Budovanie online biznisu - zameriavate sa na tie správne hodnoty?

Juraj Sasko  /  19. 11. 2010, 11:43

Skvelý nápad, vstupný kapitál a energia na rozbehnutie nového online projektu, to sú asi najdôležitejšie atribúty pre správny štart svojej kariéry na internete. Bohužiaľ veľakrát sa zabúda ešte na jeden faktor, alebo skôr krok, ktorý by mal byť neoddeliteľnou súčasťou každého startupu - víziu a dôraz na budovanie značky.

Ani Mark Zuckerberg by možno dnes nebol tam kde je, keby počúval svojho biznis partnera Eduarda Saverina a hneď od začiatku by začali Facebook monetizovať reklamami a bannermi. Mark sa rozhodol inak a budoval značku s víziou, že peniaze prídu, keď bude mať značka svoju hodnotu. A práve to je prístup, ktorý chýba mnohým začínajúcim projektom. Veľa ľudí má totiž pred očami iba peniaze a vidinu rýchleho bohatstva. Neuvedomujú si, že budovanie značky môže a aj bude mať z dlhodobého hľadiska oveľa väčší efekt.

Ďalším skvelým príkladom je YouTube - služba, ktorá si na seba nevie zarobiť, pretože náklady na prevádzku sú oveľa vyššie ako zisky z reklamy. Ale výška financií na firemnom účte nie je jediné, čo vypovedá o hodnote firmy. Je to práve značka, jej sila, reputácia a všeobecné povedomie na trhu a medzi zákazníkmi. Je to v niektorých prípadoch veľmi ťažko vyčísliteľná hodnota, ktorá ale nemusí vôbec reflektovať hodnotu firemného účtu v banke.

Svoje by o tom vedela hovoriť americká firma Groupon, ktorej hodnota značky je najrýchlejšie rastúca vo svete za posledný rok a po dvoch rokoch existencie dosahuje hodnotu úctyhodných 1,5 miliardy dolárov a to aj napriek tomu, že reálne zisky spoločnosti sú zatiaľ výrazne nižšie.

Samozrejme firma sa nedá budovať bez vstupného kapitálu, ale na úvod by nemalo byť prioritou rýchle zbohatnutie, ale dôraz by sa mal klásť na budovanie dobrého mena a všeobecnú reputáciu značky na trhu, až potom môžete rozmýšlať nad tým, kde miniete svoj prvý zarobený milión..

Juraj Sasko- www.reputation.sk

Neprehliadnite: