Virtuálna demokracia alebo - hor sa do „Blogovania“!

Tomáš Kusenda  /  25. 09. 2007, 00:00

Na internete sa stále viac a viac prejavuje fenomén takzvaných blogov. V tomto článku sa nebudeme zaoberať len tým, čo to vlastne je internetový blog, ale aj detailmi, ako vznikol, aké typy blogov existujú, ako má správny blog vyzerať a čo má obsahovať. A ako čerešničku na torte si na záver uvedieme stručný návod, ako si vytvoriť vlastný blog.

Blog by sa dal opísať ako internetová demokracia. Denno-denne tisícky takzvaných bloggerov pridáva do svojho malého sveta rôzne príspevky, komentáre, ako aj fotografie a videá. Blog umožňuje asi najpodstatnejšiu vec a tou je sloboda. V blogu sa stretávajú ľudia s rovnakými názormi či záujmami, ale prídu aj takí, čo majú iný pohľad na vec. Práve vtedy sa rozvíja veľká diskusia, v ktorej neexistuje takmer žiadna cenzúra.

Blog by sa dal charakterizovať aj ako webová stránka, ktorá obsahuje novinky, zaujímavosti, návody, obrázky, videá a všetko, čo na ňu chce autor umiestniť. Avšak veľmi dôležité je aj to, že čitatelia majú možnosť obsah stránky, návodu, či fotografiu ohodnotiť, okomentovať a na niektorých blogoch aj určiť takzvanú „karmu“ autora. Čím má autor túto svoju karmu vyššiu, tým sú návštevníci blogu spokojnejší s jeho obsahom a prevedením.

Trocha z histórie

Poďme si povedať, ako vlastne blog vznikol, ako sa vyvinul a aké úspechy či neúspechy ho sprevádzali.

>1983 až 1990 (ešte pred http)

Pôvodná sieť počítačov, vytvorená pre vedecké účely sa dostáva k „obyčajným smrteľníkom“ pod názvom World Wide Web. Tu sa na objavujú moderované skupiny, ktoré umožňujú zaraďovať novinky, príspevky a neskôr ich umožnili aj komentovať a moderovať jednotlivcom alebo skupinám. Väčšinou sa jednalo o diskusné fóra.

Prvý zlom nastal v roku 1983. Objavila sa výnimka, ktorú nazývali mod.ber. Túto nevlastnila firma ani inštitúcia, ale iba jediný človek. Jeho meno je Brian Rademan. Na svojom webe zverejňoval príspevky a linky, ktoré ho zaujímali, alebo by mohli zaujímať iných. Treba však brať do úvahy „rozsiahlosť“ vtedajšieho internetu.

>1994 až 2002 (Prvý blog)

Blog, ako ho poznáme dnes, sa začal vyvíjať z online denníkov. Jedným z najznámejších blogerov bol John Carmack, počítačový programátor a známy odborník v tejto oblasti. V roku 1997 bol Steve Gibsom zamestnaný spoločnosťou Ritual Entertaiment a tým sa stal prvým známym blogerom, ktorý za túto svoju netradičnú činnosť dostával plat. Blogerstvo začína byť stále viac a viac populárne a tak sa objavujú prvé stránky, kde na vytvorenie blogu nepotrebujete vedieť žiaden programovací jazyk. V rokoch 1998 a 1999 sa s veľmi krátkym odstupom času objavuje niekoľko teraz už svetoznámych blogov.

- OpenDiary.com
Tento blog vznikol v októbri 1998. Pár mesiacov na to mal už niekoľko tisíc užívateľov so svojimi denníkmi, ktoré vždy informovali o aktuálnych témach. Čitatelia mali možnosť pridávať komentáre a hodnotiť príspevky.



- LiveJournal.com
Vznikol v marci 1999 a zo začiatku sa dosť podobal na OpenDiary, ponúkal však pridávať k článkom malé obrázky.



- Blogger.com
Vznikol v auguste roku 1999, spoločnosť Google ho odkúpila v roku 2003. Vďaka tomu sa jedná o prosperujúcu stránku so stále viac a viac registrovanými užívateľmi.



>2002- súčasnosť (pohľad na vojnu z prvej ruky)

V máji tohto roku bolo podľa vyhľadávačov na internete dostupných viac ako 71 miliónov (!) blogov. Blogovanie však vošlo do povedomia ľudí najmä v roku 2002. Blogeri totiž rozpútali horlivé diskusie okolo výrokov vtedajšieho lídra amerického senátu. Vďaka tomu bol nútený odstúpiť. Počas Irackej vojny práve veľa blogerov prinášalo aktuálne informácie z diania. Najčítanejšie informácie však boli tie z prvej ruky, teda priamo od vojakov, bojujúcich v prvej línií.

Typy blogov

Okrem klasických textových blogov, v ktorých napíšete článok a ostatní ho môžu komentovať a hodnotiť sú aj ďalšie typy. Známe sú najmä fotoblogy. Na tých okrem článkov môžeme uverejňovať aj fotografie, či celé fotogalérie (napríklad photo.net). Niektoré sú dokonca špecializované iba na obrázky, takže tam môžete uverejňovať iba fotografie a nič iné – žiaden text, žiadne odkazy (dphoto.com).

Po fotoblogoch je logický ďalší stupeň video-blog. Svojim spôsobom môžeme medzi najznámejšie video-blogy zaradiť YouTube, ktorý určite nemusíme viacej približovať. Nakoniec nesmieme zabudnúť ani na umelcov, pre ktorých sú určené Art-blogy. Našťastie, najrozšírenejšie blogy sú tie, ktoré obsahujú všetky typy (text, fotografie, video a umenie, takže sa tam každý môže realizovať aj vo viacerých oblastiach.

Ako sa pridať

Teraz si poďme povedať, ako si vytvoriť vlastný blog a čo by mal obsahovať. K dispozícii sú dve varianty. Tou prvou je využitie pevnej šablóny ako napríklad blog.pravda.sk alebo blog.sme.sk. Blogy s pevnými šablónami majú vopred definovaný dizajn a vy si môžete definovať iba štruktúru svojho blogu. Je to však veľmi jednoduché a rýchle riešenie, ktoré vyhovuje najmä tým používateľom, ktorí sa nechcú zaoberať technickými detailmi. Aj pridávanie textov, obrázkov, videí či odkazov je veľmi jednoduché.

Ďalší typ blogov je systém s HTML editorom. Tu je možné ľubovoľne si editovať stránku. Vyberiete si vopred určenú šablónu a tú si môžete akokoľvek upravovať. Články vkladáte pomocou niektorého z editorov. Vložíte text a ten upravujete ako vo Worde. Text sa však nemení, ako pri textových procesoroch, ale pridávajú sa do neho HTML tagy. Vďaka tomu sa zároveň učíte aj základy tohto jazyka, čo sa vám môže zísť aj pri prispievaní do internetových novín a časopisov. Nevýhodou je zdĺhavé a časovo náročnejšie nastavovanie na začiatku. Po chvíli praxe vám to však pôjde od ruky.

Vlastný blog za 10 minút

Teraz si povieme, ako si jednoducho a rýchlo vytvoriť vlastný blog a aké sú prvé kroky.

1. Zaregistrujte sa na niektorom z Blogov. Ako príklad použijeme stránku blogger.com. Ak už máte účet na Google, stačí sa prihlásiť pomocou neho. Hneď na úvodnej obrazovke si môžete všimnúť, že registrácia pozostáva z troch jednoduchých krokov.

2. Po registrácii si vyberiete typ účtu, musíte akceptovať zmluvné podmienky a nakoniec si vyberiete šablónu.

3. Vyberiete si jednu z viac ako 10 základných šablón. Tie po prihlásení môžete meniť a upravovať a dokonca je možné použiť aj vlastnú šablónu. Už v tomto kroku je potrebné rozmýšľať nad tým, aké zameranie blog bude mať. Je dôležité zvoliť správny kontrast farieb a obsahovú štruktúru. Fotky sa lepšie vynímajú na tmavom pozadí, text zase na svetlom. Ak však používate blog s možnosťou úprav, nie je nič ťažké jednotlivé príspevky takto skrášliť.

4. Nastavte si údaje týkajúce sa blogu ako meno, typ určenia atď.

5. Pokúste sa o vytvorenie Vášho prvého príspevku, napríklad uvítania. Najvhodnejšie je použiť kombináciu HTML editora a „wordovského“ menu. Vďaka tomu sa naučíte základy HTML a neskoršie upravovanie bude o to jednoduchšie.

6. Poriadne si poprezerajte svoj blog a poupravujte to, čo sa vám nepozdáva, respektíve nepáči. Tým sa stane váš blog unikátny nie len obsahom, ale aj výzorom.

Hor sa do blogovania

Dúfame, že sme vám priniesli dostatočné informácie a na internete sa čoskoro objaví viac a viac nových zaujímavých blogov. Blogy sú už takpovediac nie iba internetové noviny, ktoré si píše jednotlivec, ale vďaka rozvoju sú to vlastne Vaše internetové stránky, ktoré obsahujú všetko, čo chcete práve vy - texty, články, fotoalbumy, videá, galérie, hudbu... Blogerstvo je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcim odvetvím Webu.

Ešte jedna zaujímavá informácia na záver: na rôznych slovenských, ale aj zahraničných blogoch sú články týždňa, ktoré sú uverejnené na hlavnej stránke, alebo rovno v časopise, pod ktorý blog patrí. Samozrejmosťou je aj finančné hodnotenie, ktoré sa pohybuje od niekoľko desiatok, až po niekoľko stoviek korún. Takže blogovaním sa aj dá pomerne jednoducho zarobiť.