Optimalizácia webstránok pre vyhľadávače (SEO)

Matúš Marko  /  04. 05. 2004, 00:00

Mať webstránku nestačí. Ak chcete prezentovať alebo predávať svoje služby cez internet, potrebujete najmä, aby sa o vašej stránke dozvedeli vaši potenciálni zákazníci. Inými slovami, aby vás našli tí, čo vami ponúkané služby alebo produkty cez internet hľadajú. Existuje veľa možností ako spropagovať vašu webstránku. V tomto článku si však predstavíme len jednu z nich, na Slovensku zatiaľ veľmi nedocenenú a zanedbávanú väčšinou webdizajnérskych spoločností - optimalizáciu webstránok pre vyhľadávače.

Čo je to SEO?

Na svetovom internete je optimalizácia pre vyhľadávače známa pod skratkou SEO odvodeného z anglického Search Engine Optimization. História SEO sa začala písať vznikom prvých internetových fulltextových vyhľadávačov. Pamätníci sa určite budú pamätať na časy, keď internetu kraľovala Altavista, Lycos a Metacrawler, neskôr prišlo Yahoo. Dnes je nekorunovaným kráľom internetových fulltextových vyhľadávačov celkom jednoznačne Google, ktorý ako fulltext používa napr. aj slovenský Zoznam. Čo si teda pod pojmom SEO predstaviť?

V skratke by sme mohli povedať, že „SEO je sada techník, ktorých cieľom je maximálne sprístupnenie obsahu webstránok pre internetové vyhľadávače a ich optimalizácia pre čo najvyššie umiestnenia vo výsledkoch vyhľadávania bez použitia reklamy.“

Ako to funguje?

Vyhľadávače neradia stránky do svojich výsledkov náhodne. Ich cieľom je nájsť svojim užívateľom tie najrelevantnejšie webstránky, ktoré zodpovedajú zadaniu vyhľadávania. Vyhľadávače teda posudzujú dôležitosť webstránok a to tak všeobecnú dôležitosť - to ako je stránka dôležitá vzhľadom na iné webstránky, ako aj špecifickú dôležitosť - to ako je relevantná vzhľadom na hľadanie kľúčových slov, ktoré si užívateľ nechal vyhľadať. Výsledkom vyhľadávania sú teda stránky zoradené podľa kombinácie ich všeobecnej a špecifickej dôležitosti.

Všeobecná dôležitosť webstránky - Page Rank

S termínom Page Rank (PR), alebo hodnotenie popularity stránky ako prvý prišiel Google a v podstate na jeho princípe postavil svoj revolučný vyhľadávací algoritmus, ktorý v súčasnosti implementuje väčšina serióznych vyhľadávačov.

V princípe ide o to, že hodnotená stránka je tým všeobecne významnejšia čím viac stránok na ňu odkazuje. Odkazy z už významných stránok vážia viac ako odkazy zo stránok, na ktoré odkazuje iba málokto. Vysoký PR stránky je jedným zo základných kritérií úspechu na vyhľadávačoch.

Aký PR má vaša stránka? Každý vyhľadávač má svoju vlastnú stupnicu a hodnotenie. V praxi sa za najviac smerodajný v súčasnosti pokladá Google PageRank, ktorého ukazovateľ pre danú stránku môžete nájsť napr. na Google toolbar, ktorá sa inštaluje do IE (pre inštaláciu slovenskej verzie pozri. toolbar.google.com/intl/sk/install). Stránka s vysokým PR sa teda väčšinou umiestni pred stránkou s nižším PR. Avšak aj stránka so slabšou všeobecnou významnosťou môže hravo predbehnúť stránku všeobecne veľmi dôležitú, ak lepšie zodpovedá zadaniu hľadaných kľúčových slov.

Špecifická významnosť webstránky - vyhľadatelné a nevyhľadatelné stránky

Fulltextové vyhľadávače vytvárajú svoj index (databázu stránok, v ktorej hľadajú odpoveď zadania) automaticky. Ich programy, zvané aj bot-y (bot - skratka robot) automaticky prehľadávajú web, kopírujú prejdené stránky do svojho indexu a na základe prehľadania tejto databázy prezentujú výsledky.

Meta tagy pozície ani vyhľadatelnosť nezabezpečia

Máloktorý webdizajnér alebo webdizajnérska firma si dnes na Slovensku uvedomuje, že vyhľadávače potrebujú nájsť na stránke text, pre ktorý má byť stránka vyhľadaná. Mýtus, že kľúčové slová stačí umiestniť do tvz. meta tags (metainformácie o stránke, neviditeľné pre bežného užívateľa) už dávno neplatí. Meta tagy väčšina serióznych vyhľadávačov po nezmerných množstvách zneužití a spamov prestala brať do úvahy.

Najčastejšie príčiny nevyhľadatelnosti - obrázky, Flash a javascript

Vyhľadávač nie je človek ale robot a preto nedokáže čítať napr. text, ktorý je napísaný len na obrázku. Veľa webstránok vidíme robených čisto v technológii Flash, ktorý bol dosiaľ pre vyhľadávače v podstate tiež iba ako jeden nečitateľný obrázok. Niektoré vyhľadávače už spravili pokrok aj v indexovaní tejto technológie, avšak široký úspech vo vyhľadávačoch aj tak v tomto prípade príliš nečakajte.

Veľa ľudí si neuvedomuje, že robot vyhľadávača postupuje zo stránky na stránku pomocou bežných html odkazov a napríklad rôzne javascriptové menu sú preň v podstate nepriechodné. Je veľa webstránok a to aj veľkých komerčných firiem, ktoré investovali do svojich webstránok státisíce korún, ktoré sú pre vyhľadávače v podstate nečitateľné. Podľa mnohých dlhodobých štatistík tak tieto weby prichádzajú o vyše 75% svojich návštevníkov, ktorí by mohli prísť na ich webstránky z vyhľadávačov. Ak sa chcete pozrieť, čo z Vašej webstránky vyhľadávací program naozaj vidí, použite nasledovný simulátor textového prehliadača: delorie.com/web/lynxview.html. Skôr Vám však odporúčam konzultáciu s naozajstným SEO špecialistom. Faktorov pri riešení problémov s vyhľadatelnosťou webstránky môže byť v skutočnosti oveľa viac.

Ako zistíte kto je na SEO najlepší?

No predsa nechajte si na google.sk alebo inom obľúbenom vyhľadávači vyhľadať „SEO“, alebo „optimalizácia pre vyhľadávače“ a zistíte, kto má na to, aby bol sám týmto spôsobom viditeľný. Medzi optimalizátormi samými totiž na internete prebieha najtvrdší súboj o pozície.

Ešte jedna rada na záver. Neverte žiadnym produktom, ktoré sľubujú automatické pridanie do tisícok vyhľadávačov. Vyhľadávače si totiž vaše stránky hľadajú sami (aspoň tie fulltextové). Je na vašom rozhodnutí aby ste im v ich snahe pomohli. Je to obojstranne výhodný obchod. Môžete ním len získať.