ALPI: Dávajte si pozor na reklamné triky

Libuša Bugalová  /  25. 06. 2012, 00:00

Možno aj vy práve hľadáte vhodné pripojenie k internetu a neviete, ako na to. Ako postupovať a na čo dať pozor vysvetľuje v rozhovore pre portál inet.sk Filip Križko, predstaviteľ Asociácie lokálnych poskytovateľov internetu (ALPI).

Pán Križko, na úvod sa pokúste charakterizovať záujemcov o pripojenie k internetu

ALPI: Pri predaji pripojenia k internetu sa operátori okrem pomerne znalých užívateľov s jasnou predstavou o tom, čo chcú, bohužiaľ ešte dosť často stretávajú aj s hlbokou neznalosťou a neochotou načúvať. Veľa potenciálnych užívateľov je náročných na potreby, ale chce platiť málo. Zákazníci väčšinou žiadajú vysokú rýchlosť za nízku cenu. Nevedia pritom ani v akých jednotkách sa rýchlosť meria, či ide o rýchlosť smerom k užívateľovi alebo od neho, akú odozvu potrebujú, ani koľko dát sa chystajú stiahnuť. To je prirodzené, čo však nie je v poriadku je, že ani vysvetľovanie nepomáha. Čím viac sa zákazníkovi snažíte poradiť, tým je zmätenejší a pravdepodobne si nevyberie žiadnu z ponúkaných služieb. Zvolí cestu jednoduchej voľby a objedná si službu, o ktorej vie iba to, že bola v reklame. Pretože nechce platiť za zriadenie, pravdepodobne sa aj zaviaže na dlhé obdobie. Týmto si spôsobí do budúcna neželané prekvapenia a problémy pri zmene poskytovateľa služby.

Na čo by si mali dať záujemcovia pri výbere pripojenia pozor, aby neboli neskôr sklamaní?

ALPI: Pri výbere internetového pripojenia je potrebné prihliadať na dôležité parametre, ktoré môžu aj bez pričinenia operátora rozhodnúť o spokojnosti, alebo nespokojnosti odberateľa. Cielená kampaň operátorov upozorňuje na vysoké rýchlosti za nízke ceny. Operátor má väčšinou v portfóliu množstvo služieb, vyberie však jednu ako ťahák predaja. Často však ide o silne osekané služby. Prezentácia upozorní na vysokú rýchlosť sťahovania dát a nízku cenu, pozabudne však na minimálnu rýchlosť odosielania dát, dátové limity, latenciu, typ IP adresy a veľa ďalších parametrov. Pokúsim nájsť paralelu z oblasti automobilového priemyslu v reklame na autá. Nové auto za skvelú cenu bude pravdepodobne mať len základnú výbavu, bude mu chýbať posilňovač riadenia, klimatizácia, alebo nebude mať očakávaný výkon. Nad ponukou takéhoto auta sa zrejme záujemca zamyslí, či sa mu to oplatí, alebo nie. Podobne je potrebné postupovať aj pri výbere internetového pripojenia.

Aké problémy môžu nastať pri nesprávnom výbere služby?

ALPI: Lacné pripojenie umožňuje pozerať webové stránky, mailovať, niektoré lepšie aj pohodlne pozerať online TV, či telefonovať. Väčšinou však nestačí na odosielanie multimediálneho obsahu, hranie online hier, sledovanie kamerového systému, účtovanie na diaľku a podobne. Zákazník rieši svoj problém tak, že zavolá na hotline k prevádzkovateľovi a rieši, že nemá dostačujúcu rýchlosť. Pošle meranie z webového merača, pritom nechá bežať sťahovanie filmu, nameria nezmyselné čísla, často si nenechá nič vysvetliť. Pri vysvetľovaní sa opäť hodí prirovnanie. "Na Váš problém je liek iba iný typ služby, rovnako ako na odvoz tovaru, alebo presťahovanie bytu si nevystačíte s osobným autom, ale potrebujete nákladné auto."

Ako si teda má záujemca nájsť vhodné pripojenie k internetu?

ALPI: Každý, kto si chce zriadiť pripojenie k internetu, skončí pri troch významných otázkach: 1. kde a od koho, 2. aký typ služby a 3. cena. Aj keď zákazník nie je odborník, máme recept na každú z otázok. Začneme od konca. V prvom rade je dobré si uvedomiť, že čo je najlacnejšie pravdepodobne nebude veľmi dobré. Do výberu je teda dobré pripísať cenu "niekde v strede". To však ani zďaleka nestačí. Väčšina užívateľov si môže vyberať iba z ponuky, ktorá je dostupná v mieste jeho bydliska. Mestskí ľudia sú často vo výhode, nie je to však vždy pravidlom. Je niekoľko možností, ako sa dozvedieť o poskytovateľoch vo Vašom okolí. Opäť sa skúste vyhnúť najlákavejšej reklame v TV. Či je to legálny poskytovateľ služby si môžete overiť na stránke Telekomunikačného úradu: teleoff.gov.sk/sk/OTR/viewpublic.php. Tu nájdete zoznam všetkých poskytovateľov a ich miesto pôsobenia. Do Vášho zoznamu teda pribudnú poskytovatelia, ktorých môžete osloviť. Pre užší výber často pomôžu komerčné stránky na vyhľadávanie a porovnávanie. Pokiaľ chcete porovnávať ponuku, vhodným nástrojom je napr. stránka porovnat.sk, zoznam.sk/katalog/Pocitace-internet-elektronika/Internet-poskytovatelia/, či bezdrotovepripojenie.sk. Podľa svojho bydliska si napríklad na portáli porovnat.sk zvolíte ulicu a môžete porovnávať. Výhodou je prepočítanie skutočných nákladov na celú dobu viazanosti. Vyhnete sa teda niektorým trikom poskytovateľov, ktorými môžete byť v budúcnosti nepríjemne prekvapení.

Čo ak si aj napriek tomu nebudeme vedieť vybrať, aké sú ešte možnosti?

ALPI: Pokiaľ sa Vám však nechce riešiť žiadnu z otázok, je výhodné využiť služby odborníkov. Rovnako ako si necháte navrhnúť záhradu záhradným architektom, aby ste vedeli čo je vhodné do tieňa, čo na slnko, kde dať kvety a kde trávu, odborníci z telekomunikačnej oblasti Vám poradia nielen od koho v lokalite dostanete vhodnú službu, ale aj akú službu si máte vybrať pre Vaše potreby. Poradenstvo je pritom veľmi jednoduché. Pre bežné potreby stačí jeden telefonický rozhovor, pre potreby firmy odborníci preferujú osobnú návštevu. Ak zavoláte do poradenskej firmy, dostanete niekoľko presne cielených otázok, podľa ktorých Vám službu vyšpecifikujú. Vynikajúci prehľad dostupných služieb a ich parametrov umožní poradenskej spoločnosti určiť presne to, čo potrebujete. Urobia tak prístupnou formou, pričom Vás upozornia na pre a proti každej služby. Ak si želáte špeciálne riešenie, ochotne vyjednajú aj podmienky s poskytovateľom. Poskytovateľ prihliada na znalosti odborníka a nebude nič skúšať. Cena za jednoduché poradenstvo pritom nie je vysoká. Väčšinou sa vyrovná cene jedného, alebo dvoch mesačných paušálov. To za istotu najlepšieho výberu určite stojí. Poradenstvo pre zložitejšie riešenia už nie je lacné, môže však veľa ušetriť. Poradenské spoločnosti sú napríklad telekomunikacnyaudit.sk, alebo tcgroup.sk .

Aké sú Vaše odporúčania na záver?

ALPI: Na záver mám niekoľko upozornení na reklamné triky. Cenu za službu je potrebné prepočítať na báze celej dĺžky viazanosti. Často je výhodná cena iba na krátku dobu po zriadení, potom sa zdvihne. Lákavá cena za samotnú službu tiež nemusí obsahovať skryté poplatky. Často napríklad prenájom zariadenia. Mesačné poplatky sa tak po určitej dobe môžu zdvihnúť spolu s prenájmom zariadení a úpravou ceny po akcii na dvoj až trojnásobok pôvodnej ceny. Do konca viazanosti s tým už však pravdepodobne nič nespravíte. K cene za službu teda vždy pripočítajte aj prepočítaný zriaďovací poplatok, u niektorých poskytovateľov aj kúpu alebo prenájom koncového zariadenia. Pozor, zriaďovací poplatok nie je vždy za zariadenia, často ide iba o administratívny poplatok. Koncové zariadenia je pritom potrebné zvlášť kúpiť, alebo prenajať. Pozor aj na FUP - fair use policy. Môžete tam nájsť spoplatnené dáta nad limit. Ak teda presne neviete, koľko budete s internetom pracovať, vyhnite sa programu s limitom a radšej si vyberte o niečo drahší program bez limitu. Takéto rozhodnutie Vám môže v budúcnosti veľa ušetriť. Najmä užívatelia jednoduchých služieb často dostanú napr. vírus, ktorý ďalej komunikuje bez ich vedomia. Saturuje internetové pripojenie, pričom spotrebuje množstvo spoplatnených dát navyše. Samozrejme platí, čím rýchlejší program, tým viac dát. Zároveň je dobré zistiť o službe, ponuke a bežnej prevádzke čo najviac. Je prirodzené, že prevádzkovatelia vo svojej reklamnej, či webovej prezentácii uvádzajú len základné informácie, ktoré majú potenciálneho zákazníka zaujať. Pokiaľ by mali uvádzať všetky informácie, mohli by vydať hrubú publikáciu ku každému produktu a nikoho by nezaujali. Popis produktov, prevádzky, vybrané pravidlá a zásady preto prevádzkovatelia uvádzajú inde, najčastejšie v sekcii často kladené otázky FAQ. Zákon ukladá prevádzkovateľom v prístupnej forme oboznámiť užívateľov s informáciami, ktoré potrebujú. Pokiaľ takúto sekciu s prístupnými informáciami u prevádzkovateľa nenájdete, požiadajte o ne. Prevádzkovateľ Vám musí vyhovieť. Máme skúsenosti, že sekciu často kladených otázok navštívi len zlomok užívateľov. Odkazy na túto sekciu sú pritom pri prezentácii každého produktu.

Ďakujem za rozhovor.

 


ALPI zastrešuje vyše 50 poskytovateľov a zameriava sa na podporu internetizácie Slovenskej republiky.