Koniec prázdnin sa blíži, alebo škola hrou II.

Július Pastierik  /  30. 08. 2007, 00:00

V druhom dieli hier, ktoré nájdeme v operačnom systéme Linux si o.i. spomenieme náročné strategické a logické hry, ktoré pamätajú už mnoho stáročí a ktoré prapôvodne pochádzajú z krajiny, kde draci nie sú neznámy pojem.

Veľmi zaujímavé a viac než náročné strategické a logické hry nájdeme aj v skupine tzv. doskových hier. Tí, ktorí sedia za počítačom už nejaký rok určite poznajú hry ako je napr. KMahjongg (s touto hrou som sa stretol už pod operačným systémom DOS). Podobne zameraná je aj hra Šisen-Šo. Obidve tieto hry sa podobajú hrám Klickety a Same, t.j. ich úlohou je odstrániť z hracieho poľa všetky hracie kocky. Tieto sú však naozaj veľmi orientálne a zaujímavé.

Šisen-Šo

Pri hre Šisen-Šo je úlohou spojiť dve rovnaké kocky, pričom spojovacia čiara sa môže skladať z maximálne troch čiarok. Po odstránení kociek vo vnútri hracieho plánu dochádza k posunu kociek, ktoré sa nachádzali nad nimi smerom nadol. Táto hra je pomerne náročná na oči, pretože kocky sa veľmi podobajú. Program umožňuje aj nápovedu (či už naznačením možného ťahu, alebo zobrazením všetkých rovnakých kociek – stačí na ne kliknúť pravým tlačidlom). V obidvoch týchto prípadoch však povie, že ste podvádzali a aj v prípade úspešného zakončenia hry vás nezapíše do výsledkovej tabuľky. To isté urobí, ak vrátite nejaký krok späť.

KMahjongg verzia 1

Hra KMahjongg je zameraná priestorovo a je preto aj omnoho náročnejšia. K dispozícii je niekoľko hracích plánov – od tých najjednoduchších (nazvaných ako testovacie, pretože tam ešte kocky nie sú umiestnené na sebe) až po tie najnáročnejšie. Pri tejto hre sa odoberajú dvojice rovnakých kociek. Kocku však môžeme odobrať iba v tom prípade, ak má kompletne voľnú aspoň jednu dlhšiu stranu (kocky sú obdĺžnikového tvaru) a nenachádza sa na nej žiadna iná kocka.

KMahjongg verzia 2.

Teraz si spomeňme niekoľko hier (či vlastne ani nie hier), ktoré – podobne, ako niektoré iné aplikácie v operačnom systéme Windows aj v Linuxe „nevyhnutne“ potrebujeme k svojmu životu. Medzi tieto osobne radím program Amor, ktorý (podľa toho, čo si vyberieme) zobrazuje na pracovnej ploche statickú alebo dynamickú postavičku, ktorá sa živo pohybuje po pracovnej ploche a najmä po vrchoch pracovných okien.

Amor

KodoKeď vás učiteľ prichytí pri tom, ako sa hráte, je dobré mať spustenú aplikáciu Kodo, ktorá ukazuje, koľko ste sa nabehali myšou v horizontálnom aj vertikálnom smere (môžeme si dokonca nastaviť aj jednotku – či už stopy, alebo metre). Týmto spôsobom možno presvedčíte príslušného pedagóga, aká bola vaša ruka „unavená“ a preto ste si potrebovali oddýchnuť inou hrou ;-)

Na záver si uveďme jednu naozaj zaujímavú aplikáciu, ktorú síce tiež nájdeme medzi hrami, ale jej zameranie je naozaj užitočné – KDE World hodiny. Ako napovedá názov, jedná sa o svetové hodiny. Program zobrazuje na prehľadnej celosvetovej mape kde je práve koľko hodín. Zároveň vidíme aj to, kde je práve noc a kde je deň, takže ak sa chystáme zavolať svojmu kamarátovi povedzme do Austrálie, ľahko zistíme, či nám ihneď nadá za to, že sme ho zobudili uprostred noci. Program umožňuje viacero nastavení v oblasti zobrazovania mapy a okrem toho si môžeme vybrané mestá označiť farebnými vlajočkami, ktoré pomáhajú k lepšej orientácii.

KDE World Time

Pravdaže, týmto výberom sme nespomenuli mnohé iné hry, ktoré v operačnom systéme Mandriva 2007 nájdeme (ako sú napr. lodičky – KBattleship, už spomínaná kolekcia kartových hier Pysol, kartové hry KPoker, Patience, akčné hry Kasteroids, KBounce a desiatky ďalších). Tieto však necháme už na používateľov tohto operačného systému, aby si každý našiel to, čo potrebuje pre svoju „prípravu do školy“. A pre tých, ktorí sú možno prekvapení, že v Linuxe sú súčasťou distribúcie desiatky hier mám iba jeden odkaz – mňa samotného to prekvapilo, pretože ako odchovanec klasického Unixu som to tiež nečakal.

KBattleship

A na úplný záver si znovu dovoľme citovať z diela Veľká didaktika od Jána Amosa Komenského: „Ak sa poobzeráme po rozličných druhoch ľudí, prídeme k tomu istému výsledku. Lebo kto by pochyboval o tom, že hlúpi potrebujú cvičenie na odstránenie prirodzenej tuposti? No omnoho viac potrebujú cvičenie nadaní, pretože bystrá myseľ, ak sa nebude zamestnávať užitočnými vecami, zamestná sa vecami neužitočnými, všetečnými a zhubnými.“

Internet: mandriva.com