum Pulse, ktorý zostavila výskumná spoločnosť Markit Economics pre KPMG International, zaznamenal pozoruhodne konzistentný obrat o 6-10 bodov vo väčšine z 23 kľúčových ukazovateľov, ako je podnikateľská aktivita, výnosy a nové objednávky.

Podiel respondentov v sektore služieb, ktorí predpokladajú zvýšenie podnikateľskej aktivity, sa znížil z 53 na 47 percent, zatiaľ čo vo výrobe podiel respondentov s rovnakým názorom klesol zo 60 na 51 percent. Situácia je podobná, ak sa pozrieme na výnosy z podnikania, kde sa podiel optimistov znížil z 51 na 43 percent v sektore služieb a z 57 na 49 percent vo výrobe.

Pokiaľ ide o zamestnanosť – kde bol optimizmus už predtým utlmený – len 24 percent respondentov v sektore služieb a 27 percent respondentov vo výrobe v súčasnosti vyjadruje presvedčenie, že za rok dokážu zvýšiť úroveň zamestnanosti.

Alan Buckle, globálny vedúci pre poradenstvo spoločnosti KPMG, komentoval najnovšie zistenia prieskumu takto: “Niet pochýb, že podnikateľská nálada sa zhoršila. Očakávali sme, že oživenie bude v západných ekonomikách ťažké. Keďže sa na celom svete zavádzajú úsporné opatrenia, tieto čísla slúžia ako včasné varovanie, že k oživeniu vedie dlhá a kľukatá cesta a nič sa nemôže považovať za samozrejmosť. Tento negatívny fakt vyvažuje skutočnosť, že – napriek nedávnym poklesom – percento respondentov, ktorí zostávajú v tábore optimistov, je stále významné. Čistá bilancia optimistov oproti pesimistom je stále zdravá; to ma utvrdzuje v názore, že možnosť zopakovania recesie sa naďalej znižuje.”

“Po poslednom prieskume som poznamenal, že je príjemné vidieť, ako sa vracia optimizmus v oblasti zamestnanosti, výdavkov na výskum a vývoj a kapitálových výdavkov, keďže zlepšenia v týchto oblastiach naznačovali, že podniky majú dostatok sebadôvery, aby začali znovu investovať. Sklamaním je zistenie, že dôvera v investovanie dlho nevydržala. Je evidentné, že ešte musíme prejsť určitú cestu, kým sa úplne zbavíme obáv, ktoré v súčasnosti bránia investovaniu.”

Ak sa pozrieme na čísla z najnovšieho prieskumu Pulse, je jasné, že regionálny príbeh úspechu tentoraz patrí európskemu sektoru služieb, ktorý sa vzoprel tomuto trendu a striasol zo seba časť pesimizmu zaznamenaného v predchádzajúcich prieskumoch. Vďaka optimizmu, ktorý preniká od európskych výrobcov – najmä pokiaľ ide o nové objednávky – sa zdá, že sektor služieb preberá úlohu hnacej sily rozmachu na celom kontinente.

V krajinách zoskupenia BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína) nastali len malé zmeny, ale dôvodom na obavy sú Spojené štáty a Japonsko. Od letného prieskumu Pulse, kde Spojené štáty zaznamenali jednu z najvyšších úrovní optimizmu, došlo u amerických respondentov k prudkej strate dôvery, pričom v určitých ukazovateľoch bol zaznamenaný pokles až o 20 percentuálnych bodov - tento obrat o 180 stupňov sa pripisuje stále väčším príznakom slabnúceho oživovania domácej ekonomiky Spojených štátov.

Posun k pesimizmu u Japoncov nemusí byť až taký výrazný ako v Spojených štátoch (má tendenciu obmedzovať sa na jednociferné výkyvy), ale je pravdepodobné, že jeho dopad bude pociťovaný rovnako intenzívne v dôsledku nižšej štartovacej úrovne v prípade Japonska. Pri určitých ukazovateľoch, ako sú zisky a výnosy vo výrobe, percento optimistov naozaj nebezpečne klesá až na úroveň podielu pesimistov.

Ľuboš Vančo, riadiaci partner KPMG Slovensko, dodáva: “Pri všetkých rečiach o tom, že respondenti, ktorí boli predtým optimistickí, strácajú dôveru v oživenie, netreba zabúdať, že dôvera sa môže oslabovať – ale nie je slabá sama o sebe. Spoločnosti v krajinách zoskupenia BRIC v skutočnosti naďalej predpokladajú vysokú mieru rozmachu, zatiaľ čo európske spoločnosti poskytujúce služby urobili vítaný krok správnym smerom. Oživenie sa neskončilo - len stratilo niečo zo svojho ligotu a lesku.”

Neprehliadnite: