Nové pohľady na riziko menia stratégie pre dodávateľské reťazce, ale náklady sú stále kľúčové, zistil nový medzinárodný prieskum KPMG.

Tlačový servis  /  19. 10. 2010, 00:00

Prevažná väčšina vedúcich priemyselných podnikov stále považuje náklady za hlavnú prioritu pri riadení dodávateľských reťazcov napriek tomu, že sa objavujú dôkazy, že prílišné zameranie na náklady poškodzuje vzťahy a medzi lídrami v tejto oblasti sa udomácňujú nové prístupy k riadeniu dodávateľských reťazcov, zistil prieskum KPMG.

  • Lídri priemyslu pripravujú nové stratégie pre modely dodávateľských reťazcov s cieľom riadiť riziká a získať výhodu.

 

  • Mnohí pripúšťajú, že prílišné zameranie na náklady poškodzuje vzťahy s dodávateľmi.

 

  • Zmenšujúca sa dodávateľská základňa a dlhodobejšie kontrakty pomáhajú zvyšovať hodnotu vzťahov s dodávateľmi.

 

 

V prieskume s názvom Globálne vyhliadky výroby – vzťahy, riziká a

dosah bolo oslovených takmer 200 najvyšších manažérov z odvetví letectva, kovov, strojárstva a konglomerátov zo Severnej Ameriky, Západnej Európy, Ázie a Tichomoria s cieľom pochopiť, ako sa menia ich dodávateľské reťazce v dôsledku prevládajúcej ekonomickej neistoty.

 

Prieskum zistil, že pre 66 percent respondentov zostávajú náklady hlavným faktorom pri posudzovaní modelov dodávateľských reťazcov. Napriek tomu 63 percent respondentov súhlasilo, že viac pozornosti treba venovať nefinančným prvkom dodávateľského reťazca a 38 percent uviedlo, že silné zameranie na náklady poškodzuje vzťahy s dodávateľmi.

 

Prieskum taktiež ukázal, že mnohé z vedúcich svetových spoločností uplatňujú nové metódy riadenia dodávateľských reťazcov s cieľom prečkať ekonomickú klímu, v ktorej sa rôzne formy rizík stali normou. Tieto nové prístupy – viac strategické ako taktické – by sa mohli stať aj najlepšími praktikami.

 

“Skutočnosť, že takmer 40 percent respondentov priznáva, že zameranie na náklady poškodilo vzťahy s dodávateľmi, je alarmujúca,” povedal Peter Laco, Manažér KPMG Slovensko pre poradenstvo. “Podniky, ktoré pokračujú v uplatňovaní tradičných modelov typu "nízke náklady alebo bankrot" pri riadení dodávateľských reťazcov, sa vystavujú riziku, že na trhu stratia pôdu pod nohami."

 

Z rozhovorov s vedúcimi spoločnosťami ako je Philips, Leggeta Platt, Rolls-Royce, U.S. Steel and Tata Chemicals vyplýva, že sa objavujú nové stratégie pre dodávateľské reťazce. Prieskum ukázal, že niektoré spoločnosti upevňujú vzťahy a zaoberajú sa inováciou na báze spolupráce s dodávateľmi; strategicky investujú do kľúčových dodávateľov alebo sa snažia zabezpečovať niektoré časti dodávateľského reťazca z vlastných zdrojov; a taktiež používajú kombináciu regionálnych a globálnych dodávateľských zdrojov s cieľom dosiahnuť najlepšie spojenie rýchlosti, kvality a nákladov.

 

“V minulosti rozhodnutia o zdrojoch obyčajne vychádzali z rutinných úvah,” povedal Peter Laco, “napríklad, kto by mohol vyrobiť najlepšiu súčiastku za najlepšiu cenu. Tento prístup fungoval vtedy, keď existovala malá variabilita vstupných nákladov. Dnes však najlepšie stratégie pre dodávateľské reťazce musia obsahovať modelovanie podrobných scenárov s cieľom určiť vhodnú reakciu na celý rad premenlivých prvkov. Najúspešnejšie spoločnosti budú tie, ktoré do svojich dodávateľských reťazcov zabudujú prispôsobivosť a flexibilitu.”

 

Hlbšie vzťahy

Silnejšie a hlbšie vzťahy považujú vedúce spoločnosti za kriticky dôležité, pričom 53 percent respondentov predpokladá, že budú uzatvárať dlhodobejšie zmluvy, ale s menším počtom dodávateľov. Náklady však zostávajú kľúčovým faktorom pre veľkú časť tejto spolupráce.

 

Hĺbka partnerstiev je dôležitejšia ako ich trvanie. Viac ako polovica respondentov plánuje užšie spolupracovať s dodávateľmi na inovácii a vývoji produktov, ako aj pri výskume a vývoji a znižovaní nákladov. Zdá sa, že spolupráca je preferovaným prístupom v spoločnostiach s najvyššou výkonnosťou.

 

“Ak je vzťah s dodávateľom považovaný za strategické partnerstvo, spoločnostiam s najvyššou výkonnosťou to pomáha zabezpečiť istotu dodávok, zlepšiť plánovanie dopytu a doladiť mechanizmus dodania produktu zákazníkovi,” poznamenal Peter Borák, Partner KPMG Slovensko pre poradenstvo.

 

Nové pohľady na riadenie rizík

Spoločnosti s najvyššou výkonnosťou okrem toho dláždia cestu pre pestovanie vzťahov a kontrolu rizika v oblasti výskumu a vývoja a zdieľania duševného vlastníctva.

 

Zatiaľ čo 26 percent účastníkov prieskumu sa domnieva, že ochrana duševného vlastníctva bude predstavovať jedno z najväčších rizík týkajúcich sa dodávateľských reťazcov počas nasledujúcich dvoch rokov, inovácia duševného vlastníctva na báze spolupráce môže byť veľmi lukratívna za predpokladu, že bude existovať primerané riadenie rizík.

 

V oblasti duševného vlastníctva predstavuje výzvu najmä Čína, pričom respondenti naďalej uvažujú o tejto krajine najmä kvôli lacnej pracovnej sile, napríklad vo výrobe tovarov, pri ktorých sa vyžaduje len nízka ochrana duševného vlastníctva, ako aj pri montáži a skladovaní. Na druhej strane spoločnosti ako je Philips, ktorá má v Číne viaceré inovačné projekty a patenty, profituje z tamojšej silnejúcej a inovatívnej technológie.

 

“Progresívny spôsob myslenia káže spoločnostiam, aby boli ochotné hľadať potenciálne duševné vlastníctvo aj mimo svojho podnikania a poskytovať licencie na duševné vlastníctvo, ktoré nie je hlavnou súčasťou ich biznisu,” povedal Jeff Dobbs.

 

Získavanie zdrojov podľa geografickej polohy

Čína zostáva najrozšírenejšou lokalitou pre získavanie zdrojov pre 35 percent respondentov. Aj v odpovedi na otázku, kde respondenti očakávajú zvýšenie obstarávania zdrojov počas nasledujúcich dvoch rokov, na prvom mieste skončila Čína (39 percent), za ktorou s neveľkým odstupom nasledovala India s 26 percentami. Náklady zostávajú prevládajúcim faktorom rozhodovania.

 

Niektoré spoločnosti s najvyššou výkonnosťou však pri výbere lokalít pre získavanie zdrojov nezvažujú len nízke náklady, ale aj spôsoby, ako zosúladiť dodávateľské reťazce a ich základnú geografickú polohu s inými kľúčovými faktormi ako je podnikateľský model, dynamika trhu, dostupnosť lokálnych talentov, profil zákazníkov a dopyt.

 

Peter Borák uviedol: “Finančná kríza zasadila úder, ktorý otriasol celým priemyslom, ale tie isté sily fungujú aj ako katalyzátory, ktoré pomáhajú organizáciám vytvárať dynamickejšie, pevnejšie a lepšie reagujúce dodávateľské reťazce. Je nevyhnutné, aby si podniky osvojili nové spôsoby využívania dodávateľského reťazca, ak chcú zabezpečiť svoje podnikateľské modely do budúcnosti.”

 

Neprehliadnite: