Programujeme v DELPHI: Zoznámenie s prostredím DELPHI

Lukáš Kuzmiak  /  11. 06. 2003, 00:00

Všetkých čitateľov Inet.sk vítam v novej rubrike INET-u - "Programovnie v Delphi". Tento "návod" sa budem pokúšať písať tak, aby ho pochopil aj úplný začiatočník. Takže - začíname!

Na konci každej časti bude Slovníček v ňom napíšem význam nových pojmov, ktoré budú použité v dokumente, budú zvýraznené modrou farbou. Najskôr sa zoznámime s programovacím jazykom DELPHI. Vyzerá asi takto (ja používam Delphi 7 - ten je aj na obrázku):

Tu je vysvetlenie k obrázku:
1. Formulár - vkladáme doň komponenty, ktoré sú umiestnené na lište hneď nad editovacím oknom.
2. Editovacie okno - ak 2-krát klikneme na vloženú komponentu (v nižšie uvedenom príklade je to komponenta Button) otvorí sa nám editovacie okno v ktorom uvidíme niečo podobné tomuto:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
sem vpíšeme nejakú obsluhu udalosti
end;

V tomto prípade ide o obsluhu udalosti OnClick tlačidla (komponenty) Button1. Všetky udalosti komponenty nájdeme na záložke Events v object inspectore.

3. Object Inspector - tu sa nastavujú vlastnosti označenej (vybratej) komponenty.
4. Tlačidlo Run - po kliknutí na toto tlačidlo sa nám spustí náš program.


Tak to bol úvod a teraz náš prvý program:

Na formulár vložíme komponentu BUTTON v object inspectore nastavíme vlastnosť Caption na hodnotu "tlačidlo". Teraz 2-krát klikneme na button a zobrazí sa nám editovacie okno. Nerobte nič len píšte:
Form1.Color := clGreen;

Teraz kliknite na tlačidlo RUN, chvíľu čakajte kým Delphi program kompiluje. Keď sa program spustí kliknite na tlačidlo. Farba pozadia sa zmenila na zelenú. Form1 je názov formulára, môžeme ho zmeniť takto: kliknite na formulár a v object inspectore nájdite položku Name a zmeňte ju na vami požadovaný názov. Za bodku sa píše vlastnosť komponenty napr. Button1.Caption := 'Tlačidlo';

Caption je vlastnosťou komponenty Button. Väčšinu týchto vlastností nájdeme v object inspectore, pri Buttone asi aj všetky, ale pri zložitejších komponentách sú niektoré nevizuálne (skryté). Na záver tejto časti si povieme ešte o jednej vlastnosti a to o vlastnosti Caption formulára. Je to vlastne text napísaný v hornom (modrom) riadku programu. Skúste zmeniť hodnotu tejto vlastnosti a uvidíte čo sa stane.

Slovníček:
  • Komponenta - prvok, ktorý vykonáva preddefinované funkcie
  • Udalosť - je to vlastne funkcia danej komponenty, ktorá sa vykoná, ak sa splnia podmienky jej vyvolania napr. OnClick pri komponente button sa vyvolá ak klikneme na toto tlačidlo.
  • Obsluha udalosti - niečo, čo sa vykoná po vyvolaní danej udalosti programom
  • Kompilovať - prevedie celý kód aplikácie na výsledný EXE súbor

Teším sa na stretnutie o 2 týždne. Do programovania !!

-LuKaSh_88-

Pozri aj:
Programovanie v jazyku C

Neprehliadnite: