SPAM včera a dnes

Juraj Grečnár  /  22. 08. 2005, 00:00

Stretávame sa s ním denne. Vždy sa nejaký nájde. No pomaly ho začíname ignorovať. Stal sa jednoducho súčasťou dnešnej doby. SPAM. Ale ako vlastne vznikol? Čo znamená to slovo? Tu sa to dozviete...

Ako vzniklo slovo spam

Ak by ste za slovom spam hľadali nejakú skratku, neboli by ste ďaleko, no ani blízko dnešnému významu. Slovo Spam je totiž názov mäsového produktu. Je to skratka slov „Spiced Pork And Ham“ (korenené bravčové mäso a šunka). Teraz sa môžete pýtať, čo má nejaké mäso spoločné s našimi mailmi. Je to jednoduché. Monty Python napísal scénku o reštaurácii, v ktorej ku všetkému ponúkajú Spam, teda „nechcené“ jedlo. Od tejto scénky sa v 80-tych rokoch odvodilo slovo spam, ktoré označovalo nevyžiadané správy. Pôvodnú scénku nájdete tu.

Prvý „komerčný“ spam

Možno si podľa časového obdobia v predošlej časti poviete, že rok 1994 je neskoro, no doposiaľ zistené fakty nám potvrdzujú, že za prvý komerčný spam je považovaný e-mail z roku 1994, informujúci o lotérii o zelenú kartu. Jeho plné znenie si môžete prečítať tu. Možno ani netušili, že táto správa vyvolá obrovskú vlnu spamu, ktorá sa šíri dodnes.

Situácia dnes

Teraz trochu skočíme o jedenásť rokov dopredu, do roku 2005. Spam sa šíri neuveriteľnou rýchlosťou a správcovia serverov a používatelia nestíhajú vytvárať nové pravidlá pre spam. Takže ako sa vlastne brániť? Existuje mnoho rád, ako sa vyhnúť spamu, no žiadna nie je 100%-ná (okrem možnosti zrušenia svojej e-mailovej schránky ;-) ). Medzi základné rady teda patrí: 

- „utajenie“ svojej adresy – nevystavovať svoju e-mailovú adresu na rôznych fórach, internetových stránkach a podobne. V niektorých prípadoch sa tomu nemôžeme vyhnúť, preto odporúčam zriadiť si na nejakom freemaili adresu, ktorú budete v prípadoch nutnosti publikovať. 

- voľba poskytovateľa so spamovým filtrom – najlepšie takým, ktorý spam presúva do oddeleného adresára a vie sa sám „naučiť“ nové pravidlá. Nie je totiž neobvyklé, že filtre označia za spam aj správu, ktorá spamom nie je, čo môže byť niekedy nepríjemné. 

- e-mailový klient so vstavaným spamovým filtrom, prípadne jeho plug-in – tu platia podobné požiadavky, ako na filter u poskytovateľa, len navyše s možnosťou kompletnej administrácie z vašej strany 

- používať menej frekventovaných poskytovateľov – je logické, že poprední poskytovatelia sú spamom bombardovaní neustále. Majú mnoho používateľov a tak je väčšia šanca, že trafia správnu e-mailovú adresu. 

- mať „čistý“ počítač – takže pokiaľ je to možné, zbaviť sa všetkých vírusov, keyloggerov, spyware a podobných záškodníkov, ktorí môžu z vášho počítača získať niekedy celkom slušný zoznam e-mailových adries a poškodiť tak nielen vám, ale aj vašim známym či priateľom

Nočná mora pre správcov

Nočnou morou pre správcov sú spamové filtre. Ide o to, že žiadny poskytovateľ nechce byť na blackliste, pretože potom e-maily od jeho používateľov nemusia doraziť adresátovi. Z druhej strany je pod nátlakom používateľov, ktorí dostávajú spam a nechcú ho; alebo keď dostanú správu, ktorá spamom nie je, ale poskytovateľ ho tak označí, chcú nápravu. Takže ako sa teda majú správcovia brániť spamu tak, aby ich používatelia nemohli zasielať spam (a tým urobiť zlú mienku nielen o sebe ale aj o poskytovateľovi), ale aj aby používatelia dostali tie správne správy a nedostali spam?

V mnohých krajinách platí zákaz zásahov do e-mailovej komunikácie, takže poskytovateľ by nemal zasahovať do komunikácie napr. kontrolou, či odchádzajúca pošta nie je spam. Na druhú stranu, stále to niekto porušuje vkladaním reklamných textov do e-mailov. Ako ďalší účinný prostriedok by som odporúčal nejaký overený filter spamu, ako napríklad SpamAssasin.

Na záver bloku pre správcov tu mám malé upozornenie: nevkladajte do spamového filtra city. Bol som svedkom udalosti, keď priateľ poslal e-mail so zábavným obrázkom, no adresát mal v ten deň zlú náladu a zaradil odosielateľa do blacklistu, na základe ktorého viacero serverov blokovalo pôvodného odosielateľa.

Začať treba od konca

Znižovať podiel spamu sa dá len tým, že začneme informovať aj začínajúcich používateľov o ňom. Pretože mnoho ľudí, ktorí vlastnia e-mailové schránky ani nevedia, že tých 140 zbytočných správ tam nemuselo byť, nevedia, že je to spam. Jednoducho tu správu preskočia. Takto ani ten najvýkonnejší spamový filter nedokáže zistiť, že je to spam. Je teda potrebné, zvyšovať povedomie laickej verejnosti pravdivými informáciami o spame a možnostiach, ako sa mu brániť. Napríklad aj prostredníctvom inet.sk, ale aj na školách v rámci hodín informatiky, či v podnikoch rôznymi školeniami a pod.

S touto výzvou chcem otvoriť diskusiu nielen medzi profesionálmi o spame a pripomenúť, že článok je mojim osobným pohľadom na vec, vychádzajúc z vlastných skúseností.

Neprehliadnite: