Zarábame s Google AdSense

Erik Gyepes  /  02. 05. 2007, 00:00

Slovenskí webmasteri majú už takmer pol roka možnosť zhodnotiť ziskový potenciál svojich web stránok pomocou reklamného programu Google AdSense pre obsah. Ako tento program funguje a ako z týchto reklám vyťažiť čo najviac sa dozviete ak budete čítať ďalej. Taktiež vám predstavíme nástroj na detekciu podvodných kliknutí ako aj jedno šikovné rozšírenie do prehliadača Firefox.

Krátke oboznámenie s Google AdSense

Google AdSense je reklamný program spoločnosti Google, ktorý umožňuje webmasterom na svojich web stránkach zobraziť textové a grafické reklamné odkazy. Systém funguje na princípe PPC – Pay Per Click, čo znamená, že vám umožňuje získať určitú províziu za kliknutie. Pri reklamných odkazoch Google AdSense je dôležitou vlastnosťou najmä to, že sú kontextové. To znamená, že zobrazené reklamy sú vyberané na základe obsahu vašich stránok. Zobrazenie reklám sa taktiež odvíja od toho z akej krajiny sa návštevník pripája na vaše stránky. Ide teda zároveň o cielenú reklamu.


Na čo si dávať pozor

Predtým než si umiestnite na vaše web stránky reklamné bloky musíte sa dôkladne oboznámiť so zásadami programu Google AdSense z ktorých tu uvádzam 3 základné pravidlá, ktorých nedodržanie môže viesť k okamžitému zablokovaniu vášho účtu:

  • klikanie na vaše vlastné reklamy z ľubovoľného dôvodu je zakázané

  • vyzývanie ľudí ku kliknutiu je zakázané

  • obsah našich stránok nesmie byť v rozpore so zásadami programu Google AdSense

Kompletné znenie týchto zásad nájdete na stránke Zásady programu Google AdSense.


Efektívne použitie reklamných blokov

Pri umiestňovaní reklamných blokov na vaše stránky sa stretnete s 3 základnými problémami, ktoré sa v tomto článku pokúsime vyriešiť:

  • voľba vhodných reklamných blokov

  • výber vhodných farieb

  • vhodné umiestnenie reklám


Voľba vhodných reklamných blokov

Pri výbere reklamného bloku si musíte najprv uvedomiť, či chcete zobrazovať textové, grafické alebo obe formy reklám. Táto voľba závisí od vašich požiadaviek. Grafické reklamy dokážu ľudí viac upútať, pretože medzi textom dokážu viac vyniknúť. Niekedy to však zároveň môže pôsobiť ako rušivý element. Textové reklamy sa dajú lepšie prispôsobiť a preto sa dá s nimi viac experimentovať. Dobrým kompromisom je zobrazovať textové aj grafické reklamy, čím rozšírite spektrum vhodných reklám, ktoré systém môže na vašich stránkach zobraziť. Čo sa týka konkrétnych blokov efektívne sú Skyscrapery (120x600 px, 160x600 px), Leaderboard (728x90 px) a potom skoro všetky druhy štvorcových bannerov.


Výber vhodných farieb

Výber vhodných farieb je tiež veľmi dôležitý, pretože pri textových reklamách je to jediný spôsob ako ich odlíšiť od ostatného obsahu stránok. Populárny a účinný je takzvaný „blended look“. Tento spôsob sa vyznačuje splynutím reklamných odkazov s designom vašej stránky. Odporúča sa zmeniť farby odkazov na rovnakú ako majú ostatné odkazy na stránke. Veľmi pomáha aj odstránenie rámčeku okolo reklamného bloku, čo ešte viac prispieva k splynutiu stránky s ostatným obsahom.

Taktiež je známe, že po dlhšom čase si stáli návštevníci zvyknú na reklamy a vytvorí sa u nich takzvaná reklamná slepota alebo „ad blindness“ čo je stav, kedy si reklamy nevšímajú a jednoducho ich ignorujú. Tomuto sa dá zabrániť tzv. metódou šoku, kedy zabehnutý vzhľad reklamy jednoducho zmeníte. Pár týždňov, či mesiacov necháte nový vzhľad a potom sa opäť vrátite ku starému vzhľadu.

Vhodné umiestnenie reklám

Hlavným pravidlom pre efektívne umiestnenie reklamných blokov je umiestniť ich na dobre viditeľných miestach. Dobre osvedčenými miestami sa stali pozície nad a pod článkami. Taktiež je veľmi dobré umiestniť reklamy do pravého alebo ľavého sidebaru. Ak nepreferujete umiestnenie nad článkom – čo môže mnohým užívateľom vadiť, je dobré použiť horizontálnu odkazovú sadu, ktorá nezaberie veľa miesta a dá sa šikovne umiestniť pod header stránok.


Ochrana proti podvodným kliknutiam

Nikdy nemôžete vopred vedieť kto a s akými úmyslami vašu stránku navštívi. Sú ľudia, ktorí sa vám môžu chcieť jednoducho pomstiť alebo vám závidia a z toho dôvodu viacnásobne klikajú na reklamu s úmyslom poškodiť vás. Preto je vždy dobré sa poistiť aplikáciou na monitorovanie podvodných kliknutí. Google vás dokonca priamo vyzýva, aby ste dodali akýkoľvek dôkazný materiál o tom, že došlo k podvodným klikom (click fraud) ak bolo vaše konto zablokované. V takýchto prípadoch vás môže monitorovací systém zachrániť. Takýmto systémom je napríklad open source aplikácia AdLogger. V AdLoggeri je možné napr. obmedziť počet kliknutí z jednej IP adresy za určitý čas, sledovať kto, kedy a kde na aké reklamy klikol a hlavne zablokovať ľudí, ktorí uskutočňujú podvodné kliknutia.

AdSense Notifier – štatistiky vašich zárobkov priamo v statusbare vášho prehliadača

Ak ste používateľmi prehliadača Mozilla Firefox, možno vás zaujme rozšírenie, ktoré dokáže zobrazovať štatistiky vašich zárobkov v statusbare prehliadača. Môžete tak byť okamžite informovaný o počte zobrazení, kliknutí, CTR, CPM, či vašich zárobkov. Rozšírenie je dostupné na Mozilla.sk v slovenčine alebo na stránkach Mozilla Add-ons v angličtine.


Zdroje + užitočné odkazy: